- משפחה חברה ומדינה
- עובד ומעביד
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
חובות העובד כלפי המעביד
חובתו העיקרית של העובד היא לעבוד בנאמנות הן מבחינת זמן העבודה והן מבחינת איכותה.
מטעם זה פטרו חז"ל את העובד מהנהגות מקובלות ביחסים שבין אדם לחבירו – ואף מאמירת שלום, (מסכת תענית כג ע"ב).
על החומרה שבביטול זמנו של בעל הבית כתב במסילת ישרים (פרק יא): "השכור אצל חבירו... כל שעותיו מכורות הן לו ליומו... וכל מה שיקח מהן להנאת עצמו באיזה אופן שיהיה , אינו אלא גזל גמור. ואם לא מחלו, אינו מחול... ולא עוד אלא שאפילו אם עשה מצוה בזמן מלאכתו, לא לצדקה תחשב לו, אלא עבירה היא בידו, שאין עבירה מצוה..."
וכך פסק השו"ע (חו"מ שלז יט – כ): "אין הפועל רשאי לעשות מלאכה בלילה ולהשכיר עצמו ביום. ולא ירעב ויסגף עצמו ויאכיל מזונותיו לבניו, מפני ביטול מלאכתו של בעל הבית, שהרי מחליש כחו שלא יוכל לעשות מלאכת בעל הבית בכח. מוזהר הפועל שלא יבטל מעט כאן ומעט כאן, אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן, שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה; וכן חייב לעבוד בכל כחו, שהרי יעקב הצדיק אמר: כי בכל כחי עבדתי את אביכן; לפיכך נטל שכרו אף בעולם הזה, שנאמר: ויפרוץ האיש מאד מאד."
אכן, תנאי העבודה תלויים במנהג המדינה, ועל פי המנהג כיום מותר ואף מצווה להפסיק מהעבודה כדי להשיב שלום, אלא אם כן מדובר במלאכה הדורשת ריכוז גבוה במיוחד, אך חובת הנאמנות נוהגת גם כיום, וכדברי ערוך השולחן: (חו"מ שלא ג) "ועכ"פ למדנו מזה כמה חיוב על הפועל לעשות מלאכתו באמונה ומאד מאד צריכין הפועלים ליזהר בזה ואל יפול לב הפועל עליו דגדולה מלאכה מי שעושה אותה באמונה."
מטעם זה פטרו חז"ל את העובד מהנהגות מקובלות ביחסים שבין אדם לחבירו – ואף מאמירת שלום, (מסכת תענית כג ע"ב).
על החומרה שבביטול זמנו של בעל הבית כתב במסילת ישרים (פרק יא): "השכור אצל חבירו... כל שעותיו מכורות הן לו ליומו... וכל מה שיקח מהן להנאת עצמו באיזה אופן שיהיה , אינו אלא גזל גמור. ואם לא מחלו, אינו מחול... ולא עוד אלא שאפילו אם עשה מצוה בזמן מלאכתו, לא לצדקה תחשב לו, אלא עבירה היא בידו, שאין עבירה מצוה..."
וכך פסק השו"ע (חו"מ שלז יט – כ): "אין הפועל רשאי לעשות מלאכה בלילה ולהשכיר עצמו ביום. ולא ירעב ויסגף עצמו ויאכיל מזונותיו לבניו, מפני ביטול מלאכתו של בעל הבית, שהרי מחליש כחו שלא יוכל לעשות מלאכת בעל הבית בכח. מוזהר הפועל שלא יבטל מעט כאן ומעט כאן, אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן, שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה; וכן חייב לעבוד בכל כחו, שהרי יעקב הצדיק אמר: כי בכל כחי עבדתי את אביכן; לפיכך נטל שכרו אף בעולם הזה, שנאמר: ויפרוץ האיש מאד מאד."
אכן, תנאי העבודה תלויים במנהג המדינה, ועל פי המנהג כיום מותר ואף מצווה להפסיק מהעבודה כדי להשיב שלום, אלא אם כן מדובר במלאכה הדורשת ריכוז גבוה במיוחד, אך חובת הנאמנות נוהגת גם כיום, וכדברי ערוך השולחן: (חו"מ שלא ג) "ועכ"פ למדנו מזה כמה חיוב על הפועל לעשות מלאכתו באמונה ומאד מאד צריכין הפועלים ליזהר בזה ואל יפול לב הפועל עליו דגדולה מלאכה מי שעושה אותה באמונה."

זכות השביתה
משרד העבודה והרווחה – השביתה
הרב ברוך כהנא | י"א כסליו תשע"א

האם מותר לשבות?
רבנים שונים | כ חשוון תשס"ח

שכר עבודה שבוצעה לפני עשר שנים
בית דין איתמר | ב"ה א' סיון תשס"א

פיצויים עבור הלנת שכר עבודה
ע"פ פסקו של הרב אברהם שרמן
הרב יואב שטרנברג | תשס"ז

הרב שלמה אישון
ראש מכון 'כתר' - כלכלה על פי התורה

שו"ת בעניין גביית ארנונה על ידי רשות מקומית
באדיבות מכון התורה וארץ
תשע"ד
איך נכון להשקיע במבחינה הלכתית?
י"ח טבת תשע"ז
ספירת העומר ספירת הימים וספירת השבועות
ניסן תש"פ
השקעות כשרות על פי התורה
מתוך יום עיון תורני לכלכלה מודרנית
כ"ו ניסן תשע"ו
אוי ויי!
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
החשיבות של לימוד אמונה
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
ארבע כוסות ושלוש מצות
דיני פלסטר בשבת
קריעת ים סוף ומשל הסוס
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

לוח דינים ומנהגים לחודש סיון תשפ"ג
רבנים שונים | סיון תשפ"ג

לא יסור שבט מיהודה - הבטחה או דין מחייב
הרב דוד דב לבנון | תשפ"ג
איך אוהבים את ישראל והגויים?
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ד' -ה'
הרב ש. יוסף וייצן | ט' סיון תשפ"ג
