- הלכה מחשבה ומוסר
- איגרת תימן
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
כ"ו חשוון תשע"ו
חלק א'
מתוך שיחות הרב צבי יהודה קוק זצ"ל
השבוע נעסוק בחשיבות לימוד אמונה (לכבוד ר"ח כסלו נלמד על חנוכה מתוך החסידות).
הלימוד לקוח מתוך שיחת הרב צבי יהודה קוק זצ"ל – 'תלמוד תורה ב''. בשיחה, מעמיק הרצי"ה בחשיבות לימוד אמונה ומלמדנו שלימוד אמונה, ובעיקר הכרה בערכם ומהותם של עם ישראל והתורה, הינם מיסודות לימוד התורה.
לסיום נביא מספר הדרכות ללימוד אמונה.
בתפילה שהלימוד יעצים את לימוד האמונה.

לימוד אמונת ישראל ותורה
1. לימוד אמונה
[...] על גבי לימוד הלכה, לאמיתה של תורה, גם קיים לימוד אמונה. אמונה אינה מצטמצמת רק באמירת "אני מאמין", בזמר "אני מאמין" או בריקוד "אני מאמין". אמונה היא לימוד. יש ללמוד, לשנן ולחזק בקרבנו את יסודי האמונה, עד שתהיה להכרה וידיעה שלמה באדם כולו, בכל נשימת החיים שלו, ומתוך כך היא מתגלה בשכל, ברגש ובשאר החושים. לפני שנים היו רגילים לאמר שישיבת 'מרכז הרב' עניינה לימוד 'מחשבה'. בזמן האחרון השתחררנו מן הביטוי 'לימוד מחשבה', ובמקומו בא ביטוי יותר נכון: 'לימוד אמונה'. אמונה צריכה לימוד. אמונה אינה רק אמירת מילים בעלמא. אמונה היא הלימוד היותר גדול, החכמה היותר גדולה, המחשבה היותר גדולה, ההשקפה היותר גדולה, שמקיפה את כל האדם כולו וכל העולם כולו. אמונה היא ידיעה ממקור "החונן לאדם דעת", שהיא הכרת כל האדם כולו, כל נשמת החיים שלו. מתוך "ויפח באפיו נשמת חיים", מתוך "צלם אלהים" שבאדם, נמשכים כל הכוחות שבאדם: הכוח השכלי, הכוח הרגשי, הכוח המחשבי והשירי. לימוד אמונה אינו פחות מכל לימוד, אלא הרבה יותר. הוא לימוד האמת היותר גדולה והבנת דברים העומדים ברומו של עולם. היא כוללת בירורים אלוהיים עילאיים מדעיים הגיוניים אמיתיים. נכון שאמונה צריכה להיות תמימה, אבל מה הפירוש של תמימות? טפשות?! אמונה אין זה 'סתם', אלא היא חכמה גדולה שיש ללמוד אותה.
2. ציווי הגאון מווילנה ללמוד ספר 'הכוזרי'
התורה כוללת לימוד אמונה. יש לכך אחיזה בדברי קודש של מלאך אלוהים הגאון מווילנה זצ"ל, אשר מוסר לנו הגדרה מדוייקת: "ורבינו הגר"א ז"ל... היה אומר ללמוד ספר הכוזרי הראשון שהוא קדוש וטהור ועיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו". הגר"א דייק "כוזרי ראשון", כי ישנו ספר כוזרי שני שנכתב על-ידי רב ספרדי בלונדון, והמכוון לחיזוק תורה שבעל-פה נגד הקראים. אבל רבי יהודה הלוי הוא קדמון וראשון. מופיעה כאן הגדרה: "שהוא קדוש וטהור". המשורר הזה, ה'ציוני' הזה, הוא קדוש וטהור לעילא לעילא. אבל אין זה מספיק: "עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו", עיקרי האמונה תלויים ומושרשים בספר זה, כי הכל תלוי איך מבינים אותם, אם מבינים אותם היטב. קובע הגר"א שיש להבינם בצורה שנתבררו בספר 'הכוזרי'. אם כן למה יש ללמוד ספר 'הכוזרי'? כי עקרי אמונה תלויים בו. אתה שומע מזה, שאמונה צריכה לימוד.
(תלמוד תורה ב', פסקאות 1-2)
תודתנו נתונה על הרשות להשתמש בטקסט לרב שלמה אבינר ולספריית חוה 02-9973168
השבוע נעסוק בחשיבות לימוד אמונה (לכבוד ר"ח כסלו נלמד על חנוכה מתוך החסידות).
הלימוד לקוח מתוך שיחת הרב צבי יהודה קוק זצ"ל – 'תלמוד תורה ב''. בשיחה, מעמיק הרצי"ה בחשיבות לימוד אמונה ומלמדנו שלימוד אמונה, ובעיקר הכרה בערכם ומהותם של עם ישראל והתורה, הינם מיסודות לימוד התורה.
לסיום נביא מספר הדרכות ללימוד אמונה.
בתפילה שהלימוד יעצים את לימוד האמונה.

איגרת תימן (40)
בשביל הנשמה
1 - לימוד שבועי באמונה כו חשוון- ב כסלו תשע"ו
2 - חלק א'
3 - חלק ב'
טען עוד
1. לימוד אמונה
[...] על גבי לימוד הלכה, לאמיתה של תורה, גם קיים לימוד אמונה. אמונה אינה מצטמצמת רק באמירת "אני מאמין", בזמר "אני מאמין" או בריקוד "אני מאמין". אמונה היא לימוד. יש ללמוד, לשנן ולחזק בקרבנו את יסודי האמונה, עד שתהיה להכרה וידיעה שלמה באדם כולו, בכל נשימת החיים שלו, ומתוך כך היא מתגלה בשכל, ברגש ובשאר החושים. לפני שנים היו רגילים לאמר שישיבת 'מרכז הרב' עניינה לימוד 'מחשבה'. בזמן האחרון השתחררנו מן הביטוי 'לימוד מחשבה', ובמקומו בא ביטוי יותר נכון: 'לימוד אמונה'. אמונה צריכה לימוד. אמונה אינה רק אמירת מילים בעלמא. אמונה היא הלימוד היותר גדול, החכמה היותר גדולה, המחשבה היותר גדולה, ההשקפה היותר גדולה, שמקיפה את כל האדם כולו וכל העולם כולו. אמונה היא ידיעה ממקור "החונן לאדם דעת", שהיא הכרת כל האדם כולו, כל נשמת החיים שלו. מתוך "ויפח באפיו נשמת חיים", מתוך "צלם אלהים" שבאדם, נמשכים כל הכוחות שבאדם: הכוח השכלי, הכוח הרגשי, הכוח המחשבי והשירי. לימוד אמונה אינו פחות מכל לימוד, אלא הרבה יותר. הוא לימוד האמת היותר גדולה והבנת דברים העומדים ברומו של עולם. היא כוללת בירורים אלוהיים עילאיים מדעיים הגיוניים אמיתיים. נכון שאמונה צריכה להיות תמימה, אבל מה הפירוש של תמימות? טפשות?! אמונה אין זה 'סתם', אלא היא חכמה גדולה שיש ללמוד אותה.
2. ציווי הגאון מווילנה ללמוד ספר 'הכוזרי'
התורה כוללת לימוד אמונה. יש לכך אחיזה בדברי קודש של מלאך אלוהים הגאון מווילנה זצ"ל, אשר מוסר לנו הגדרה מדוייקת: "ורבינו הגר"א ז"ל... היה אומר ללמוד ספר הכוזרי הראשון שהוא קדוש וטהור ועיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו". הגר"א דייק "כוזרי ראשון", כי ישנו ספר כוזרי שני שנכתב על-ידי רב ספרדי בלונדון, והמכוון לחיזוק תורה שבעל-פה נגד הקראים. אבל רבי יהודה הלוי הוא קדמון וראשון. מופיעה כאן הגדרה: "שהוא קדוש וטהור". המשורר הזה, ה'ציוני' הזה, הוא קדוש וטהור לעילא לעילא. אבל אין זה מספיק: "עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו", עיקרי האמונה תלויים ומושרשים בספר זה, כי הכל תלוי איך מבינים אותם, אם מבינים אותם היטב. קובע הגר"א שיש להבינם בצורה שנתבררו בספר 'הכוזרי'. אם כן למה יש ללמוד ספר 'הכוזרי'? כי עקרי אמונה תלויים בו. אתה שומע מזה, שאמונה צריכה לימוד.
(תלמוד תורה ב', פסקאות 1-2)
תודתנו נתונה על הרשות להשתמש בטקסט לרב שלמה אבינר ולספריית חוה 02-9973168

איגרת תימן חלק ד'
א' טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | א' טבת התשע"ו

איגרת תימן חלק י"א
ח' טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | ח' טבת התשע"ו

חלק ד'
כ"ט חשוון תשע"ו
בשביל הנשמה | כ"ט חשוון תשע"ו

לימוד שבועי כ"ב- כ"ח טבת תשע"ו
כ"ב- כ"ח טבת תשע"ו
בשביל הנשמה | כ"ב- כ"ח טבת תשע"ו

בשביל הנשמה
לימוד יומי באמונה - לימוד יומי קצר שמטרתו להקיף ספרי ראשונים ואחרונים העוסקים בנושאי אמונה ולהעמיק בעיקרי אמונת ישראל. הלימוד מבואר בביאור בהיר ותמציתי המאפשר לכל אחד ואחת להצטרף ללימוד.

שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ח'
ד' כסלו תשע"ג
כסלו תשע"ג

תפילה חלק א'
כ"ב סיון תשע"ז
כ"ב סיון תשע"ז

ארץ ישראל חלק ג'
כ' סיוון תשע"ד
כ' סיוון תשע"ד

פרק י"א חלק י'
כ"ט אייר התשע"ה
כ"ט אייר התשע"ה
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
לאן נעלמה האמת?
החשיבות של לימוד אמונה
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה זה אומר בחזקת בשרי?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
דיני פרשת זכור
עבודת ה' לחופש
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הלכות צניעות א'
הרב אליעזר מלמד | סיון תשנ"ד
איך אוהבים את ישראל והגויים?
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ד' -ה'
הרב ש. יוסף וייצן | ט' סיון תשפ"ג
המקום שלי בעבודת ה'
עין איה שבת א' פרק ב' פסקה ל"ז
הרב משה גנץ | י"ט אייר תשפ"ג

א-ת פ-ש פרשת נשא חג שבועות תשפ"ג
רבנים שונים | סיון תשפ"ג
