- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
סולם יעקב
בשני כוחות מרכזיים חנן אותנו הבורא: כח הנתינה וכח הלקיחה. כוחות אלה נטועים בשלשה סוגי בני אדם. הנצי"ב בפירושו העמק דבר מסביר שהתפצלות החברה האנושית ל"נותנים ו"נוטלים" החלה כבר עם לידת קין והבל. קין היצרני, איש האדמה העמל ותורם ליישובו של עולם. אחיו הבל היה רועה צאן, החי מעמלם של אחרים, שואף למותרות ותפנוקים ואינו עוסק בקיום העולם. יעקב אבינו היה איש עבודה. לבן לעומתו היה איש של לקיחה. אנחנו שואפים לסוג השלישי של אנשי העולם אלה שיוצרים עבור עצמם ודואגים גם לישובו של עולם. זהו השיח הישן מאז ימי סולם יעקב.
בקיץ האחרון עוררו כמה ילדים (ילדות) תשומת לב וביקשו שיח חדש במדינה. כשהם שיכורי כח (מההופעות של הזמרים בככר העיר) הם דחו כל הצעה ואפילו התנשאו כלפי הממשלה וראשה. הילדות הבורגניות שכחו שהן הקימו את הצעקה הראשונה בשביל צדק חברתי. לצאת מהמצוקות אפשר רק בדרך השלישית בדרך של נתינה וקבלה יחד, זהו הצדק החברתי האמיתי והאפשרי.
יעקב ראה בחלומו "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" (כח, יב). בענינים הנוגעים לשמים צריך אדם להסתכל מי למעלה ממנו, וזהו בשמים ממעל, ואילו בענינים הנוגעים לעוה"ז שהם בחינת ארץ, ועל הארץ מתחת, שאדם יסתכל למטה לפחותים, לסובלים ולנזקקים, ואין להפוך את היוצרות. מסופר על עשיר אחד שהיה לו עלית גג בחצרו, וסולם מוצב לעלות ולרדת בו. האנשים באו לכלל סכנה, קרא העשיר למשרתו ואמר לו: "בבקשה ממך תוריד את הסולם הזה לבלתי יהיה מכשול". המשרת, התחיל שובר את השלב הראשון, עולה על השלב השלישי ושובר את מה שתחתיו, וכך על זה הדרך שובר את התחתון ועולה למעלה ממנו, עד שהגיע לראש הגג ואינו יכול לרדת, כי כל שלבי הסולם נעקרו ממקומן, ומיד הוא התחיל לצעוק. אמר לו בעה"ב: שוטה שכמותך, היית צריך לעלות תחילה לראש הסולם ומשם להתחיל לשבור את השלבים וכך לרדת עד הרצפה, ואז הכל היה מתנהל נכון. לימים קרא בעה"ב לאותו משרת ואמר, הבט וראה ישנו בור בחצר שיש לו מדרגות מסוכנות שיכולות לסכן חיי אדם, לך ושוברם. מיד נזכר אותו משרת במה שאמר לו בעה"ב שצריך לעלות למעלה ובדרך זו לשבור את הסולם. וכן עשה. ירד מדרגה ושבר שלב וכן על זה הדרך עד שהגיע לקרקעית הבור ואינו יכול לעלות. התחיל צועק על מצבו. אמר לו בעה"ב גם הפעם הפכת את היוצרות ויצאת נפסד. צריך האדם להזהר לבלתי הפוך את הדברים ויהיה בבחינה של אותו משרת שיצא קרח מכאן ומכאן.
בקיץ האחרון עוררו כמה ילדים (ילדות) תשומת לב וביקשו שיח חדש במדינה. כשהם שיכורי כח (מההופעות של הזמרים בככר העיר) הם דחו כל הצעה ואפילו התנשאו כלפי הממשלה וראשה. הילדות הבורגניות שכחו שהן הקימו את הצעקה הראשונה בשביל צדק חברתי. לצאת מהמצוקות אפשר רק בדרך השלישית בדרך של נתינה וקבלה יחד, זהו הצדק החברתי האמיתי והאפשרי.
יעקב ראה בחלומו "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה" (כח, יב). בענינים הנוגעים לשמים צריך אדם להסתכל מי למעלה ממנו, וזהו בשמים ממעל, ואילו בענינים הנוגעים לעוה"ז שהם בחינת ארץ, ועל הארץ מתחת, שאדם יסתכל למטה לפחותים, לסובלים ולנזקקים, ואין להפוך את היוצרות. מסופר על עשיר אחד שהיה לו עלית גג בחצרו, וסולם מוצב לעלות ולרדת בו. האנשים באו לכלל סכנה, קרא העשיר למשרתו ואמר לו: "בבקשה ממך תוריד את הסולם הזה לבלתי יהיה מכשול". המשרת, התחיל שובר את השלב הראשון, עולה על השלב השלישי ושובר את מה שתחתיו, וכך על זה הדרך שובר את התחתון ועולה למעלה ממנו, עד שהגיע לראש הגג ואינו יכול לרדת, כי כל שלבי הסולם נעקרו ממקומן, ומיד הוא התחיל לצעוק. אמר לו בעה"ב: שוטה שכמותך, היית צריך לעלות תחילה לראש הסולם ומשם להתחיל לשבור את השלבים וכך לרדת עד הרצפה, ואז הכל היה מתנהל נכון. לימים קרא בעה"ב לאותו משרת ואמר, הבט וראה ישנו בור בחצר שיש לו מדרגות מסוכנות שיכולות לסכן חיי אדם, לך ושוברם. מיד נזכר אותו משרת במה שאמר לו בעה"ב שצריך לעלות למעלה ובדרך זו לשבור את הסולם. וכן עשה. ירד מדרגה ושבר שלב וכן על זה הדרך עד שהגיע לקרקעית הבור ואינו יכול לעלות. התחיל צועק על מצבו. אמר לו בעה"ב גם הפעם הפכת את היוצרות ויצאת נפסד. צריך האדם להזהר לבלתי הפוך את הדברים ויהיה בבחינה של אותו משרת שיצא קרח מכאן ומכאן.

ענג שבת (270)
הרב אורי סדן
71 - בַּת-מַטְרֵד בַּת מֵי זָהָב
72 - סולם יעקב
73 - שמירת הילדים
טען עוד

פרשה אקטואלית עונג שבת חנוכה
גליון מס' 1054
רבנים שונים | כסלן תשע"ב

"כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו"
גליון מס' 1043
יוסי דוד | סיון תשע"א

עונג שבת פרשת בא בשלח תשפ"ב
רבנים שונים | שבט תשפ"ב

עונג שבת פרשות חוקת ובלק תשפ"א
רבנים שונים | תמוז תשפ"א

רבנים שונים

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק א'
י' טבת תשע"ז
י' טבת תשע"ז

מסכת פרה פרה ז משנה ה-ו
כח אייר תשפ"א

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ה'
י"ד טבת תשע"ז
י"ד טבת תשע"ז

מעלת ל"ג בעומר
גליון מס' 44 אייר תשע"ה
אייר תשע"ה
איך ללמוד אמונה?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
מה אכפת לך?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
דיני פרשת זכור
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד
