- פרשת שבוע ותנ"ך
- בלק
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבי חיים בן עטר
החיד"א בספרו "שם הגדולים" מעיד: "ואני הצעיר זכיתי והייתי בישיבתו הרמתה, ועיני ראו גדולת תורתו, עוקר הרי הרים. וקדושתו הפלא ופלא. וחיבר [ספרים בשם] "חפץ ד'", "ראשון לציון", "אור החיים" ו"פרי תאר", וחכמתו נכרת מספריו. אך זה אחד מעשרה מחכמתו, ורוחב לבו וחריפותו הפלא ופלא, וחופף עליו כל היום סדר קדושה והבדלה מעניני העולם-הזה ורבו עזוז נוראותיו".
ברצוני להביא מדבריו הנפלאים על הפסוק "לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל וגו'" .
הוא מבאר זאת על-פי מה שאמרו חכמים, שכאשר אדם חוטא, נרשם רושם כח הרע באבר שבו עשה החטא. האבר שבו חטא - נפגם. וזו כוונת הפסוק "לא הביט אוון ביעקב" . אפילו בהמון העם, המכונים בשם "יעקב", גם הם כולם נשמרים מעשות רע, וגם אם טעו ונכשלו, אין החטא נקבע באבריהם, כמו שאמר הכתוב: "כולך יפה רעיתי ומום אין בך". ופירוש הדבר, שאין החטא עושה מום קבוע, אלא הוא כמו לכלוך שעובר על-ידי רחיצה. כלומר, החטא בישראל הוא חיצוני, אינו עמוק. כל זה אצל המון העם, "לא הביט און ביעקב", החטא לא ניכר בעומק, אינו משאיר רושם באבר החוטא.
והצדיקים שנקראים בשם "ישראל", עליהם אמר "ולא ראה עמל בישראל". כלומר, אצלם אין צורך אפילו בעמל לרחוץ את העוונות, כי אינם נמצאים אצלם כלל.
לאמר, עם ישראל ביסודו טהור וקדוש ונקי מעוון. אפילו המון העם, הם טהורים וקדושים, ואם הם נכשלים, זה רק בחיצוניות על פני השטח, וזה ניתן להעביר ברחיצה. אבל לפני ולפנים, הם טהורים וקדושים. זו עדותו של בלעם על ישראל.
ועוד פירוש אומר "אור החיים" על המילים "ולא ראה עמל בישראל" , שהכוונה שעבודת ד' שלהם אינה נעשית מתוך יגיעה וקושי, אלא בשמחה וברצון ובקלות. אין בה שום עמל. הם ששים ושמחים לעשות רצון קונם.
גם הצדיקים שמתאמצים כל ימיהם בעמל התורה ובמצוות, אין הלימוד מכביד עליהם ואין הוא נחשב לעמל בעיניהם, אלא כאילו הוא שעשוע מהנה. מתוך היותם חושקים מאד בתורה. אלו דברי אור-החיים הקדוש.
ההבדל בין בלעם לאברהם אבינו
שיחת מוצ"ש פרשת בלק תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב תמוז תשפ"ג
רמב''ן על פרשת בלק - חלק א'
הרב חיים כץ | ז' תמוז תשפ"ב
סודה של ברכה
רגע בפרשה | פרשת בלק
הרב ינון גרוסברג | י"א תמוז תשפ"ד
מה אתונו של בלעם מלמדת אותו
הרב מאיר גולדויכט | יא תמוז תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
הסיבות לחורבן ותיקון
ה' אב תשפ"ג
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
למה ללמוד גמרא?
מה אכפת לך?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
סודו החינוכי של חודש שבט
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
"מיניה ומיניה יתקלס עילאה"
שיחת מוצ"ש פרשת יתרו תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח שבט תשפ"ה

שמונה פרקים לרמב"ם פרק רביעי – פרק חמישי
שבוע שני: י"ב – י"ח חשוון תשע"ג
בשביל הנשמה | חשוון תשע"ג
