- פרשת שבוע ותנ"ך
- האזינו
גליון 892
'השירה - התורה'
1 בסוף פרשת וילך
מצווה ד' את משה ויהושע להתייצב באהל מועד ולהקשיב לתיאור עתידו של
העם אחרי הסתלקותו של משה . בעתיד הזה מתואר מצב קשה של הפרת העם את הברית
2 שנכרתה עם ד' , ובעקבותיה העונשים הקשים )'רעות רבות וצרות'
3 ) ו'הסתר הפנים'
כי 'פנה אל
4 אלוהים אחרים'.
באופן מאד דרמטי מסתיימים הדברים בצווי כדלקמן: "ועתה – כתבו לכם את השירה הזאת
...למען תהיה לעד בבני ישראל'.
5 רש"י
מסביר ומפרש כי 'השירה הזאת' היא הפרשה הבאה בספר התורה היינו מ'האזינו' עד
'וכיפר אדמתו עמו'. כלומר ייעודה של השירה היא בבחינת עדות של התראה 'על כל המוצאות
6 אותו )את העם(
, כסדר הפסוקים וענייניהם המפורטים בפרשת האזינו.
7 באחת משיחות הקודש
של מרן הרב זצ"ל ב'סעודה השלישית' נשאל הרב מדוע לא מצינו את
התואר 'שירה' שניתן לתורה בכל התורה כולה אלא רק כאן בפרשה זו ?!
מרן הרב זצ"ל השיב כי הואיל ופרשה זו נאמרה אחרי הברית שנכרתה בערבות מואב, ובה
8 נתחדשה 'הערבות' של כלל ישראל , ורק מאז נעשו 'כל ישראל ערבים זה לזה'
והתורה זוכה
ומתקיימת על ידי הכלל כולו , ורק אז מגיעה התורה לדרגה של שירה , כלשון המהר"ל מפראג
'כי השירה והרינה - מורה כאשר הדבר הוא בשלימות'
9
או במקום אחר : "כי השיר מורה על
10 שלימות , כי על שלימות דרך לזמר ולשורר"
ועוד יש להוסיף, כי היות ותורת הערבות ההדדית נכנסה לתוקפה רק אחרי שעבר עם ישראל את
- כך גם התורה עולה למדרגת 'שירה' ונכתבת על לוח ליבה של כנסת ישראל 11 הירדן ונכנס לארץ
- רק בארץ ישראל.
1
ספר דברים פרק לא, החל מפסוק יד
2
שם פסוק יז
3
שם פסוק יח
4
שם
5
שם , פסוק יט
6
שם פסוק כא רש"י ד"ה וענתה.
7
על פי הנמסר על ידי הרמ"צ נריה זצ"ל בספר 'בשדה הראי"ה'- בנתיבות המהר"ל עמ' 591
8
מסכת סוטה דף לז,ב
9
נצח ישראל למהר"ל פרק סג.
שם פרק יט 10
מסכת סנהדרין דף מג,ב 11
מצווה ד' את משה ויהושע להתייצב באהל מועד ולהקשיב לתיאור עתידו של
העם אחרי הסתלקותו של משה . בעתיד הזה מתואר מצב קשה של הפרת העם את הברית
2 שנכרתה עם ד' , ובעקבותיה העונשים הקשים )'רעות רבות וצרות'
3 ) ו'הסתר הפנים'
כי 'פנה אל
4 אלוהים אחרים'.
באופן מאד דרמטי מסתיימים הדברים בצווי כדלקמן: "ועתה – כתבו לכם את השירה הזאת
...למען תהיה לעד בבני ישראל'.
5 רש"י
מסביר ומפרש כי 'השירה הזאת' היא הפרשה הבאה בספר התורה היינו מ'האזינו' עד
'וכיפר אדמתו עמו'. כלומר ייעודה של השירה היא בבחינת עדות של התראה 'על כל המוצאות
6 אותו )את העם(
, כסדר הפסוקים וענייניהם המפורטים בפרשת האזינו.
7 באחת משיחות הקודש
של מרן הרב זצ"ל ב'סעודה השלישית' נשאל הרב מדוע לא מצינו את
התואר 'שירה' שניתן לתורה בכל התורה כולה אלא רק כאן בפרשה זו ?!
מרן הרב זצ"ל השיב כי הואיל ופרשה זו נאמרה אחרי הברית שנכרתה בערבות מואב, ובה
8 נתחדשה 'הערבות' של כלל ישראל , ורק מאז נעשו 'כל ישראל ערבים זה לזה'
והתורה זוכה
ומתקיימת על ידי הכלל כולו , ורק אז מגיעה התורה לדרגה של שירה , כלשון המהר"ל מפראג
'כי השירה והרינה - מורה כאשר הדבר הוא בשלימות'
9
או במקום אחר : "כי השיר מורה על
10 שלימות , כי על שלימות דרך לזמר ולשורר"
ועוד יש להוסיף, כי היות ותורת הערבות ההדדית נכנסה לתוקפה רק אחרי שעבר עם ישראל את
- כך גם התורה עולה למדרגת 'שירה' ונכתבת על לוח ליבה של כנסת ישראל 11 הירדן ונכנס לארץ
- רק בארץ ישראל.
1
ספר דברים פרק לא, החל מפסוק יד
2
שם פסוק יז
3
שם פסוק יח
4
שם
5
שם , פסוק יט
6
שם פסוק כא רש"י ד"ה וענתה.
7
על פי הנמסר על ידי הרמ"צ נריה זצ"ל בספר 'בשדה הראי"ה'- בנתיבות המהר"ל עמ' 591
8
מסכת סוטה דף לז,ב
9
נצח ישראל למהר"ל פרק סג.
שם פרק יט 10
מסכת סנהדרין דף מג,ב 11

גוף ונשמה - שמיים וארץ
הרב אביחי קצין | ג' תשרי תש"ע
בשביעית מלחמות
הרב יצחק חי זאגא | ט' תשרי תשפ"ב

"האזינו השמים ואדברה"
הרב אברהם צוקרמן זצ"ל | תשנ"ג

שירה האומה ואלקיה לפרשת האזינו
הרב דוד דב לבנון | תשפ"ג

הרב יוחנן פריד
ראש המחלקה לתרבות תורנית במשרד החינוך
הרב קוק והרב חרל"פ -"היכין והבועז" של תורת ארץ ישראל.
צולם ע"י רפאל לוי ערוץ 7

על שתי 'שלמיות'- באדם ובירושלים
גליון מס 197
חשוון תשע"ו

"זה אלי – ואנווהו , אלוקי אבי – וארוממנהו"
גליון 210
שבט תשע"ו

חג גאולת הדיבור
ניסן תשע"ט
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה זה אומר בחזקת בשרי?
שבועות מעין עולם הבא!
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
דיני פרשת זכור
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה מברכים על ברקים ורעמים?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

'ימי התקומה' - בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה, איך?
חלק ה
הרב יוסף כרמל | סיון תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הרב עזרא כהן | סיון תשפ"ג
