- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
חובת הרב לתלמידיו
חובת הרב לתלמידיו | לא להתייאש מאף תלמיד | מי קובע מה ילמדו.
"וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם" (כא א)
מניין שחייב להראות לו פנים - שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם (עירובין נד א)
א. חובת הרב כלפי התלמיד
חייב הרב ללמד את תלמידו עד שיבין התלמיד את הדברים. ולא די בהבנה פשוטה, אלא צריך שיבין התלמיד את דברי הרב עד שיוכל התלמיד לומר את הדברים בלשונו.
אמנם, הדבר תלוי ברמתו של התלמיד, ועם כל תלמיד צריך הרב להתנהג לפי רמתו, ולהסביר לו עד היכן שיכול להשיג.
עוד חייב הרב להסביר דבריו לתלמידיו, לבאר להם מדוע אמר כך או אחרת.
וצריך הרב להאיר פנים לתלמידיו, לקרב אותם אל התורה ולהאהיב אותה עליהם.
ואל יתייאש מתלמידיו, אלא יאמין ביכולתם ובהצלחתם, אפילו אם בתחילת הלימוד קשה להם מאד.
ב. מי קובע מה ילמדו
רב המקבל משכורת מתלמידיו, הרי הוא 'שאול' להם, והם המחליטים מה ילמדו.
רב המלמד בחינם, הוא המחליט מה ילמד עם תלמידיו. והטעם שאף על פי 'שאין אדם למד תורה אלא במקום שלבו חפץ', הרי גם הרב בכלל זה, ועוד שהשוכח דבר אחד ממשנתו מתחייב בנפשו, ואם חושש הרב שישכח משנתו, הרי זה עדיף על מעלת 'במקום שלבו חפץ' של התלמידים.
לשיטת הט"ז (ועוד פוסקים), בזמנים שלפני החגים (30 יום), הרב מחויב ללמד את תלמידיו את הלכות החגים (היינו פסח וסוכות). לשאר פוסקים, אין חובה ללמד אז, אך אם באים שתי שואלים, אחד שואל בעניין החג ואחד בעניינים אחרים, חייב הרב לענות תחילה לשואל בעניין החג.
מניין שחייב להראות לו פנים - שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם (עירובין נד א)
א. חובת הרב כלפי התלמיד
חייב הרב ללמד את תלמידו עד שיבין התלמיד את הדברים. ולא די בהבנה פשוטה, אלא צריך שיבין התלמיד את דברי הרב עד שיוכל התלמיד לומר את הדברים בלשונו.
אמנם, הדבר תלוי ברמתו של התלמיד, ועם כל תלמיד צריך הרב להתנהג לפי רמתו, ולהסביר לו עד היכן שיכול להשיג.
עוד חייב הרב להסביר דבריו לתלמידיו, לבאר להם מדוע אמר כך או אחרת.
וצריך הרב להאיר פנים לתלמידיו, לקרב אותם אל התורה ולהאהיב אותה עליהם.
ואל יתייאש מתלמידיו, אלא יאמין ביכולתם ובהצלחתם, אפילו אם בתחילת הלימוד קשה להם מאד.
ב. מי קובע מה ילמדו
רב המקבל משכורת מתלמידיו, הרי הוא 'שאול' להם, והם המחליטים מה ילמדו.
רב המלמד בחינם, הוא המחליט מה ילמד עם תלמידיו. והטעם שאף על פי 'שאין אדם למד תורה אלא במקום שלבו חפץ', הרי גם הרב בכלל זה, ועוד שהשוכח דבר אחד ממשנתו מתחייב בנפשו, ואם חושש הרב שישכח משנתו, הרי זה עדיף על מעלת 'במקום שלבו חפץ' של התלמידים.
לשיטת הט"ז (ועוד פוסקים), בזמנים שלפני החגים (30 יום), הרב מחויב ללמד את תלמידיו את הלכות החגים (היינו פסח וסוכות). לשאר פוסקים, אין חובה ללמד אז, אך אם באים שתי שואלים, אחד שואל בעניין החג ואחד בעניינים אחרים, חייב הרב לענות תחילה לשואל בעניין החג.

הדלקת נר חנוכה בשבת
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ד

אכילת מאכל חלבי אחרי תבשיל בשרי
בית מדרש ג. אסף | תשע"ד

לשון הרע לתועלת
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

דיני האכלת בעלי חיים
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

פתיחה להלכות שקצים שרצים ורמשים
תשרי תשע"ה

שם הישוב בית אל
כסלו תשע"ח

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד

ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
אייר תשע"ו
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
ענייני כשרות המצויים
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
דיני פרשת זכור
תיקון ימי השובבי"ם
מה מברכים על פיצה?
למה ללמוד גמרא?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
ביעור יין שביעית בערב פסח
הרב אליעזר מלמד | ניסן תשע"ו
כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
הגדה של פסח - המשך "ורחץ"
עולת ראי"ה פסח - שיעור 5
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג אדר תשפ"ג
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
הרב עודד מילר | ניסן תשפ"ג
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הרב איתן מינקוב | ניסן תשפ"ג
