- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
עיקרי ההלכות
א.נחלקו הראשונים האם ספירת העומר בזמן הזה מדאורייתא או מדרבנן. המחלוקת תלויה בשאלה אם הספירה תלויה בקרבן העומר ושתי הלחם, או שהיא ספירה למתן תורה.
ב.טעה במניין הימים, אם נזכר תוך כדי דיבור- יתקן. אם נזכר לאחר מכן יחזור ויספור. ונחלקו הפוסקים האם צריך לחזור ולברך.
ג.ניתן לספור בברכה עד עלות השחר. לאחר מכן יספור ללא ברכה ובלילה שאחריו יחזור ויברך.
ד.אם שכח לספור בכלל באחד הימים - ימשיך לספור בלי ברכה.
א. ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
בזמן שבית המקדש קיים, החובה לספור ספירת העומר היא מדאורייתא, כמבואר בפסוק: "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה'" 1 .
בזמן הזה שבעוונותינו אין בית המקדש קיים, לדעת ראשונים רבים החיוב לספור הוא רק מדרבנן, מאחר והספירה תלויה בקרבן העומר ובקרבן שתי הלחם.
הרמב"ם חולק על רוב הראשונים וסובר שאף בזמן הזה החיוב לספור הוא מדאורייתא. לדעתו הספירה איננה תלויה בקרבן, אלא הספירה היא למתן תורה 2 .
להלכה דעת השו"ע והאחרונים היא שסומכים על האומרים שהספירה היא מדרבנן, בספקות או בשעת הדחק 3 .
ב. דיני טעות בספירה
טעה במניין הימים, אם הוא נזכר תוך כדי דיבור יחזור מיד וימנה את המספר הנכון. אם נזכר לאחר כדי דיבור, חייב למנות שוב את המניין הנכון. ונחלקו הפוסקים האם צריך לחזור ולברך 4 .
שכח ולא ספר בתחילת הלילה, יכול לספור עד עלות השחר בברכה. אולם אם לא ספר בלילה, יספור ביום שלמחרתו בלי ברכה, ובלילה הבא ישוב ויספור בברכה 5 .
שכח ולא ספר כלל את אחד הימים, יספור מכאן ואילך ללא ברכה 6 .
א.נחלקו הראשונים האם ספירת העומר בזמן הזה מדאורייתא או מדרבנן. המחלוקת תלויה בשאלה אם הספירה תלויה בקרבן העומר ושתי הלחם, או שהיא ספירה למתן תורה.
ב.טעה במניין הימים, אם נזכר תוך כדי דיבור- יתקן. אם נזכר לאחר מכן יחזור ויספור. ונחלקו הפוסקים האם צריך לחזור ולברך.
ג.ניתן לספור בברכה עד עלות השחר. לאחר מכן יספור ללא ברכה ובלילה שאחריו יחזור ויברך.
ד.אם שכח לספור בכלל באחד הימים - ימשיך לספור בלי ברכה.
א. ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
בזמן שבית המקדש קיים, החובה לספור ספירת העומר היא מדאורייתא, כמבואר בפסוק: "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה'" 1 .
בזמן הזה שבעוונותינו אין בית המקדש קיים, לדעת ראשונים רבים החיוב לספור הוא רק מדרבנן, מאחר והספירה תלויה בקרבן העומר ובקרבן שתי הלחם.
הרמב"ם חולק על רוב הראשונים וסובר שאף בזמן הזה החיוב לספור הוא מדאורייתא. לדעתו הספירה איננה תלויה בקרבן, אלא הספירה היא למתן תורה 2 .
להלכה דעת השו"ע והאחרונים היא שסומכים על האומרים שהספירה היא מדרבנן, בספקות או בשעת הדחק 3 .
ב. דיני טעות בספירה
טעה במניין הימים, אם הוא נזכר תוך כדי דיבור יחזור מיד וימנה את המספר הנכון. אם נזכר לאחר כדי דיבור, חייב למנות שוב את המניין הנכון. ונחלקו הפוסקים האם צריך לחזור ולברך 4 .
שכח ולא ספר בתחילת הלילה, יכול לספור עד עלות השחר בברכה. אולם אם לא ספר בלילה, יספור ביום שלמחרתו בלי ברכה, ובלילה הבא ישוב ויספור בברכה 5 .
שכח ולא ספר כלל את אחד הימים, יספור מכאן ואילך ללא ברכה 6 .

תערובת פירות שביעית בפירות רגילים
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ה

אכילת מאכל חלבי אחרי תבשיל בשרי
בית מדרש ג. אסף | תשע"ד

עונג שבת
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ח

מדיני קריאת שמות
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
תמוז תשע"ז

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו

פתיחה להלכות שקצים שרצים ורמשים
תשרי תשע"ה

ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
אייר תשע"ו
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
מה זה אומר בחזקת בשרי?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
דיני קדימה בברכות
איך לא להישאר בין המצרים?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך ללמוד גמרא?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?

י"ג מידות הרחמים
הרב דוד דב לבנון | שבת שובה תשס"ד
מי צם ומי פטור
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשע"ח
מי צם ומי פטור
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשע"ח

מסרה סימנים לאחותה
הרב דוד דב לבנון | תשס"א
תתפלא! יש לך המון זמן!
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשפ"ד
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
סדר עבודת יום כיפורים
הרב יהודה לב | תשרי תשפ"ד
