- פרשת שבוע ותנ"ך
- פרה
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
לאה בת רחמה
פרה אדומה ושאיפת עם ישראל
עניין פרה אדומה עמוק מאד; גם שאיפת עם ישראל היום, אינה שאיפה לאומית מצומצמת, אלא שאיפה של עומק החודר אל השורש; זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל; זה ענינו של משיח שענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד.
חכמינו ז"ל תיקנו שבשבת הקרובה נקרא את פרשת פרה אדומה. פרשה זו עוסקת בדרכי הטהרה מטומאת מת. והנה חכמים אומרים שפרה אדומה מכפרת. זאת אומרת שפרה אדומה לא רק מטהרת מטומאת מת, אלא גם מכפרת. ואולם צריך להבין על מה פרה אדומה מכפרת, שכן הנטמא על-ידי מת אינו חוטא ולמה צריך כפרה? וכדי לעמוד על ענינה העמוק של הכפרה שיש על-ידי פרה אדומה, הננו נזקקים להידרש לדבריו של מרן הרב בספר "אורות", 'ישראל ותחיתו' פרק י.
תחילה נקדים, היה מי שהציב מטרה שיש בה אתגר לשאוף למזרח תיכון חדש שהשלום וקידמה שורים בו. היופי שבמטרה הזו הוא שיש בה לא רק שאיפה פרטית לאומית אלא שאיפה רחבה יותר, רב לאומית אזורית. אבל באמת לאנשי האמונה המטרה הזו אינה רחבה, כי שאיפת עם ישראל הרבה יותר גדולה. ובלשונו של מרן הרב: כנסת ישראל שואפת לתיקון עולם בכל מילואו. הווה אומר, לתקן את המזרח התיכון ואת המזרח הרחוק את המערב ואת הצפון ואת הדרום, את כל העולם כולו, את כל העולמות, את הדור הזה, את הדורות שהיו. זו המגמה וזו השאיפה של כנסת ישראל. לא פחות מזה.
זה גם נרמז בעניינה של פרה אדומה, שאמרו חכמים שיש לה תפקיד של כפרה ולא רק של טהרה. על מה היא מכפרת? על השורש הגורם לטומאה, שכן הגורם לטומאה זה המת, והמוות בא לעולם מפני החטא ואילולי החטא לא היתה מיתה, החיים היו נמשכים לנצח, החטא הראשון שהיה בעולם הביא את המוות וגרם את הטומאה. נמצא, כי התפקיד המטהר של פרה אדומה אינו רק לטהר בדיעבד את הטמאים, אלא לכפר ולתקן את הגורם המקורי לטומאה, את השורש של הנפילה של העולם. פרה אדומה באה לטהר ולהחזיר את העולם למדרגתו המקורית העליונה הנצחית, שיש בה רק טהרה ולא טומאה.
הווה אומר שעניינה של פרה אדומה עמוק מאד. זו שאיפת עם ישראל היום, השואף לבנין האומה ולשיבת הארץ, אין זו שאיפה לאומית מצומצמת, אלא זו שאיפה של עומק הטוב החודר את כל היש בשורשו. להביא רוח חיים חדשה לעולם כולו. לבנות עולם חדש. זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל. זה ענינו של משיח ששמו קדם לעולם וענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד מהאור שקדם לעולם בטרם כל נפילה, בטרם כל חטא. אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלנו.
תחילה נקדים, היה מי שהציב מטרה שיש בה אתגר לשאוף למזרח תיכון חדש שהשלום וקידמה שורים בו. היופי שבמטרה הזו הוא שיש בה לא רק שאיפה פרטית לאומית אלא שאיפה רחבה יותר, רב לאומית אזורית. אבל באמת לאנשי האמונה המטרה הזו אינה רחבה, כי שאיפת עם ישראל הרבה יותר גדולה. ובלשונו של מרן הרב: כנסת ישראל שואפת לתיקון עולם בכל מילואו. הווה אומר, לתקן את המזרח התיכון ואת המזרח הרחוק את המערב ואת הצפון ואת הדרום, את כל העולם כולו, את כל העולמות, את הדור הזה, את הדורות שהיו. זו המגמה וזו השאיפה של כנסת ישראל. לא פחות מזה.
זה גם נרמז בעניינה של פרה אדומה, שאמרו חכמים שיש לה תפקיד של כפרה ולא רק של טהרה. על מה היא מכפרת? על השורש הגורם לטומאה, שכן הגורם לטומאה זה המת, והמוות בא לעולם מפני החטא ואילולי החטא לא היתה מיתה, החיים היו נמשכים לנצח, החטא הראשון שהיה בעולם הביא את המוות וגרם את הטומאה. נמצא, כי התפקיד המטהר של פרה אדומה אינו רק לטהר בדיעבד את הטמאים, אלא לכפר ולתקן את הגורם המקורי לטומאה, את השורש של הנפילה של העולם. פרה אדומה באה לטהר ולהחזיר את העולם למדרגתו המקורית העליונה הנצחית, שיש בה רק טהרה ולא טומאה.
הווה אומר שעניינה של פרה אדומה עמוק מאד. זו שאיפת עם ישראל היום, השואף לבנין האומה ולשיבת הארץ, אין זו שאיפה לאומית מצומצמת, אלא זו שאיפה של עומק הטוב החודר את כל היש בשורשו. להביא רוח חיים חדשה לעולם כולו. לבנות עולם חדש. זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל. זה ענינו של משיח ששמו קדם לעולם וענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד מהאור שקדם לעולם בטרם כל נפילה, בטרם כל חטא. אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלנו.

כשהוא גם 'כל כך גדול' וגם 'כל כך קטן'
גליון 376
הרב נתנאל רוזן | אדר ב תשע"ט

רעיונות לפרשת פרה
הרב עזריאל אריאל | תשס"ב
פרשת פרה להיטהר לפני פסח
הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר | כ"ה אדר ב' התשע"ד

האם ניתן להבין סוד פרה אדומה?
הרב דוד דב לבנון | פר' פרה תשנ"ו / ס"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
האם מותר להתקלח ביום טוב?
איך לקשור את הסכך?
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
קשה עליי פרידתכם
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ

מיקום החנוכיה והנרות
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

הדלקת נרות חנוכה
נוסח עדות המזרח - הנוסח המלא
הסידור המהיר

תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל
הסידור המהיר
