בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • חגי תשרי
לחץ להקדשת שיעור זה
כ"ז אלול תשע"ו

ליקוטי תורה של האדמו"ר הזקן- דרושים לראש השנה- חלק ב'

undefined

כ"ז אלול תשע"ו
3 דק' קריאה
לאור מה שלמדנו אתמול, הבסיס של הלגיטימציה למציאות הוא, שהמציאות מהווה מקום לגילוי מלכותו. ראש השנה הוא החלטה חדשה האם ועד כמה להמשיך את בריאת העולם בשנה הקרובה - החלטה שהיא הן על עצם מציאותו והן על כל פרט האם וכמה חיות יקבל. ההחלטה של הקב"ה תלויה ברמת קבלת עול מלכות שמים שלנו. האדמו"ר הזקן מסביר שאמנם בתחילת הבריאה - בראש השנה הראשון, לפני שהיו עולם ובני אדם שיכירו ויקבלו עליהם את מלכותו הקב"ה ברא את עולמו גם ללא שהיתה קבלת עול מלכות שמים. אולם כעת, כשיש בני אדם, ההחלטה תלויה ברצונם לקבל את מלכותו.
מהי קבלת עול מלכות שמים? איך עושים את זה? קבלת עול מלכות שמים אינה רק לדעת ולהאמין שיש בורא לעולם שמנהיג את המציאות ולהיות נכון לעשות את רצונו. קבלת עול מלכות שמים היא בעצם תחושה תמידית של נוכחות ושליטה אלוקית. אם הקב"ה נוכח בכל רגע בחיי ואני מרגיש בכל רגע כיצד הוא שולט ונוכח בי ובכל המציאות שמסביבי, אני וודאי לא אחטא ואעשה נגד רצונו. כל רגע שיהודי לא חי באופן כזה, הרי זה בעצם פריקה מסויימת של עול מלכות שמים, וכל הרגעים בהם פרקתי עול מלכות שמים בכל השנה "מקטרגים" על החיים החדשים שאני אמור לקבל בראש השנה.
"...והנה תחלת בריאת העולמות היה כשעלה ברצונו מעצמו בחסד חנם כמו שכתוב כי אמרתי עולם חסד יבנה, אבל מאז והלאה הנה המשכת רצון זה תלוי במעשה התחתונים, והנה עיקר זמן המשכת הרצון זה הוא בראש השנה שבו התחדשות החיות כללי של שנה הבאה (בראש השנה הקב"ה מחליט למי להעניק חיים)...ולכן ראש השנה הוא יום הדין שבו דנין את האדם על מעשיו שעברו בשנה שעברה כי להיות עוד התחדשות החיות כללי של שנה זו יש על זה כמה קטרוגים על האדם אם ראוי הוא לכך להיות נמשך (נמשך- מקבל חיים) על ידי רצון העליון ברוך הוא בגילוי מלכותו יתברך, מפני כמה פריקת עול שיש שאינם מקבלים עליהם תמיד עול מלכות שמים באהבה וברצון כי אם לפרקים ועתים מזומנים שזוכר את מלך מלכי המלכים הקב"ה מה שאין כן כל היום פונה למחשבתו כל אחד ואחד לפום מאי דידע בנפשיה(לפי מה שמכיר את עצמו)...
ובפרט מי שאינו נזהר הן ב"סור מרע" והן ב"ועשה טוב" כל אחד ואחד לפי מדרגתו (שכן הדרישות מאדם הן פי כוחותיו ואין כל בני האדם שווים בזה) שאי אפשר להיות המשכת רצון העליון ברוך הוא לגילוי מלכותו יתברך כשיש חס ושלום פריקת עול מלכות שמים למטה מאחר שאין מקבלים עליהם עול מלכותו יתברך ברצון"
בקטע הבא מצפה לנו הפתעה קטנה. עד כאן הצטיירה לעיננו תמונה כאילו הקדוש ברוך הוא תובע מכל אחד מאיתנו לסור למשמעתו ולמלכותו על מנת להצדיק את קיומנו. אולם עלינו לדעת כי בסופו של דבר מאחורי הרצון למלוך מסתתרת אהבה גדולה של הקב"ה לכל הברואים, וגם כאשר לפי הכללים לא מגיע להם להמשיך להתקיים הקדוש ברוך הוא בעצמו עוזר להם לעמוד במשימה של קבלת עול מלכות שמים, כאב אוהב העוזר לבנו לעמוד במוטל עליו ומכשירו למשימות החיים. אלא שהקדוש ברוך הוא מצפה מאיתנו לפחות לרצות ולבקש זאת. האדמו"ר הזקן דורש זאת על רצף של פסוקים מפרק קמ"ה בתהלים:
"אלא שעל זה נאמר: "סומך ה' לכל הנופלים וכו' להיות עיני כל אליך ישֹברו" להיות השֹברון (ש' שמאלית - מלשון צפיה) והתוחלת אשר כל אדם ימשוך (-ימשוך עצמו וישתוקק) אחריו ברצונו וחפצו הוא, שיאיר ה' בלבו להיות מקבל עליו עול מלכות שמים באהבה ורצון, ועל ידי זה (על ידי שהקדוש ברוך הוא מאיר בלב האדם לרצות ולקבל את מלכותו) פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון שהוא בחינת רצון העליון לגילוי מלכותו יתברך (שאז האדם באמת ראוי להשפעה)"
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il