- שבת ומועדים
- שיחות לחג החנוכה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
סעודה בחנוכה
סעודת מצווה בחנוכה רק עם דברי תורה.
נאמר שולחן ערוך אורח חיים סימן תרע: "ריבוי הסעודות שמרבים בהם הם סעודות הרשות, שלא קבעום למשתה ושמחה" כלומר את ימי החנוכה לא מציינים בסעודה שהיא פעולה גשמית. ובכך שונה חנוכה מפורים שבפורים יש דין לאכול סעודת פורים. ועיין שם בפוסקים שביארו את העניין בכך שבחנוכה הגזרות היו רוחניות כלומר היוונים לא רצו להרוג את ישראל, אלא רק לאסור עליהם לשמור תורה ומצוות, ולכן הנס מצויין אף הוא בפעולה רוחנית, בשונה מפורים ששם הגזרירה הייתה גשמית להשמיד להרוג את היהודים, וממילא גם ציון הנס נעשה בפעולה גשמית.
אמנם הרמ"א שם כותב: "וי"א שיש קצת מצוה ברבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח (מהר"א מפרא"ג) , ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה (מנהגים)".
משום שבימים אלו נחנך המזבח יש עניין בעשיית סעודה ובתנאי שירבו בזמירות ותשבחות.
והנה המגן אברהם שם ס"ק ד כתב: "וה"ה בנישואי בת תלמיד חכם לעם הארץ אם אומרים שירות הוי סעודת מצוה [מרדכי פרק ד' דפסחים]"
וביאור דבריו הוא על פי הנאמר בתלמוד פסחים מט, ב: כל המשיא בתו לעם הארץ - כאילו כופתה ומניחה לפני ארי..... " אם אומרים דברי שירות ותשבחות הסעודה הופכת לסעודת מצווה.
ולכאורה יש לשאול על עצם הדמיון בין סעודת חנוכה וסעודת חתונה של בת ת"ח עם ע"ה, שבשניהם אמירת תשבחות הופכת אותם לסעודת מצווה, ומה הקשר אם בכלל קיים בין שני דברים אלו,
ונראה לבאר את העניין, אכילה היא דבר גשמי, אבל אדם שאוכל ובאכילתו זו אומר דברי תורה, שר תשבחות, וכו' בכך מעלה את הדבר הגשמי לדבר רוחני של התעלות מיוחדת במינה.
נישואין וקשרי אישות בין בעל ואשה הם לכאורה גם דברים גשמיים, אלא שאנו יודעים שכל בית בישראל הוא מקדש מעט.
ואם כן עם הארץ שנושא בת תלמיד חכם, חושב שהנישואין הם פעולה גשמית ופשוטה, ועל כך אומרים לו שאם יאמרו דברי תורה מעלים את ערך הארוחה לעניין רוחני.
והוא הדין בחנוכה. אמירת תשבחות תקדש את האכילה להודות לה' על הניסים ובכך תהפוך פעולה גשמית לרוחנית.
אמנם הרמ"א שם כותב: "וי"א שיש קצת מצוה ברבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח (מהר"א מפרא"ג) , ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה (מנהגים)".
משום שבימים אלו נחנך המזבח יש עניין בעשיית סעודה ובתנאי שירבו בזמירות ותשבחות.
והנה המגן אברהם שם ס"ק ד כתב: "וה"ה בנישואי בת תלמיד חכם לעם הארץ אם אומרים שירות הוי סעודת מצוה [מרדכי פרק ד' דפסחים]"
וביאור דבריו הוא על פי הנאמר בתלמוד פסחים מט, ב: כל המשיא בתו לעם הארץ - כאילו כופתה ומניחה לפני ארי..... " אם אומרים דברי שירות ותשבחות הסעודה הופכת לסעודת מצווה.
ולכאורה יש לשאול על עצם הדמיון בין סעודת חנוכה וסעודת חתונה של בת ת"ח עם ע"ה, שבשניהם אמירת תשבחות הופכת אותם לסעודת מצווה, ומה הקשר אם בכלל קיים בין שני דברים אלו,
ונראה לבאר את העניין, אכילה היא דבר גשמי, אבל אדם שאוכל ובאכילתו זו אומר דברי תורה, שר תשבחות, וכו' בכך מעלה את הדבר הגשמי לדבר רוחני של התעלות מיוחדת במינה.
נישואין וקשרי אישות בין בעל ואשה הם לכאורה גם דברים גשמיים, אלא שאנו יודעים שכל בית בישראל הוא מקדש מעט.
ואם כן עם הארץ שנושא בת תלמיד חכם, חושב שהנישואין הם פעולה גשמית ופשוטה, ועל כך אומרים לו שאם יאמרו דברי תורה מעלים את ערך הארוחה לעניין רוחני.
והוא הדין בחנוכה. אמירת תשבחות תקדש את האכילה להודות לה' על הניסים ובכך תהפוך פעולה גשמית לרוחנית.

"אז אגמור בשיר מזמור..."
הרב הגאון שאול ישראלי זצ"ל

שאל אביך ויגדך
הרב ארל'ה הראל | כסלו תשפ"ג

רעיונות לחנוכה
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תשס"א

להיכן אתה מוליך את רבך?
הרב אליהו ממן | תמוז תשס"ח

הרב משה פנחס ליפשיץ

בין חנוכה לפורים
שבט התשע"ג

משמעות הדלקת נרות חנוכה
כסלו תשע"ג

לאו שאין בו מעשה
כסלו תשע"ג

יין ישן וגריסים של פול
תשפ
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
סוכת עראי דיגיטלית
נס חנוכה בעולם שכלי ?
החשיבות של לימוד אמונה
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
חכמת התורה ומדעים
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מה מברכים על ברקים ורעמים?

איך לבחור שמות לילדים?
הרב שמואל אליהו | תמוז תשס"ח

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

תענית יחיד
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט
מתי באמת יצאנו ממצרים?
הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג שבט תשפ"ב
הכרת הטוב או חסד טהור?
עין איה שבת א' פרק שני פסקה י"ח
הרב משה גנץ | י' שבט תשפ"ג
