- משפחה חברה ומדינה
- נושאים נוספים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
תוקפה של הבטחה לתת מתנה
במסכת בבא מציעא (מט ע"א) מביאה הגמרא שתי הלכות סותרות, לכאורה, שאמר ר' יוחנן. ההלכה האחת קובעת כי מי שחוזר בו ואינו עומד בדיבורו נחשב כ"מחוסר אמנה" ואין רוח חכמים נוחה הימנו, והשניה קובעת כי "האומר לחבירו מתנה אני נותן לך, מותר לחזור בו". בישוב הסתירה מבחינה הגמרא בין "מתנה מועטת" לבין "מתנה מרובה", וכן נפסק להלכה: "וכן מי שאומר לחבירו ליתן לו מתנה, ולא נתן, הרי זה ממחוסרי אמנה. במה דברים אמורים, במתנה מועטת, שהרי סמכה דעתו של מקבל כשהבטיחו. אבל במתנה מרובה אין בה חסרון אמנה שהרי לא האמין זה שיתן לו דברים אלו עד שיקנה אותו בדברים שהם נקנים בהם." (שו"ע חו"מ רד ח).
מן הטעם להבחנה שבין "מתנה מרובה" לבין "מתנה מועטת" ניתן להסיק כי בכל מקרה בו קיימת אומדנא ברורה שהמקבל סמך על כך שיקבל את מה שהובטח לו יחשב הדבר כ"מתנה מועטת" בה המבטיח אינו רשאי לחזור בו. (שו"ת מהרי"ק שורש קיח), ואין הבדל לעניין זה בין הבטחה לאדם גדול לבין הבטחה לילד קטן אף שנחשב כמי שאינו בר דעת. (קהלת יעקב (אלגאזי) ערך זכיה כו ע"א)
אלא שעל פי ההלכה יש להבחין בין הפן המוסרי המחייב אדם לעמוד בדיבורו: "שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק", (ב"מ שם), לבין הפן המשפטי: ההלכה אינה מטילה סנקציות משפטיות על מי שאינו מקיים את הבטחתו. על מנת שניתן יהיה לאכוף בבית דין את נתינת המתנה יש צורך במעשה קנין, ובלא קניין לא ניתן לתבוע בדין את קיום ההבטחה.
חריג לאמור לעיל הוא בהבטחה לעני, שם אין הבחנה בין מתנה מרובה לבין מתנה מועטת, וכפי שנפסק להלכה: "אמר ליתן לחבירו מתנה אם הוא עני, הוי כנודר לצדקה ואסור לחזור בו." (שו"ע יו"ד רנח יב).
מן הטעם להבחנה שבין "מתנה מרובה" לבין "מתנה מועטת" ניתן להסיק כי בכל מקרה בו קיימת אומדנא ברורה שהמקבל סמך על כך שיקבל את מה שהובטח לו יחשב הדבר כ"מתנה מועטת" בה המבטיח אינו רשאי לחזור בו. (שו"ת מהרי"ק שורש קיח), ואין הבדל לעניין זה בין הבטחה לאדם גדול לבין הבטחה לילד קטן אף שנחשב כמי שאינו בר דעת. (קהלת יעקב (אלגאזי) ערך זכיה כו ע"א)
אלא שעל פי ההלכה יש להבחין בין הפן המוסרי המחייב אדם לעמוד בדיבורו: "שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק", (ב"מ שם), לבין הפן המשפטי: ההלכה אינה מטילה סנקציות משפטיות על מי שאינו מקיים את הבטחתו. על מנת שניתן יהיה לאכוף בבית דין את נתינת המתנה יש צורך במעשה קנין, ובלא קניין לא ניתן לתבוע בדין את קיום ההבטחה.
חריג לאמור לעיל הוא בהבטחה לעני, שם אין הבחנה בין מתנה מרובה לבין מתנה מועטת, וכפי שנפסק להלכה: "אמר ליתן לחבירו מתנה אם הוא עני, הוי כנודר לצדקה ואסור לחזור בו." (שו"ע יו"ד רנח יב).
הרופא ה"בכיר" מאמריקה
הרב דניאל קירש | אב תשע"ט

חזרה מנתינת צדקה בצ'ק או בהוראת קבע
הרב נועם דביר מייזלס | תמוז תשפ"א
יאוש שלא מדעת ודין זכין
מסכת בבא מציעא - דף כא' ע"ב
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | יב' אלול תשס"ח
כיצד עוזרים לעניים
הרב אליעזר מלמד | תשע"ב

הרב שלמה אישון
ראש מכון 'כתר' - כלכלה על פי התורה
איך נכון להשקיע במבחינה הלכתית?
י"ח טבת תשע"ז

הגדרת 'כסף' ושיעורו לעניין מצוות
ניסן התשע"ג
השקעות כשרות על פי התורה
מתוך יום עיון תורני לכלכלה מודרנית
כ"ו ניסן תשע"ו
שוק חופשי או פיקוח על המחירים
הכנס העולמי ה -21 לדיני ממונות תשע"ב
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
כל ההתחלות קשות
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
שבועות מעין עולם הבא!
קריעת ים סוף ומשל הסוס
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
סוכת עראי דיגיטלית
הלכות קבלת שבת מוקדמת

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
