- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
חובת הרב לתלמידיו
חובת הרב לתלמידיו | לא להתייאש מאף תלמיד | מי קובע מה ילמדו.
"וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם" (כא א)
מניין שחייב להראות לו פנים - שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם (עירובין נד א)
א. חובת הרב כלפי התלמיד
חייב הרב ללמד את תלמידו עד שיבין התלמיד את הדברים. ולא די בהבנה פשוטה, אלא צריך שיבין התלמיד את דברי הרב עד שיוכל התלמיד לומר את הדברים בלשונו.
אמנם, הדבר תלוי ברמתו של התלמיד, ועם כל תלמיד צריך הרב להתנהג לפי רמתו, ולהסביר לו עד היכן שיכול להשיג.
עוד חייב הרב להסביר דבריו לתלמידיו, לבאר להם מדוע אמר כך או אחרת.
וצריך הרב להאיר פנים לתלמידיו, לקרב אותם אל התורה ולהאהיב אותה עליהם.
ואל יתייאש מתלמידיו, אלא יאמין ביכולתם ובהצלחתם, אפילו אם בתחילת הלימוד קשה להם מאד.
ב. מי קובע מה ילמדו
רב המקבל משכורת מתלמידיו, הרי הוא 'שאול' להם, והם המחליטים מה ילמדו.
רב המלמד בחינם, הוא המחליט מה ילמד עם תלמידיו. והטעם שאף על פי 'שאין אדם למד תורה אלא במקום שלבו חפץ', הרי גם הרב בכלל זה, ועוד שהשוכח דבר אחד ממשנתו מתחייב בנפשו, ואם חושש הרב שישכח משנתו, הרי זה עדיף על מעלת 'במקום שלבו חפץ' של התלמידים.
לשיטת הט"ז (ועוד פוסקים), בזמנים שלפני החגים (30 יום), הרב מחויב ללמד את תלמידיו את הלכות החגים (היינו פסח וסוכות). לשאר פוסקים, אין חובה ללמד אז, אך אם באים שתי שואלים, אחד שואל בעניין החג ואחד בעניינים אחרים, חייב הרב לענות תחילה לשואל בעניין החג.
מניין שחייב להראות לו פנים - שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם (עירובין נד א)
א. חובת הרב כלפי התלמיד
חייב הרב ללמד את תלמידו עד שיבין התלמיד את הדברים. ולא די בהבנה פשוטה, אלא צריך שיבין התלמיד את דברי הרב עד שיוכל התלמיד לומר את הדברים בלשונו.
אמנם, הדבר תלוי ברמתו של התלמיד, ועם כל תלמיד צריך הרב להתנהג לפי רמתו, ולהסביר לו עד היכן שיכול להשיג.
עוד חייב הרב להסביר דבריו לתלמידיו, לבאר להם מדוע אמר כך או אחרת.
וצריך הרב להאיר פנים לתלמידיו, לקרב אותם אל התורה ולהאהיב אותה עליהם.
ואל יתייאש מתלמידיו, אלא יאמין ביכולתם ובהצלחתם, אפילו אם בתחילת הלימוד קשה להם מאד.
ב. מי קובע מה ילמדו
רב המקבל משכורת מתלמידיו, הרי הוא 'שאול' להם, והם המחליטים מה ילמדו.
רב המלמד בחינם, הוא המחליט מה ילמד עם תלמידיו. והטעם שאף על פי 'שאין אדם למד תורה אלא במקום שלבו חפץ', הרי גם הרב בכלל זה, ועוד שהשוכח דבר אחד ממשנתו מתחייב בנפשו, ואם חושש הרב שישכח משנתו, הרי זה עדיף על מעלת 'במקום שלבו חפץ' של התלמידים.
לשיטת הט"ז (ועוד פוסקים), בזמנים שלפני החגים (30 יום), הרב מחויב ללמד את תלמידיו את הלכות החגים (היינו פסח וסוכות). לשאר פוסקים, אין חובה ללמד אז, אך אם באים שתי שואלים, אחד שואל בעניין החג ואחד בעניינים אחרים, חייב הרב לענות תחילה לשואל בעניין החג.

הזכרת שם שמיים בלימוד גמרא וזמירות שבת
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ח

מושגים בהלכות תערובות
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ה

חיוב נשים בקידוש
בית מדרש ג. אסף | סיוון תשע"ו

הגדרת אטר להנחת תפילין
בית מדרש ג. אסף | ניסן תשע"ח

בצל שום וביצה שעבר עליהם הלילה
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ו

חיוב נשים בקריאת מגילה
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ה

בית מדרש ג. אסף

תפילות ראש השנה
תשרי תשע"ה

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד

פתיחה להלכות שקצים שרצים ורמשים
תשרי תשע"ה

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד
קילוף פירות וירקות בשבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
שבועות מעין עולם הבא!
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
ארבע כוסות ושלוש מצות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מהי אמונה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
