- מדורים
- חמדת הדף היומי
מדוע נישואין מגיל י"ח, ולא י"ג?
הגמרא בקידושין (כט ע"ב - ל ע"א)עוסקת בגיל המתאים לנישואין. לפי המשנה באבות (ה, כא) גיל הנישואין המתאים הוא שמונה עשרה ובגמרא כאן מובאות דעות נוספות. יש לשאול, אם נישואין היא מצווה ככל המצות, מדוע חיובה מתחיל בגיל מאוחר יותר מאשר הגיל לחיוב שאר המצוות - גיל שלוש עשרה?
חלקת מחוקק (א, ב) כתב שהסיבה לכך שדוחים את גיל הנישואין היא בגלל שנאמר בגמרא בקידושין (כט ע"ב) שאדם צריך ללמוד תורה ורק אחר כך לישא אשה, וכיון שמתחילים ללמוד תלמוד רק בגיל חמש עשרה, הרי שיש לדחות את גיל הנישואין עד לאחר זמן שבו ניתן לרכוש ידיעות משמעותיות בתלמוד. שולחן ערוך הרב (הלכות תלמוד תורה פרק ג) הרחיב קצת יותר וכתב שכשאדם צעיר הוא צריך ללמוד תורה באופן כזה שיוכל לרכוש כלים על מנת ללמוד בכל זמן הפנאי שלו, ואדם שישא אשה לפני שיספיק לרכוש את הכלים האלו, לא יוכל ללמוד בהמשך. לדעתו, המשנה עסקה רק באדם שניגש למצוות פרייה ורבייה ככל המצוות, (ולא כדחף וכצורך נפשי), ולאדם כזה, ההדרכה היא לדחות את מצוות הנישואין עד גיל שבו ירכוש כלים מספיקים לידיעת ולימוד התורה בהמשך.
לעומתם ה ב"ח (חושן משפט סימן ז) עסק בדעות שלדיין אסור לדון עד שיהיה בן שמונה עשרה. הוא הסביר שעד שאדם מגיע לגיל שמונה עשרה, עדיין הוא לא יכול להתעמק בדינים ולהבין דברים לאשורם, וכתב שלפי זה יש להסביר גם את מאמר חז"ל שהזמן המתאים לנישואין הוא בגיל שמונה עשרה, ולא קודם לכן. יש לצרף לדבריו את דברי ה'קרן אורה' המבאר שמצוות הנישואין, שעיקרה לצורך מצוות פרייה ורבייה, אינה רק להוליד בנים, אלא גם לדאוג להם בהמשך וליישב את העולם. לכן ניתן לצוות על מצווה זו רק לאדם שכבר נחשב לאיש, ויכול ליישב את העולם ולדאוג לילדים שיוולדו לו.
סיכום: המשנה קובעת כי גיל הנישואין המתאים הוא שמונה עשרה, ובגמרא ישנן דעות נוספות. הסיבה שאין חיוב מגיל שלוש עשרה היא או בגלל לימוד התורה, או בגלל שאדם לא יכול להיות מספיק אחראי על משפחה בגיל זה.
חלקת מחוקק (א, ב) כתב שהסיבה לכך שדוחים את גיל הנישואין היא בגלל שנאמר בגמרא בקידושין (כט ע"ב) שאדם צריך ללמוד תורה ורק אחר כך לישא אשה, וכיון שמתחילים ללמוד תלמוד רק בגיל חמש עשרה, הרי שיש לדחות את גיל הנישואין עד לאחר זמן שבו ניתן לרכוש ידיעות משמעותיות בתלמוד. שולחן ערוך הרב (הלכות תלמוד תורה פרק ג) הרחיב קצת יותר וכתב שכשאדם צעיר הוא צריך ללמוד תורה באופן כזה שיוכל לרכוש כלים על מנת ללמוד בכל זמן הפנאי שלו, ואדם שישא אשה לפני שיספיק לרכוש את הכלים האלו, לא יוכל ללמוד בהמשך. לדעתו, המשנה עסקה רק באדם שניגש למצוות פרייה ורבייה ככל המצוות, (ולא כדחף וכצורך נפשי), ולאדם כזה, ההדרכה היא לדחות את מצוות הנישואין עד גיל שבו ירכוש כלים מספיקים לידיעת ולימוד התורה בהמשך.
לעומתם ה ב"ח (חושן משפט סימן ז) עסק בדעות שלדיין אסור לדון עד שיהיה בן שמונה עשרה. הוא הסביר שעד שאדם מגיע לגיל שמונה עשרה, עדיין הוא לא יכול להתעמק בדינים ולהבין דברים לאשורם, וכתב שלפי זה יש להסביר גם את מאמר חז"ל שהזמן המתאים לנישואין הוא בגיל שמונה עשרה, ולא קודם לכן. יש לצרף לדבריו את דברי ה'קרן אורה' המבאר שמצוות הנישואין, שעיקרה לצורך מצוות פרייה ורבייה, אינה רק להוליד בנים, אלא גם לדאוג להם בהמשך וליישב את העולם. לכן ניתן לצוות על מצווה זו רק לאדם שכבר נחשב לאיש, ויכול ליישב את העולם ולדאוג לילדים שיוולדו לו.
סיכום: המשנה קובעת כי גיל הנישואין המתאים הוא שמונה עשרה, ובגמרא ישנן דעות נוספות. הסיבה שאין חיוב מגיל שלוש עשרה היא או בגלל לימוד התורה, או בגלל שאדם לא יכול להיות מספיק אחראי על משפחה בגיל זה.

הנחת תפילין לאבל
סוכה דף כה
הרב עקיבא כהנא | אב תשפ"א

החושד בכשרים לוקה בגופו
הרב עקיבא כהנא | טבת תשע"ג

מבוי עקום
הרב עקיבא כהנא | אדר התשע"ג

ניקוי בגד בשבת
הרב עקיבא כהנא | אדר התשע"ג

הרב עקיבא כהנא

שלילת שכר מעובד שלטענת המעסיק לא עבד כראוי
תמוז תשפ

מחלוקת לגבי מחויבות בחוב לאדריכל
סיון תשפ

איזו תקלה לא מגיעה לצדיקים?
יבמות דף צט
סיון תשפ"ב

מלאכת צביעה
טבת תשע"ג
מה זה אומר בחזקת בשרי?
מה המשמעות הנחת תפילין?
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
למה ללמוד גמרא?
זמן הדלקת נרות חנוכה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
דיני פלסטר בשבת
איך ללמוד גמרא?

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס

מדוע נענשה מרים?
הרב יוסף צבי רימון | סיון התשע"ה
