- משפחה חברה ומדינה
- תפקידנו במהלך הגאולה
- ספריה
- גאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
מההפטרה ביחזקאל פרק לו, דוקא משמע, שסדר הדברים יהיה, שקודם תהיה גאולה, ואחר-כך תשובה. הנביא אומר, בני ישראל חטאו ועל-כן יצאו לגולה, ושם הם מחללים שם השם. לכן אמר ד' אלקים: "לא למענכם אני עֹשה בית ישראל, כי אם לשם קדשי": "ולקחתי אתכם מן הגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם. וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טֻמאותיכם וגו'. ונתתי לכם לב חדש, ורוח חדשה אתן בקרבכם וגו.' ואת רוחי אתן בקרבכם ועשיתי את אשר בחֻקי תלכו ומשפטי תשמרו ועשיתם".
משמע שקודם ד' יגאל את ישראל ואחר-כך הוא ישיב אותם בתשובה; מתוך הגאולה תהיה תשובה. ואיך אפשר להסביר זאת, הרי בפסוקים בתורה ראינו שאם יעשו תשובה ייגאלו? בשאלה זו כבר נחלקו גדולי התנאים, רבי אליעזר ורבי יהושע (סנהדרין צז, ב). רבי אליעזר אומר, הגאולה תלויה בתשובה, ורבי יהושע אומר, הגאולה אינה תלויה בתשובה; רבי אליעזר אומר, אם ישראל עושים תשובה - נגאלין, ואם לאו - אינם נגאלין, שנאמר (ירמיה ג, כב): "שובו בנים שובבים ארפה משובֹתיכם". אמר לו רבי יהושע: והלא כבר נאמר (ישעיה נב, ג): "חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו", "חנם נמכרתם" - בעבודה-זרה. "ולא בכסף תגאלו" - לא בתשובה ובמעשים-טובים, אפילו אין עושים תשובה נגאלים.
רבי אליעזר ורבי יהושע מביאים כל אחד ראיות נוספות לשיטתם, ומסקנת הגמרא שרבי יהושע הביא פסוק שיהיה קץ גאולה מכל מקום, ושתק רבי אליעזר. ומשמע שהודה לו רבי אליעזר לרבי יהושע. ובכלל, קיימא-לן במחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע, שהלכה כרבי יהושע, והרבה פוסקים קבעו שמסקנת הסוגיה כרבי יהושע. לאמור, שהגאולה אינה תלויה בתשובה. כלומר אין ויכוח שתשובה יכולה לקרב את הגאולה, אבל הגאולה תהיה בין כך ובין כך, גם אם לא יעשו תשובה. גם אין ויכוח שהגאולה מביאה לידי תשובה, כדברי הנביא יחזקאל, שעל-ידי הגאולה תהיה תשובה. שניהם מביאים זה לזה, ומסקנת הגמרא שהגאולה היא שתביא לידי תשובה.
אמור אם כן, שכל המאבק למען ארץ-ישראל הוא בעצם מאבק למען השבת ישראל לאביהם שבשמים, שעל-ידי ארץ-ישראל, על-ידי קיבוץ-הגלויות, על-ידי חזרה לארץ הקודש, למקום השכינה לירושלים, על-ידי זה ישובו ישראל בתשובה. במאבק על ארץ-ישראל אין אפוא הזנחת שאר המצוות חס-ושלום, אלא להיפך, כל כולו של המאבק הוא להשיב את ישראל לאביהם שבשמים, והלכה כרבי יהושע, שהדרך לתשובה היא על-ידי הגאולה. המאבק על ארץ-ישראל, על גאולת ישראל, הוא שיביא את התשובה השלמה לאבינו שבשמים.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
לקום מהתחתית של התחתית
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
בריאת העולם בפרשת לך לך
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מתי נכון לומר סליחות ?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
האם מותר לפנות למקובלים?