- משנה וגמרא
- סוכה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת סוכה דף נ"ו
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(נו. 7+ עד 3- מהמשנה, נו: +1 עד סוף המסכת)
חלק א – תדיר או עיקר היום?
א. סוכה וזמן | רב – סוכה – זמן עיקר היום קודם | רבה בב"ח – זמן – סוכה תדיר קודם |
ב. יום ויין | בית שמאי – יום – יין 1. היום גורם ליין 2. היום קודם ליין בזמן | בית הלל – יין – יום 1. בלי יין אין קידוש (מדרבנן) 2. תדיר ושאינו תדיר |
דחיית התלייה בין שתי המחלוקות - | כל אמורא יסתדר עם שני התנאים, כי יש להם טעם נוסף | |
ג. שבועות שיוצא בשבת: מצה (לחם הפנים) חמץ (שתי הלחם) | אבא שאול בברייתא – שתי הלחם – לחם הפנים עיקר היום קודם | משנתנו – לחם הפנים – שתי הלחם תדיר קודם |
להלכה (לגבי סוכה וזמן) | רב ששת בריה דרב אידי | רב נחמן בר רב חסדא והלכתא |
חלק ב – חלוקת לחם הפנים והמוספים בשבתות רגילות
הברייתות מתארות ש –
המשמר היוצא פתח את הדלתות, תמיד של שחר, מוספין,
המשמר הנכנס – תמיד של בין הערביים, הקטרת הבזיכין,
חלוקת הלחם,
ובסוף המשמר הנכנס מגיף את הדלתות.
א. חלוקת הלחם -
- A.כמה?
ת"ק – 6-6
ר"י – 7 לנכנס (כי מגיפים הדלתות), 5 ליוצא.
והרי בסוף ממילא כל אחד יקבל בסה"כ 12, למה לא לעשות 6-6?
תשובה – עדיף ציפור ביד...
(נו: באמצע)
- B.מקום האכילה –
היוצא בדרום, הנכנס צפון (חשוב יותר),
חוץ ממשמר בילגה שנענשו ואכלו תמיד בדרום (וישבב במקומן בצפון).
על מה נענשו –
- מרים בת בילגה שיצאה לתרבות רעה (ושמעה את זה בבית, ואוי לרשע או לשכנו).
- שהיו מאחרים ומגיעים מעט, וישבב היו צריכים להחליפם.
(נו: 3+)
ב. חלוקת עורות המוספין –
רב יהודה – גם אותם חלקו בין המשמר הנכנס ליוצא.
דחייה – זה לא מוזכר בברייתא הנ"ל שהזכירה את חלוקת העבודה וחלוקת הלחם.
למה ללמוד גמרא?
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
ט"ו בשבט - השקעה לטווח ארוך!
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
איך עושים קידוש?
אחדות זו מעבדה של בירורים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך יוצרים את השבת ?