- משנה וגמרא
- פסחים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת פסחים דף נ'
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(תחילת פרק מקום שנהגו - נ: 5-)
א. איסור מלאכה בערב פסח
א. המשנה –
בערב פסח יש הרבה הכנות (חמץ, מצה וכו'), ולכן יש מקום לאסור מלאכה.
עד חצות – תלוי במנהג המקום.
משמע - מחצות – אסור.
ב. האיסור עד חצות
קשה – למה המשנה בכלל השמיעה את "חצות", הרי מחצות אסור בכל ערב יו"ט (ברייתא), לכן ודאי שהנושא כאן הוא עד חצות?
תשובה:
- 1.שם זה מן המנחה, וכאן אסור מחצות.
- 2.שם אינו איסור ממש אלא "אינו רואה סימן ברכה", כאן אסור ומשמתים אותו.
[גופא –
אותה ברייתא אוסרת מלאכה מהמנחה בערבי שבתות, ימים טובים,
וכן מוצאי שבת, יו"ט ויו"כ (כי מוסיפים מחול על קודש, הירושלמי מגביל עד שיסיים התפילה),
ובכל מקום שיש נדנוד עבירה – לרבות בתעניות ציבור על הגשמים (כדי שיהיה עם כולם בתפילות הגשמים).
(נ: שליש)
ב. אגדתא בנושא עבודה בערב שבת, ואינו רואה סימן ברכה
א. ת"ר – זריז מול שפל.
| נשכר | נפסד |
זריז | עובד כל השבוע ולא בערב שבת | עובד כל השבוע וגם בערב שבת |
שפל (בטלן) | לא עובד כל השבוע (כולל ערב שבת) – אפילו שאינו לשמה (וכן רבא על נשות מחוזא) | לא עובד כל השבוע אך בערב שבת כן |
ב. גם מצוות שלא לשמה זה טוב
- 1."שפל ונשכר" (כאמור).
- 2.רבא –
"כי גדול עד שמיים חסדך" – שלא לשמה,
"כי גדול מעל שמיים חסדך" – לשמה.
- 3.רב יהודה – שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
ג. מלאכות שבהם אינו רואה סימן ברכה (4 ברייתות) -
(אגב זה שהעושה מלאכה בערב שבת אחרי חצות אינו רואה סימן ברכה).
- 1.אשתו – שאשתו משכירה מאזניים בשוק (מעט + ביזוי).
ריחיים – משכיר אותם (מעט + טורח).
(אך מוסיפה הגמרא – אם יוצרת ומוכרת – הפסוק משתבח בה ("סדין עשתה ותמכור")).
- 2.מוכר קנים וקנקנים – נפח גדול ויש בזה עין הרע.
- 3.סוחרים בשוק – כולם מסתכלים עליהם (עין הרע),
מגדלי בהמה דקה – הכל צווחים עליהם (שהרי אסור לגדל בא"י, כי מזיקים לאחרים)
קוצצי אילנות טובים למוכרם – מלעיזים עליהם שהם הורסים את העצים בשביל כסף,
נותנים עיניהם בחלק יפה כשמתחלקים עם מישהו – מלעיזים עליהם שכך עושים. - 4.שכר מתורגמנים – נראה כמלאכת שבת,
שכר יתומים (אפוטרופוס שעושה שכורה בשל יתומים ומתחלק עמם) – אם ינהג שלא כהוגן אינם בני מחילה,
עושה סחורה במדינת הים – מסכן רכושו ולא כל יום יש נס,
שכר סופרים – ריב"ל – חכמים התפללו שלא יתעשרו כדי שלא יעזבו מלאכתם.
- 5.דומה לנ"ל – כותבי ספרים, תפילין ומזוזות וסוחריהם, ומוכרי תכלת, אא"כ עושים לשמה (שהרי אז ימשיכו גם אם יתעשרו, אז אינם כלולים ב"קללה").
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
מסכת פסחים דף י"ב
הרב אורי בריליאנט | כ"ד תמוז התשע"ג
ביטול חמץ והשבתתו
שיעור בעיון לפסח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
מסכת פסחים דף ק"ג
הרב אורי בריליאנט | כ"ו תשרי תשע"ד
מחלוקת רש"י ותוס' בדין בדיקת חמץ (חלק א')
פסחים ב ע"א
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | ט' טבת, התשנ"ה
מבוא לסדרת פתחי אמונה
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מה מחבר שמיים וארץ?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
איך יוצרים את השבת ?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לפנות למקובלים?
איסור בשר וחלב
"עין במר בוכה ולב שמח"
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?