- פרשת שבוע ותנ"ך
- נשא
גליון 282
הקשר בין 'האיש הישראלי' לאנשי הקודש
"והביא האיש את אשתו אל הכהן"
1
אמרו חז"ל: "אמר חזקיה : למה נסמכה פרשת סוטה לפרשת תרומות ומעשרות ? לומר לך שכל שיש לו תרומות
2 ומעשרות ואינו נותנן לכהן ,סוף שהוא נצרך לכהן על ידי אשתו"
.
מרן הרב זצ"ל מסביר כי הקשר והיחס בין המיוחדים לתורה , הכהנים ואנשי התורה והרוח לאנשי המעשה פועל
עליהם ומדריך אותם בצדדים המוסריים של החיים.
כח התורה פועל בכולם - בעוסקים בתורה הוא פועל על ידי עיסוקם ולימודם בה, ואילו בכל העם נעשית
ההשפעה, על ידי הקשר והאהבה שהם רוכשים ללומדיה . דבר זה יוצא לפועל דרך סדר מתנות הכהונה שעם
ישראל מעניק לאנשי הרוח.
מתנות אלו יוצרים את החיבור המיוחד עם אנשי הקודש והוא אשר משפיע רוח של קדושה ומוסר.
מאידך, המתנתק מאנשי הרוח ונפרד מהם בכך שאין הוא נותן את מתנות הכהונה,עלול הוא להידרדר בענייניו
המוסריים עד שנושא הצניעות שבתוך ביתו ירד לשפל המדרגה גם הנטייה לעניינים גשמיים תגדל ותגרום בכך
להתרחקות מכל דבר שבקדושה ומכל אור של תורה.
כאן הוא המצב אליו האדם יכול להגיע ואז יצטרך לכהן על ידי הבאת אשתו, לבודקה אם 'סטתה טומאה
מתחתיו'
3
.
במעשה זה - יכיר האדם כמה התרחקותו מעובדי ד' וממורי התורה ויראת ד' גרמו לו לירידה מוסרית קשה.
תופעה זאת המתרחשת באדם הפרטי עלולה להתרחש גם באומה כולה.
רוח תאוות גשמיות המנשבת בכלליות האומה עלולה גם לזלזל בתורה ובלומדיה, מצב בו יתרחקו בני האומה
וההתייחסות לאנשי הרוח תהא להיותם במיותרים, וח"ו יהיו הם אז בבחינת שונאים ובזים להם.
מתוך כך - פורץ נגף השחתת המוסר וקיים החשש שהעם יורד עד למדרגה שפילה מאוד. אף מצבו המוסרי שפל ,
התנהגותו פורצת גדרות ו, הוא פרוע לשמצה.
רבים מנסים אז לחזור לדרך המוסרית הישרה, להסיר את הפריצות וההשחתה, אך אינם משימים אל ליבם כי הם
עצמם ביחסם המזלזל לאנשי הקודש גרמו למצב הזה . העם נזקק על כן דווקא להדרכת אנשי הקודש ואנשי
התורה ועליהם מוטלת החובה להתעסק בתיקון המצב המוסרי הירוד.
וככל שידע העם להעריך את פועלם של אנשי הקודש, כך יתעלה מצב האומה וכך ויתוקן גם רוחו המוסרי.
)פירוש עין איה – למסכת ברכות פרק תשיעי פיסקא שיח (
1
ספר במדבר פרק ה, טו
2
מסכת ברכות דף סג,א
3
על פי ספר במדבר פרק ה, יט
1
אמרו חז"ל: "אמר חזקיה : למה נסמכה פרשת סוטה לפרשת תרומות ומעשרות ? לומר לך שכל שיש לו תרומות
2 ומעשרות ואינו נותנן לכהן ,סוף שהוא נצרך לכהן על ידי אשתו"
.
מרן הרב זצ"ל מסביר כי הקשר והיחס בין המיוחדים לתורה , הכהנים ואנשי התורה והרוח לאנשי המעשה פועל
עליהם ומדריך אותם בצדדים המוסריים של החיים.
כח התורה פועל בכולם - בעוסקים בתורה הוא פועל על ידי עיסוקם ולימודם בה, ואילו בכל העם נעשית
ההשפעה, על ידי הקשר והאהבה שהם רוכשים ללומדיה . דבר זה יוצא לפועל דרך סדר מתנות הכהונה שעם
ישראל מעניק לאנשי הרוח.
מתנות אלו יוצרים את החיבור המיוחד עם אנשי הקודש והוא אשר משפיע רוח של קדושה ומוסר.
מאידך, המתנתק מאנשי הרוח ונפרד מהם בכך שאין הוא נותן את מתנות הכהונה,עלול הוא להידרדר בענייניו
המוסריים עד שנושא הצניעות שבתוך ביתו ירד לשפל המדרגה גם הנטייה לעניינים גשמיים תגדל ותגרום בכך
להתרחקות מכל דבר שבקדושה ומכל אור של תורה.
כאן הוא המצב אליו האדם יכול להגיע ואז יצטרך לכהן על ידי הבאת אשתו, לבודקה אם 'סטתה טומאה
מתחתיו'
3
.
במעשה זה - יכיר האדם כמה התרחקותו מעובדי ד' וממורי התורה ויראת ד' גרמו לו לירידה מוסרית קשה.
תופעה זאת המתרחשת באדם הפרטי עלולה להתרחש גם באומה כולה.
רוח תאוות גשמיות המנשבת בכלליות האומה עלולה גם לזלזל בתורה ובלומדיה, מצב בו יתרחקו בני האומה
וההתייחסות לאנשי הרוח תהא להיותם במיותרים, וח"ו יהיו הם אז בבחינת שונאים ובזים להם.
מתוך כך - פורץ נגף השחתת המוסר וקיים החשש שהעם יורד עד למדרגה שפילה מאוד. אף מצבו המוסרי שפל ,
התנהגותו פורצת גדרות ו, הוא פרוע לשמצה.
רבים מנסים אז לחזור לדרך המוסרית הישרה, להסיר את הפריצות וההשחתה, אך אינם משימים אל ליבם כי הם
עצמם ביחסם המזלזל לאנשי הקודש גרמו למצב הזה . העם נזקק על כן דווקא להדרכת אנשי הקודש ואנשי
התורה ועליהם מוטלת החובה להתעסק בתיקון המצב המוסרי הירוד.
וככל שידע העם להעריך את פועלם של אנשי הקודש, כך יתעלה מצב האומה וכך ויתוקן גם רוחו המוסרי.
)פירוש עין איה – למסכת ברכות פרק תשיעי פיסקא שיח (
1
ספר במדבר פרק ה, טו
2
מסכת ברכות דף סג,א
3
על פי ספר במדבר פרק ה, יט

תפקידם של הכהנים
הרב אביחי קצין | א' סיוון תשס"ט

נשא שבועות התשע"ט מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשע"ט
רמב"ן על פרשת נשא - חלק ב'
הרב חיים כץ | ג' סיון תשפ"ב

נשא מה הכוונה?
הרב יוסף כרמל | איר תשע"א

הרב אברהם טייץ
בית הרב

פרשת חיי שרה - "אחוזת קבר"
גליון מס 303
חשוון תשע"ח

הקשר בין 'האיש הישראלי' לאנשי הקודש
גליון 282
סיון תשע"ז

התגלות ד' לאבות וההתגלות לאומה הישראלית
גליון 263
שבט תשע"ז

הבשורה המחייה את יעקב
גליון 205
תשע"ו
מה מברכים על מנה אחרונה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך ללמוד גמרא?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
האם מותר לפנות למקובלים?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
קטון וגדול שם הוא
הרב יוסף נווה | שבט תשפ
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
הבדלה ומוצאי שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הדרך לדבקות בה' והשפעתה
אורות ישראל - פרק ג' פסקה א'
הרב ש. יוסף וייצן | א שבט תשפ"ג
"השלמת ציוד" במצרים, היתכן?
הרב יצחק בן יוסף | ד שבט תשפ"ג
מה עושה פרשת פדיון חמורים בתפילין
הרב מאיר גולדויכט | ד שבט תשפ"ג
