- פרשת שבוע ותנ"ך
- בהר
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מיכאל חי בן מזל טוב
פרשת בהר
הדגש שהתורה שמה על המקום – הר סיני – שבו משה מקבל את התורה ואת מצוותיה, ובמיוחד את המצוות שנוגעות לשנת השמיטה, היה נושא שעורר עניין רב בקרב מפרשי התורה בכל הדורות. רש"י, שמצטט את הביטוי החז"לי הידוע "מה שמיטה אצל הר סיני", אומר שאזכור הר סיני נועד ללמד אותנו שכפי שאת מצוות שמיטה על כל פרטיה קיבל משה בר סיני, כך גם כל שאר המצוות ביהדות נובעות מהתגלות הקב"ה בהר סיני.
אך אולי יש עוד שיעור קטן שאפשר ללמוד מאזכור הר סיני כמקום שעליו ניתנה מצוות השמיטה בפעם הראשונה. מדבר סיני הוא אחד האזורים הגיאוגרפיים העקרים והשוממים ביותר בעולם שלנו. התורה עצמה מתארת אותו כמדבר גדול ונורא, מקום ציה אשר אין בו מים ואין בו מזון, ארץ של נחשים ועקרבים.
נראה לא מתאים, בלשום המעטה, לדבר על שנת שמיטה בהקשר כזה, במקום ובזמן שאין שום שדות שצריך לעבוד ויבולים שאפשר לקצור. היינו מצפים שהכרזה על מצווה כזאת תבוא כאשר בני ישראל יעמדו על סף כניסה לארץ-ישראל, ואפילו כאשר הם בתוך הארץ ממש, במקום שתהיה לה משמעות.
לשמוע מצווה שאומרת לנו להזניח את השדות למשך שנה כשאנחנו נמצאים במדבר שומם וצחיח זה בוודאי נראה מוזר. אך התורה ,שהיא נצחית ואיננה כבולה לזמן או למקום, באה ללמד אותנו שיעור חשוב לחיים בכלל ולחיים היהודים בפרט.
לפני חמישים שנה, כשכיהנתי כרב במיאמי ביץ', היה בקהילה שלי אדם, חבר, שהיה ניצול שואה. הוא היה אדם אמיד ונבון. הוא סיפר לי שלפני מלחמת העולם השנייה הוא היה איש עשיר מאוד בהונגריה. ממש בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה, הוא ביקר בארץ-ישראל ובהחלטה של רגע רכש לו דירה כאן, בירושלים.
בסוף קיץ תש"ד, הוא ומשפחתו, יחד עם עוד מאות אלפי יהודים הונגרים, גורשו לאושוויץ. בני משפחתו לא שרדו את הזוועות שם, אך הוא הצליח להישאר בחיים איכשהו, ובסופו של דבר אף עלה בידו לבנות את חייו מחדש, להקים משפחה ולהגיע לרווחה כלכלית באמריקה.
הוא סיפר לי שבכל לילה, בצריפי מחנה העבודה שאליו היה שייך, כאשר שכב על דרגש העץ ששימש לו כמיטה, ריהט בעיני רוחו את הדירה שקנה לו בירושלים. בעיני רוחו הוא קנה את הרהיטים היפים ביותר ואת עיטורי הקיר היפים ביותר וסידר אותם כך שהדירה שלו נצצה מרוב שפע, יופי והדר.
הוא אמר שתמונה דמיונית זו של מחר טוב יותר החזיקה אותו בחיים ונתנה לו את העוז הרוחני והנפשי שלא להיכנע לגמרי ולעזוב את העולם הזה, כפי שעשו, לדאבון הלב, כה רבים. כדי לשרוד את מדבר סיני, בני ישראל היו צריכים לדמיין את השדות השופעים של ארץ ישראל ואת שנת השמיטה שתביא עמה ברכות ושגשוג על אותם השדות ועל בעליהם.
התורה שמה דגש על כך שבני ישראל קיבלו את מצוות השמיטה במקום אפל ומטיל מורא מכיוון שדווקא בה היו חזון ותקווה לעתיד טוב שבו הם יזכו לראות את השפע הרב של ארץ-ישראל ואת מתנותיה.
אך אולי יש עוד שיעור קטן שאפשר ללמוד מאזכור הר סיני כמקום שעליו ניתנה מצוות השמיטה בפעם הראשונה. מדבר סיני הוא אחד האזורים הגיאוגרפיים העקרים והשוממים ביותר בעולם שלנו. התורה עצמה מתארת אותו כמדבר גדול ונורא, מקום ציה אשר אין בו מים ואין בו מזון, ארץ של נחשים ועקרבים.
נראה לא מתאים, בלשום המעטה, לדבר על שנת שמיטה בהקשר כזה, במקום ובזמן שאין שום שדות שצריך לעבוד ויבולים שאפשר לקצור. היינו מצפים שהכרזה על מצווה כזאת תבוא כאשר בני ישראל יעמדו על סף כניסה לארץ-ישראל, ואפילו כאשר הם בתוך הארץ ממש, במקום שתהיה לה משמעות.
לשמוע מצווה שאומרת לנו להזניח את השדות למשך שנה כשאנחנו נמצאים במדבר שומם וצחיח זה בוודאי נראה מוזר. אך התורה ,שהיא נצחית ואיננה כבולה לזמן או למקום, באה ללמד אותנו שיעור חשוב לחיים בכלל ולחיים היהודים בפרט.
לפני חמישים שנה, כשכיהנתי כרב במיאמי ביץ', היה בקהילה שלי אדם, חבר, שהיה ניצול שואה. הוא היה אדם אמיד ונבון. הוא סיפר לי שלפני מלחמת העולם השנייה הוא היה איש עשיר מאוד בהונגריה. ממש בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה, הוא ביקר בארץ-ישראל ובהחלטה של רגע רכש לו דירה כאן, בירושלים.
בסוף קיץ תש"ד, הוא ומשפחתו, יחד עם עוד מאות אלפי יהודים הונגרים, גורשו לאושוויץ. בני משפחתו לא שרדו את הזוועות שם, אך הוא הצליח להישאר בחיים איכשהו, ובסופו של דבר אף עלה בידו לבנות את חייו מחדש, להקים משפחה ולהגיע לרווחה כלכלית באמריקה.
הוא סיפר לי שבכל לילה, בצריפי מחנה העבודה שאליו היה שייך, כאשר שכב על דרגש העץ ששימש לו כמיטה, ריהט בעיני רוחו את הדירה שקנה לו בירושלים. בעיני רוחו הוא קנה את הרהיטים היפים ביותר ואת עיטורי הקיר היפים ביותר וסידר אותם כך שהדירה שלו נצצה מרוב שפע, יופי והדר.
הוא אמר שתמונה דמיונית זו של מחר טוב יותר החזיקה אותו בחיים ונתנה לו את העוז הרוחני והנפשי שלא להיכנע לגמרי ולעזוב את העולם הזה, כפי שעשו, לדאבון הלב, כה רבים. כדי לשרוד את מדבר סיני, בני ישראל היו צריכים לדמיין את השדות השופעים של ארץ ישראל ואת שנת השמיטה שתביא עמה ברכות ושגשוג על אותם השדות ועל בעליהם.
התורה שמה דגש על כך שבני ישראל קיבלו את מצוות השמיטה במקום אפל ומטיל מורא מכיוון שדווקא בה היו חזון ותקווה לעתיד טוב שבו הם יזכו לראות את השפע הרב של ארץ-ישראל ואת מתנותיה.

בהר התשע"ט מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשע"ט
לימוד בעקבות האסון במירון
פרשת בהר - בחקותי תשפ"א
הרב שמואל אליהו | כ"א אייר תשפ"א

מה ענין שמיטה אצל הר סיני
הרב דוד דב לבנון | פרשת בהר תש"ס

השמיטה – והתעלות העולם
גליון מס328
הרב יוחנן פריד | איר תשע"ח
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
זכור - פורים
אדר התשע"ג
מהפיכות והלכי-רוח
אב תשע"ג
דברים - שבת חזון
אב תשע"ג
פרשת השבוע - שופטים
תשע"א
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
לבדוק את החמץ שבלב
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?

בא אל פרעה
הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר | שבט תשס"ט

תפילה על עצירת הגשמים תשע"א
מהרבנות הראשית לישראל
רבנים שונים | ד' כסליו תשע"א
היום אתם יוצאים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו שבט תשע"ט
