- מדורים
- הלכה פסוקה
פסק הדין:התביעה הנגדית נדחית על הסף משום שמותר על פי ההלכה לאדם להגיש תביעה כנגד שכן הבונה בנייה שלא כדין.
נימוקים:
א. סמכות בנוגע לתביעה נגדית שמוגשת
הלכה פסוקה (260)
רבנים שונים
179 - חוב שתפח בהוצאה לפועל
180 - תלונה לעירייה על חריגת בנייה של שכן
181 - האם יש חיוב להשיב דמי רצינות
טען עוד
ב. נזקים שנגרמו כתוצאה מתלונה על בנייה לא חוקית של שכן
המהרי"ק (קצא) כתב שבני העיר יכולים לבקש מהשר שימנע מבני עיר אחרת להתיישב בעיר וכתב ש"לא יחלוק על זה כי אם העקש והפתלתל אשר לא ידע ולא יבין ולא הגיע להוראה". הבית יוסף (קנו) חלק על דבריו, וכתב שדבריו תמוהים, משום שיש לפנות לבית הדין ולא לשר, אמנם, הרמ"א (קנו, ז) פסק כדברי המהרי"ק. החזון איש (ב"ק כג, לז) הסביר שהמהרי"ק עסק במקרה של שר שמתנהג בצורה תקינה, ואילו הבית יוסף עסק בשר שעובד בצורה שאינה תקינה. לכן כיוון שעירייה פועלת לפי כללי מינהל תקינים מותר לפנות אליה ולהגיש תלונה על בנייה שאינה כחוק.
ג. אין דין מוסר בפנייה לרשויות חוק המתנהלים בצורה תקינה
לגבי דיני מוסר, פסק הבית יוסף (שפח, ה) שאדם שמשתמש בגויים על מנת לקחת דבר לעצמו, ע"פ דין אינו נחשב למוסר וכן פסק הרמ"א. האבני נזר (או"ח לו) פסק שאין איסור לפנות לעירייה, גם של נכרים, משום שבסמכותה להחליט אם לתת אישורי בנייה. כך פסק גם ערוך השולחן (שפח, ז) שלא שייך דין מוסר במדינה שמתנהלת בצורה תקינה, ק"ו כשמדובר בשלטון במדינת ישראל.
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
ארבע כוסות ושלוש מצות
האם מותר לפנות למקובלים?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
איך עושים קידוש?
למה ללמוד גמרא?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מתנות בחינם
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך נראית נקמה יהודית?