- משפחה חברה ומדינה
- משפט עברי
- הכרעה על פי רוב
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
3678
"הרי סוף סוף באותה שעה שמגלה דעתו הרי הוא הרוב שאחריו אמרה תורה שיש להטות, אם כן יש לפסוק הלכה כדעתו ולא כדעתם, ודעתם בטלה כמי שאינה. וכמו תמיד ברוב דעות כשהם שוים (בדעה) אין הבדל מתי אמרו הרוב דבריהם אם לפני המיעוט או אחר כך. כן גם כמגלה הגדול דעתו שהוא הרוב מבחינת החכמה יש ללכת אחר דעה זו, והשאר בטלים כמי שאינם" (עמוד הימיני סי' ד סע' ב).
לכן חולק מו"ר על ההבנה הקודמת וטוען:
א. בזמן המשא והמתן גם הדיינים הזוטרים מביעים את דעתם.
ב. בזמן שהם מביעים את דעתם אסור להם לחלוק בצורה ישירה לחלוק על הגדול אלא הם צריכים להביע את דעתם החולקת בנימוס ובדרך שאלה.
ג. בדיני נפשות (שם אי אפשר לתקן טעויות) יש חשש שלא יביעו דעתם אפילו בדרך שאלה ולכן הגדול אומר דבריו בסוף.
ד. עצם הישיבה ביחד לדון היא כמתן רשות לתלמיד לחלוק על רבו ולפסוק נגדו אלא שיש לשמור גם כאן (כמבואר לעיל) על כבוד הרב. ה. בשלב ההכרעה לאחר שנשמעו כל הדעות חייב כל דיין להביע את דעתו האישית ללא כל התחשבות בדעת רבו והדין נפסק לפי רוב דעות בהצבעה.
אם כן לפי שיטת מו"ר ההכרעה היא על פי רוב הדעות, תוך כדי שמירה על כללי התנהגות מכובדת ומכבדת בזמן הדיונים ומתן האפשרות לכל הדיינים לנסות ולשכנע את חבריהם להכריע כדעתם. ההלכה של "לא תענה על רב" היא הלכה בסדרי הדין ולא בהכרעת הדין.

הכרעה על פי רוב (4)
הרב יוסף כרמל
2 - דעתם של הדיינים (חלק ב')
3 - הכרעה על פי רוב הדעות (חלק ד')
4 - רוב חכמה ולא רוב דעות (חלק ג')
טען עוד
הפסוק המיוחד והמשונה בתורה
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך נראית נקמה יהודית?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה חז"ל באמת רצו שנרגיש בין י"ז בתמוז לט' באב?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
כשהתמיד בוטל - החומות קרסו
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
איך מותר להכין קפה בשבת?

עדות להתרת אשה מזיקת ייבום – האם מוגדר כדבר שבערווה?
יבמות דף צג ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | תמוז תשפ"ה
הגעת דוד למערכה
שמואל א, פרק יז' פסוקים כ-כה
הרב שמעון קליין | י"ג תמוז תשפ"ה

עד אחד בעדות אשה -היחס בין הטעמים "עבידא לגלויי" ו"דייקא ומינסבא"
יבמות דף פח ע"א; צג ע"ב; קטו ע"א; קטז ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | תמוז תשפ"ה
