- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עמרם בן סולטנה
"וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה וַאדֹנִי זָקֵן: וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָהָם לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד וַאֲנִי זָקַנְתִּי: הֲיִפָּלֵא מֵה' דָּבָר לַמּוֹעֵד אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן: וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי כִּי יָרֵאָה וַיֹּאמֶר לֹא כִּי צָחָקְתְּ" (שם יב-טו).
המפרשים כבר עמדו על הקשיים בעניין זה:
1. מה ההבדל בין צחוקו של אברהם המופיע בפרשה הקודמת "וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד" (שם י"ז יז), שלא גרר אחריו בקורת, לצחוקה של שרה.
2. . על מה הויכוח בעניין הצחוק בין שרה והשכינה, שהרי לא יתכן שהוא על העובדות.
3. . אם הצחוק הוא בעייתי, לפחות מבחינתה של שרה איך יתכן ששמו של הבן הוא יצחק, שם המנציח לכאורה בעיה זו.
קשיים אלה הנובעים מהשוואת הפרשה שלנו לפרשיה הקודמת לה, מביאים אותנו לשאלות נוספות:
1. מה החידוש בבשורת הבן בתחילת פרשת וירא, כאשר כולנו זוכרים ששבוע קודם כבר קראנו על בשורה זו בפרשת לך לך :
"וַיֹּאמֶר אלקים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ: וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ:…:וַיֹּאמֶר אלקים אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו:… וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת" (י"ז טו-כא).
2. . מה הצורך בהתגלות בתחילת פרשת וירא הרי לכאורה בפרק הקודם מופיעה אותה התגלות באותו עניין באותו הזמן "וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים: וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד" (י"ז א-ב).
ננסה לתת תשובה אחת לכל השאלות. בין ההתגלות של תחילת פרק י"ז להתגלות של תחילת פרשת וירא פרק י"ח, בין "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם" ל"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא" מצויה פרשת הברית-ברית המילה. ברית הדמים, כמו שנאמר: "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ…" (יחזקאל ט"ז ו). אין צורך להכביר במילים ולהסביר מדוע היא קשורה בטבורה (תרתי משמע) למידת הדין ואכן כותרתה היא "וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹקים לֵאמֹר" (י"ז ג) ומכאן ועד לתחילת פרשת וירא מופיע אך ורק שם אלקים -מידת הדין (י"ז ז, ח, ט, טו, יח, יט, כב, כג). הבשורה של פרשת לך לך הייתה במידת הדין, על פי החוק והסדר יש מקום ל"צחוק" כי אכן לא יתכן על פי הסדרים שהקב"ה קבע שאברהם יוליד ושרה תלד. לכן אין בקורת על אברהם. לעומת זה הבשורה של פרשת וירא היא במידת הרחמים שנתגלתה לאברהם וממילא אין מקום לצחוק מצידו, שרה שלא זכתה להתגלות של מידת הרחמים הפותחת את הפרשה צוחקת ומתרצת "כִּי יָרֵאָה" חשבתי שמדובר במידת הדין והתשובה היא לא אין כאן מקום לצחוק. לכן הולדת יצחק מתוארת בדרך זו:
"וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר וַיַּעַשׂ ה' לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר: וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹקים: וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק: וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹקים" (שם כ"א א-ד).
הפקידה נעשתה במידת הרחמים ואז מתברר כי "עומק הדין הוא רחמים" הלידה היא למועד "אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹקים" וגם הברית, ברית הדמים נעשית "כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹקים" אבל היא חלק מתהליך כללי של רחמים.
הבה נתפלל כולנו כי נזכה לקיום הברית שכרת הקב"ה עם אבות, תוך התגלות של מידת הרחמים.
סדום - מקום לידת המשיח
קול צופייך פרשת וירא תשפ"ג
הרב שמואל אליהו | ט"ז חשוון תשפ"ג
הגבר והאישה – מי המוביל בבית?
הרב נתנאל יוסיפון | חשון תשפ"ג
מסע בעקבות הצחוק
הרב יהודה רוט | חשוון תשפ"ד
ללמוד ממידותיו של אברהם אבינו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז חשוון תשס"ח
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
עבודה שאין לה סוף
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הקשר בין ניצבים לראש השנה
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
רצונם המיוחד של 250 איש מקריבי הקטורת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
טעינה למחשבה
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
נס בלב ים - הנס ויום הזיכרון שלו