- משפחה חברה ומדינה
- הכרעה על פי רוב
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
הכרעה על פי רוב הדעות (חלק ד')
ההכרעה היא על פי רוב הדעות, תוך כדי שמירה על כללי התנהגות מכובדת ומכבדת בזמן הדיונים ומתן האפשרות לכל הדיינים לנסות ולשכנע את חבריהם להכריע כדעתם;
על פי הדעות שהצגנו בשיעור קודם ההליכה אחרי הרוב על פי דין תורה משמעותה היא הליכה אחרי רוב חכמה ולא רוב דעות ולכן אסרה תורה "לא תענה על ריב" שמשמעותו "לא תענה על רב" ואסור לקטן לחלוק על הגדול. מקשה על כך מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל: אם כך מה פשר ההלכה שבדיני נפשות הגדול אומר את דבריו אחרון:
לכן חולק מו"ר על ההבנה הקודמת וטוען:
א. בזמן המשא והמתן גם הדיינים הזוטרים מביעים את דעתם.
ב. בזמן שהם מביעים את דעתם אסור להם לחלוק בצורה ישירה לחלוק על הגדול אלא הם צריכים להביע את דעתם החולקת בנימוס ובדרך שאלה.
ג. בדיני נפשות (שם אי אפשר לתקן טעויות) יש חשש שלא יביעו דעתם אפילו בדרך שאלה ולכן הגדול אומר דבריו בסוף.
ד. עצם הישיבה ביחד לדון היא כמתן רשות לתלמיד לחלוק על רבו ולפסוק נגדו אלא שיש לשמור גם כאן (כמבואר לעיל) על כבוד הרב. ה. בשלב ההכרעה לאחר שנשמעו כל הדעות חייב כל דיין להביע את דעתו האישית ללא כל התחשבות בדעת רבו והדין נפסק לפי רוב דעות בהצבעה.
אם כן לפי שיטת מו"ר ההכרעה היא על פי רוב הדעות, תוך כדי שמירה על כללי התנהגות מכובדת ומכבדת בזמן הדיונים ומתן האפשרות לכל הדיינים לנסות ולשכנע את חבריהם להכריע כדעתם. ההלכה של "לא תענה על רב" היא הלכה בסדרי הדין ולא בהכרעת הדין.
"הרי סוף סוף באותה שעה שמגלה דעתו הרי הוא הרוב שאחריו אמרה תורה שיש להטות, אם כן יש לפסוק הלכה כדעתו ולא כדעתם, ודעתם בטלה כמי שאינה. וכמו תמיד ברוב דעות כשהם שוים (בדעה) אין הבדל מתי אמרו הרוב דבריהם אם לפני המיעוט או אחר כך. כן גם כמגלה הגדול דעתו שהוא הרוב מבחינת החכמה יש ללכת אחר דעה זו, והשאר בטלים כמי שאינם" (עמוד הימיני סי' ד סע' ב).
לכן חולק מו"ר על ההבנה הקודמת וטוען:
א. בזמן המשא והמתן גם הדיינים הזוטרים מביעים את דעתם.
ב. בזמן שהם מביעים את דעתם אסור להם לחלוק בצורה ישירה לחלוק על הגדול אלא הם צריכים להביע את דעתם החולקת בנימוס ובדרך שאלה.
ג. בדיני נפשות (שם אי אפשר לתקן טעויות) יש חשש שלא יביעו דעתם אפילו בדרך שאלה ולכן הגדול אומר דבריו בסוף.
ד. עצם הישיבה ביחד לדון היא כמתן רשות לתלמיד לחלוק על רבו ולפסוק נגדו אלא שיש לשמור גם כאן (כמבואר לעיל) על כבוד הרב. ה. בשלב ההכרעה לאחר שנשמעו כל הדעות חייב כל דיין להביע את דעתו האישית ללא כל התחשבות בדעת רבו והדין נפסק לפי רוב דעות בהצבעה.
אם כן לפי שיטת מו"ר ההכרעה היא על פי רוב הדעות, תוך כדי שמירה על כללי התנהגות מכובדת ומכבדת בזמן הדיונים ומתן האפשרות לכל הדיינים לנסות ולשכנע את חבריהם להכריע כדעתם. ההלכה של "לא תענה על רב" היא הלכה בסדרי הדין ולא בהכרעת הדין.

הכרעה על פי רוב (4)
הרב יוסף כרמל
2 - דעתם של הדיינים (חלק ב')
3 - הכרעה על פי רוב הדעות (חלק ד')
4 - רוב חכמה ולא רוב דעות (חלק ג')
טען עוד

הרוב קובע - על פי איכות? (חלק א')
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

רוב חכמה ולא רוב דעות (חלק ג')
הרב יוסף כרמל | תשס"ה

דעתם של הדיינים (חלק ב')
הרב יוסף כרמל | תשס"ד

הרב יוסף כרמל
ראש כולל "ארץ חמדה" לדיינות

על אנשים, עצים ונוכחות שכינה
תשע"ד

גם בתחום זכויות העובד "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"
תשע"ד

שאלו שלום ירושלים
אייר תש"ע

על אמונה ובטחון
תשע"ד
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה עניינו של ט"ו בשבט?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ארבע כוסות ושלוש מצות
למה ללמוד גמרא?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
כל ההתחלות קשות
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
תלמוד תורה ודרך ארץ
הרב מרדכי גרינברג | י"ב סיון תשפ"ג
הלכות והליכות בענין "חג השבועות"
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג
מצוות בטלות לעתיד לבוא
שיעור 23 -פרקים מ"ט , נ"א - נ"ב
הרב אליהו ברין | ט"ו סיון תשפ"ג
