- פרשת שבוע ותנ"ך
- וישב
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
תעלומת יוסף
החיים בכלל, והחיים היהודיים בפרט, בלתי צפויים, מפתיעים, מסתוריים וחידתיים. יעקב מניח שאחרי המפגש שלו עם לבן ועשיו החלק הקשה ביותר כבר מאחוריו. אבל הבלגן הגדול רק מתחיל. מי היה יכול לחזות שאחרי סכסוכי האחים של ישמעאל ויצחק, יעקב ועשיו, סכסוך האחים הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית רק מתחיל?
לסיפור הזה מוביל צירוף של שלל נסיבות מסתוריות ואירועים לא מוסברים. מדוע יעקב נותן ליוסף כותונת פסים ונוהג בו במשוא פנים לעיני שאר ילדיו? למה הוא שולח את יוסף למשימה הכה מסוכנת, לכאורה, למצוא את אחיו? מי האיש המסתורי שמכוון את יוסף להגיע אל שמעון ולוי? מדוע התוצאה הסופית של כל זה היא מכירת יוסף שתובילו לעבדות בארץ מצרים?
במקום מאוחר יותר בפרשה עולה השאלה איך יהודה מבצע מעשה בלתי מוסרי לכאורה ומדוע, למרות זאת, הוא מקבל עליו שכר ונבחר להיות אבי שושלת המלוכה והמשיחיות בעם ישראל? ומדוע פרץ פורץ לו דרך מרחם אמו לפני זרח?
התורה לא מספקת תשובות לאף אחד מן האירועים הפנטסטיים האלה. המדרש מציע כמה וכמה פירושים שעוזרים לנו להבין מעט את שרשרת האירועים הזאת, אך גם בסופו, הסיפור נשאר חידה גדולה שעטופה בתעלומה. אינני מצטיין בפתרון תעלומות או בהסברת סוגיות תורניות סבוכות וסיפורים בתנ"ך, לכן אני רק מתבונן בפליאה בסיפור שהתורה מגוללת בפנינו.
הנביא ישעיהו מלמד אותנו שדרכי האל אינן דרכנו ושידו המנחה בכל ענייני האדם תמיד בלתי נראית, נעלמה ומופלאה ביותר. זאת הדרך העיקרית שבה המסורת היהודית רואה לא רק את סיפורי התנ"ך אלא את ההיסטוריה היהודית והאנושית כולה.
בימינו השואה היתה אירוע לא צפוי ולא ייאמן, וגם אחרי שהתרחשה היא עדיין מושא להכחשה של מיליוני אנשים בעולם. מי היה יכול לשער שמדינה יהודית תקום בארץ ישראל למרות כל המתנגדים מבית ומחוץ? בניגוד לכל התחזיות והציפיות? וכיצד, אחרי אלפי שנים של מסורת תורנית ושמירת מצוות, המדינה הזאת קמה כמעוז של חילוניות ואפילו אתיאיזם, לכאורה?
עם זאת, כל זה קרה, ופלאי העולם היהודי מוסיפים להתרבות לנגד עינינו ממש. ישראל הפכה למדינה הרבה יותר יהודית מסוציאליסטית. האנטישמיות חזקה מתמיד, ועם זאת, העם היהודי מעולם לא חש חזק ונועז כפי שהוא מרגיש היום.
ההתחדשות העצומה של לימוד התורה בעם היהודי בכל העולם ובמיוחד כאן, בישראל, היא אולי ההפתעה הגדולה ביותר של ימינו. מכל זה אנחנו למדים שיש להיזהר מפני תחזיות של מומחים, פוליטיקאים יודע-כול ושאר יידעונים שמתיימרים לחזות את העתיד ולדעת מה באמת יהיה הכי טוב לעם ישראל. התעלומות בפרשה הזאת הן עצמן הלקח שיש ללמוד ממנה.
לסיפור הזה מוביל צירוף של שלל נסיבות מסתוריות ואירועים לא מוסברים. מדוע יעקב נותן ליוסף כותונת פסים ונוהג בו במשוא פנים לעיני שאר ילדיו? למה הוא שולח את יוסף למשימה הכה מסוכנת, לכאורה, למצוא את אחיו? מי האיש המסתורי שמכוון את יוסף להגיע אל שמעון ולוי? מדוע התוצאה הסופית של כל זה היא מכירת יוסף שתובילו לעבדות בארץ מצרים?
במקום מאוחר יותר בפרשה עולה השאלה איך יהודה מבצע מעשה בלתי מוסרי לכאורה ומדוע, למרות זאת, הוא מקבל עליו שכר ונבחר להיות אבי שושלת המלוכה והמשיחיות בעם ישראל? ומדוע פרץ פורץ לו דרך מרחם אמו לפני זרח?
התורה לא מספקת תשובות לאף אחד מן האירועים הפנטסטיים האלה. המדרש מציע כמה וכמה פירושים שעוזרים לנו להבין מעט את שרשרת האירועים הזאת, אך גם בסופו, הסיפור נשאר חידה גדולה שעטופה בתעלומה. אינני מצטיין בפתרון תעלומות או בהסברת סוגיות תורניות סבוכות וסיפורים בתנ"ך, לכן אני רק מתבונן בפליאה בסיפור שהתורה מגוללת בפנינו.
הנביא ישעיהו מלמד אותנו שדרכי האל אינן דרכנו ושידו המנחה בכל ענייני האדם תמיד בלתי נראית, נעלמה ומופלאה ביותר. זאת הדרך העיקרית שבה המסורת היהודית רואה לא רק את סיפורי התנ"ך אלא את ההיסטוריה היהודית והאנושית כולה.
בימינו השואה היתה אירוע לא צפוי ולא ייאמן, וגם אחרי שהתרחשה היא עדיין מושא להכחשה של מיליוני אנשים בעולם. מי היה יכול לשער שמדינה יהודית תקום בארץ ישראל למרות כל המתנגדים מבית ומחוץ? בניגוד לכל התחזיות והציפיות? וכיצד, אחרי אלפי שנים של מסורת תורנית ושמירת מצוות, המדינה הזאת קמה כמעוז של חילוניות ואפילו אתיאיזם, לכאורה?
עם זאת, כל זה קרה, ופלאי העולם היהודי מוסיפים להתרבות לנגד עינינו ממש. ישראל הפכה למדינה הרבה יותר יהודית מסוציאליסטית. האנטישמיות חזקה מתמיד, ועם זאת, העם היהודי מעולם לא חש חזק ונועז כפי שהוא מרגיש היום.
ההתחדשות העצומה של לימוד התורה בעם היהודי בכל העולם ובמיוחד כאן, בישראל, היא אולי ההפתעה הגדולה ביותר של ימינו. מכל זה אנחנו למדים שיש להיזהר מפני תחזיות של מומחים, פוליטיקאים יודע-כול ושאר יידעונים שמתיימרים לחזות את העתיד ולדעת מה באמת יהיה הכי טוב לעם ישראל. התעלומות בפרשה הזאת הן עצמן הלקח שיש ללמוד ממנה.
חומרת איסור הלבנת פנים
הרב אורן נזרית | כסלו תשפ
המציאות: התגלות ולבוש של ה'
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג כסלו תשפ"ג
נר חנוכה – חובת האדם וחובת הבית
קול צופייך וישב תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | י"ט כסלו תשפ"ב
פירוש הרמב"ן על פרשת וישב - חלק ב'
הרב חיים כץ | כ"א כסלו תשפ"ב
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
פסח תשע"ד
ניסן תשע"ד
להקדים את המאוחר
תשע"ד
משחק ללא הגבלת זמן
תשע"ד
פרשת נשא תשע"ד
תשע"ד
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
תיקון ימי השובבי"ם
טעינה למחשבה
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
איך ללמוד אמונה?
איך ללמוד גמרא?
למה ללמוד גמרא?
ארבעה בנים, ארבע תשובות
הרב אליעזר מלמד
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
סגולותיו של חודש ניסן
הרב דב בערל וויין | ניסן תש"ע
מי אתה, שאול?
שמואל א'- ח', כ"ב - ט',ב'
הרב שמעון קליין | ח' אדר תשפ"ג
