- פרשת שבוע ותנ"ך
- כי תצא
- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
ציפורה בת דוד
לכאורה היינו יכולים לומר כי עמלק היה שליחו של בעל הכרם והגיע כדי לכלות את הקוצים (עיין בבא מציעא פג ע"ב). לפי זה לכאורה היה גם פן חיובי במעשהו של עמלק שהרי אנשים אלה הכריזו על עצמם שאינם "בני ברית" ואין בעונש ה"כרת" בכדי להרתיעם. עיון בדברי הראי"ה קוק זצ"ל, סנגורם של ישראל בדור התקומה, נותן לנו את התשובה הנכונה. הרב בספרו "אורות" דן בשאלת "הפרדת הקהילות". שאלה זו הסעירה את העולם היהודי ושימשה כקו פרשת מים בין מצדדי דרכו של הרא"יה ובין מתנגדיו. בקטע זה מגדיר הרב את הרשעים "כל זמן שהם דבוקים בחפץ לבם לכללות האומה" כמי "שחיצוניות הרשעות שלהם מועילה היא לאמץ כוחם של צדיקים" ועליהם נאמר "ועמך כולם צדיקים". הראי"ה מדמה את רעיון הפרדת הקהילות למאבקו של עמלק בפליטי הענן. "והפירוד (בין חלקי העם) המדומה חותר הוא תחת יסוד הקדושה כולה, כמעשה עמלק שזינב את הנחשלים, פליטי הענן, "שלח ידיו בשלומיו, חלל בריתו" (אורות התחיה פרק כ עמ' עג). לפי זה הציווי "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק " בא להזכיר לנו שאין אנו מוכנים לוותר על אף יהודי, לא נפקיר אחים גם אם "הפרו ברית", גם מי שהענן פלטו, עדיין כלול בהגדרה "שלומיו" וגם הוא בכלל "ועמך כולם צדיקים". כל פגיעה בו היא פגיעה בעם ותזכר לדורות עם כל המשמעות העמוקה של הביטוי. קריאתה של אסתר לדודה מרדכי היהודי "לך כנוס את כל היהודים" כדי להלחם בעמלק מקבלת לפי זה משמעות הרבה יותר רחבה, לדורי דורות.
מלחמה ושילוח הקן
הרב אליהו ברין | ט אלול תשפ"ד
גזרות ולא רחמים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אור ליד' אלול תשס"ח
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ – לתקוף או להתגונן?
הרב שמואל אליהו | ו' אלול תשפ"ד
על ספרא, סייפא ו'בוטים' - כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ
הרב יוסף כרמל | אלול תשפ"ב
האם מותר לפנות למקובלים?
ראיית המבט השלם
אנחנו בצד של החזקים!
חידוש כוחות העולם
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך ללמוד אמונה?
למה ללמוד גמרא?
מתנות בחינם
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך ללמוד גמרא?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?