- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
עיקרי ההלכות
א.למה אין מסכת חנוכה במשנה? האחרונים כתבו כמה טעמים:
-הייתה מסכת כזו ואבדה
- מאחר ומצוות חנוכה חביבה מאד, כולם ידעו את הלכותיה ולא היה צורך במסכת מיוחדת
- דיני חנוכה נשנו במגילת תענית ובזמן סידור המשנה מגילת תענית הייתה בשימוש.
ב.בימי חנוכה אומרים 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון. שכח ולא אמר, אינו חוזר, אלא אם כן לא סיים את הברכה.
א. מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
דיני הדלקת נר חנוכה נלמדים בברייתא בפרק שני של מסכת שבת. שאלו האחרונים, מדוע לא ייחד רבי יהודה הנשיא מסכת לדיני חנוכה? מדוע מצוות חנוכה "החביבה עד מאד" (כלשון הרמב"ם) מוזכרת במשניות רק בדרך אגב 1 ?
התשובה הראשונה היא מרבי אברהם בן הגאון מוילנא. הוא מעיד ששמע מאביו, הגר"א, שבמסכתות הקטנות הייתה מסכת חנוכה. לצערנו, מסכת זו אבדה 2 ככל הנראה.
החת"ם סופר כתב תירוץ אחר: כל מצוה שהיו רגילים בה לא נכתבה במשנה. לדוגמא: לא כתוב במשנה שצריך לקרוא קריאת שמע בערב, אלא רק מתי צריך לקוראה. מאחר ומצוות חנוכה חביבה, העם היה רגיל בה וידע את דיניה ולכן רבי יהודה הנשיא לא הוצרך לכתוב את דיניה במשנה 3 .
בדרך דומה לזו ביאר החיד"א, שמאחר שדיני חנוכה מבוארים במגילת תענית, ובזמן שסדר רבי יהודה הנשיא את המשנה לא בטלה מגילת תענית, לא היה צורך לסדר לה מסכת מיוחדת 4 .
תירוצים נוספים לשאלה זו מובאים בדף מקורות המצורף 5 .
ב. מדיני על הניסים
"כל שמונת ימי חנוכה אומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ ובתפלה בברכת מודים" (לשון השו"ע, סימן תרפב סע' א) 6 .
שכח ולא אמר על הניסים בתפילה: אם נזכר לפני שסיים את ברכת מודים, אפילו אמר ברוך אתה ועדיין לא הזכיר שם שמיים, חוזר ואומר על הניסים ומסיים את הברכה. נזכר אחרי שאמר שם שמיים בחתימת הברכה - אינו חוזר.
שכח ולא אמר על הניסים בברכת המזון: כל שלא סיים את הברכה (כדלעיל) חוזר.
אם סיים את הברכה - לדעת רמ"א אומר בסוף ברכת המזון כשמגיע להרחמן- "הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" וממשיך את נוסח על הניסים מהמילים "בימי מתיתיהו" עד הסוף 7 .
א.למה אין מסכת חנוכה במשנה? האחרונים כתבו כמה טעמים:
-הייתה מסכת כזו ואבדה
- מאחר ומצוות חנוכה חביבה מאד, כולם ידעו את הלכותיה ולא היה צורך במסכת מיוחדת
- דיני חנוכה נשנו במגילת תענית ובזמן סידור המשנה מגילת תענית הייתה בשימוש.
ב.בימי חנוכה אומרים 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון. שכח ולא אמר, אינו חוזר, אלא אם כן לא סיים את הברכה.
א. מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
דיני הדלקת נר חנוכה נלמדים בברייתא בפרק שני של מסכת שבת. שאלו האחרונים, מדוע לא ייחד רבי יהודה הנשיא מסכת לדיני חנוכה? מדוע מצוות חנוכה "החביבה עד מאד" (כלשון הרמב"ם) מוזכרת במשניות רק בדרך אגב 1 ?
התשובה הראשונה היא מרבי אברהם בן הגאון מוילנא. הוא מעיד ששמע מאביו, הגר"א, שבמסכתות הקטנות הייתה מסכת חנוכה. לצערנו, מסכת זו אבדה 2 ככל הנראה.
החת"ם סופר כתב תירוץ אחר: כל מצוה שהיו רגילים בה לא נכתבה במשנה. לדוגמא: לא כתוב במשנה שצריך לקרוא קריאת שמע בערב, אלא רק מתי צריך לקוראה. מאחר ומצוות חנוכה חביבה, העם היה רגיל בה וידע את דיניה ולכן רבי יהודה הנשיא לא הוצרך לכתוב את דיניה במשנה 3 .
בדרך דומה לזו ביאר החיד"א, שמאחר שדיני חנוכה מבוארים במגילת תענית, ובזמן שסדר רבי יהודה הנשיא את המשנה לא בטלה מגילת תענית, לא היה צורך לסדר לה מסכת מיוחדת 4 .
תירוצים נוספים לשאלה זו מובאים בדף מקורות המצורף 5 .
ב. מדיני על הניסים
"כל שמונת ימי חנוכה אומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ ובתפלה בברכת מודים" (לשון השו"ע, סימן תרפב סע' א) 6 .
שכח ולא אמר על הניסים בתפילה: אם נזכר לפני שסיים את ברכת מודים, אפילו אמר ברוך אתה ועדיין לא הזכיר שם שמיים, חוזר ואומר על הניסים ומסיים את הברכה. נזכר אחרי שאמר שם שמיים בחתימת הברכה - אינו חוזר.
שכח ולא אמר על הניסים בברכת המזון: כל שלא סיים את הברכה (כדלעיל) חוזר.
אם סיים את הברכה - לדעת רמ"א אומר בסוף ברכת המזון כשמגיע להרחמן- "הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" וממשיך את נוסח על הניסים מהמילים "בימי מתיתיהו" עד הסוף 7 .

שם הישוב בית אל
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

דיני כיבוד סבו וחמיו
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ח

אין קטגור נעשה סניגור
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ח

האם צריך לעצור את הרכב בזמן תפילת הדרך?
בית מדרש ג. אסף | תמוז תשע"ג

בית מדרש ג. אסף

חובת הרב לתלמידיו
שבט תשע"ח

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד

מתי חייבים לבדוק מחרקים
חשוון תשע"ה

תפילה בטיול ובמכנסיים קצרים
אב תשע"ג
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
ארבע כוסות ושלוש מצות
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
לאן נעלמה האמת?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
איך ללמוד גמרא?
איך להתכונן לחגים?
האם מותר לפנות למקובלים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

תענית יחיד
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

"יסוד קיום לאומנו"
הרב בועז הוטרר | סיון תשפ"ג
האם בינה מלאכותית יכולה לפסוק הלכה?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג
