- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
4383
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
והתשובה לשאלה הזו פשוטה ועמוקה כאחד: את הקב"ה בכבודו ובעצמו אין אנו משיגים, אך אנו רואים את פעולותיו, הוא מתגלה אלינו במעשיו כבורא ומנהיג, הקב"ה מתגלה בכל העולם. אין מקום פנוי ממנו, "מלוא כל הארץ כבודו", כל הבריאה כולה מראה את גדולת פעולותיו של הבורא. עם הנהגתו של הקב"ה בעולם אנו נפגשים בכל החושים שלנו. מבחינת הופעתו אלינו בפעולותיו, הוא קרוב אלינו מאד מאד, ומבחינת עצמותו הוא רחוק ונעלה ובלתי מושג ואין כל תואר שאפשר לתארו. הוא נעלה מכל.
חכמים רמזו לדבר זה באומרם שהנשמה דומה לקב"ה בחמישה דברים: מה הקב"ה מלא כל העולם, אף הנשמה מלאה כל הגוף.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
14 - 14. סתירות בין מדע ותורה
15 - 15. השגת ה' על ידי אנוש
16 - 16. עניין הקב"ה במעשי האדם
טען עוד
מה הקב"ה זן את כל העולם כולו, אף הנשמה זנה את הגוף.
מה הקב"ה טהור, אף הנשמה טהורה.
מה הקב"ה יושב בחדרי חדרים, אף הנשמה יושבת בחדרי חדרים.
כשם שהנשמה בעצמה אינה נראית אך מתגלה היא בפעולות הגוף, כל דיבור, כל תנועה של הגוף מעידים על כוח החיים הנשמתי שבתוכו, אעפ"י שאי אפשר לראות את כוח החיים, את הנפש בעצמה, היא נראית בפעולותיה. וכך הקב"ה הוא בעצמו אינו נראה, אינו מושג אך מתגלה הוא בפעולותיו. זו גודלה של האמונה הממלאה את כל האדם וכל עצמותיו תאמרנה: "ה' מי כמוך" והולכת ועולה עד לגובה עליון שהעין אינה יכולה לראות, והמחשבה אינה יכולה לתפוש.
וכך תקנו חכמים לשון הברכות, כל ברכה פותחת בלשון נוכח ומסיימת בנסתר: "ברוך אתה ה'", אתה - נוכח, מ וכר, מורגש, מזוהה. "שיוויתי ה' לנגדי תמיד". וממשיכה הברכה "אשר קדשנו" לא אשר קדשתנו, אלא: "אשר קדשנו" - עוברים לגוף שלישי, לנסתר. וכן "שהכל נהיה בדברו" לא אומרים: בדברך - בלשון נוכח, אלא "בדברו" - הוא, וכל זה להורות את דרך ההתייחסות שלנו אליו יתברך. מחד הוא מתגלה אלינו, ומאידך נסתר מאיתנו. הוא מתגלה בפעולותיו ודרך פעולותיו אנחנו מכירים אותו כעצמו יתברך והוא נסתר בעצמותו.
"אתה הוא ה' אלוקינו" - "אתה הוא" - נוכח ונסתר. אין כאן סתירה לשונית, אלא שלמות של דיבור, גם "אתה" וגם "הוא", גם מתגלה לפנינו וגם נסתר מאיתנו. "אמת אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון ומבלעדיך אין לנו מלך גואל ומושיע".
42. מעלות לשון הקודש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
49. אמונה שלמה מביאה לביטחון בה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
9. מדרגת היהודי נעלית משאר האנושות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
14. סתירות בין מדע ותורה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
סוד ההתחדשות של יצחק
איך נראית נקמה יהודית?
האם מותר לפנות למקובלים?
פסח שני
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מבוא לסדרת פתחי אמונה
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
איך מותר להכין קפה בשבת?
