- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מי שמנסה להאמין ולעבוד את ה' ולעשות רצונו בלי שקיבל הדרכה מלאה ומפורטת מאת ה', הרי זה דומה לאדם זר שחדר לתוך אוצר תרופות של רופא ידוע לכל שתרופותיו מועילות. האדם הזר הזה נכנס לשם בשעה שהרופא לא נמצא, והוא רואה שעומד תור גדול של אנשים שמחכים לרופא ולרפואותיו. האדם הזה החליט למלא את מקום הרופא, אעפ"י שאין לו כל ידיעה ברפואה. ולכל מי שנכנס אליו וסיפר לו את בעיותיו, הוא ניגש לאחד הארונות, והוציא משם תרופה ונתן לו בלי לדעת אם זו תרופה מתאימה או לא ואולי זה רעל. האם יש סיכוי שהתרופות יועילו? הרי ברור שבלי הרופא המומחה שיודע איזה תרופות מועילות לכל דבר ואיזה מזיקות, ואיזה כמות ובכמה זמן, ואיזה הדרכה נוספת צריך לתת, כמה צריך לנוח ומאיזה דברים צריכים להישמר, בלי כל זה אין ערך לאוצר התרופות אעפ"י שהוא מלא ברפואות מועילות וטובות.
וכן בעבודת ה': בלי הדרכה של הקב"ה שיאמר לאדם איזה מעשים רצויים בעיניו ואיזה מעשים יש להם משמעות אלוקית, ואיזה מעשים אינם רצויים, מתי זמנם של המעשים הרצויים ומה התנאים לעשותם. בלי כל זה לא יוכל האדם לעבוד את בוראו. רק לאור ההדרכה האלוקית יוכל אדם לעשות את המעשים הנכונים והמועילים. ואעפ"י שאדם מצומצם ומעשיו הם אנושיים, אעפי"כ כאשר אדם עושה מצוות ה' עפ"י החכמה האלוקית המכוונת את האדם מה לעשות, כיצד לעשות מתי לעשות. כאשר המעשים נעשים עפ"י הסדר האלוקי, מוטבעת בהם החותמת האלוקית והם פועלים את פעולתם באופן השלם.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
16 - 16. עניין הקב"ה במעשי האדם
17 - 17. עבודת ה' לפי הדרכה אלוקית
18 - 18. יציאת מצריים ואמונת ישראל
טען עוד
ואל יפלא הדבר שיש משמעות אלוקית למעשים הנעשים ע"י האדם, שהרי החכמה האלוקית מטבעת את חותמה על כל המציאות. העולם שלנו עם כל מגבלותיו מלא הוא בפלאים ובפלאי פלאים של החכמה האלוקית. למרות שהעולם מוגבל, חומרי ומצומצם והקב"ה רם ונישא למעלה מכל גבול - אעפי"כ, את כל החכמה שיש בבריאה אין לייחס אלא להקב"ה בלבד. יוצר האדם והעולם, הכרה זו היא שורש האמונה.
ובכן, ההכרה שמעשי בני-אדם הנעשים עפ"י ה' הם מעשים אלוקיים, ההכרה שהמציאות מלאה בחכמה האלוקית, הנותנת לה את צביונה, זהו שורש האמונה, והניתוק של העולם ממקורו האלוקי ועבודת ה' בלי הדרכה אלוקית, זהו שורש הכפירה.
47. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
6. משל מתנות מלך הודו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
על בית המקדש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
מתנות בחינם
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
חידוש כוחות העולם
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
למה ללמוד גמרא?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
למטר השמיים
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?