- פרשת שבוע ותנ"ך
- יתרו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עזרא בן מעתוק
מוֹנֶה לְלֹא אֱמוּנָה
"לֹא תִּגְנֹב" – אִם נָטַלְתָּ אֶת שֶׁאֵינוֹ שֶׁלְּךָ אֶת שֶׁלְּךָ יִטְּלוּ מִמְּךָ" (מַסֶּכֶת דֶּרֶךְ אֶרֶץ זוּטָא, פ"ג) מוֹנֶה לְלֹא אֱמוּנָה (ע"פ הַסֵּפֶר 'כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ', עמ' 359)
"לֹא תִּגְנֹב" – אִם נָטַלְתָּ אֶת שֶׁאֵינוֹ שֶׁלְּךָ אֶת שֶׁלְּךָ יִטְּלוּ מִמְּךָ"
הַשָּׁעָה שְׁעַת לַיְלָה מְאֻחֶרֶת. דָּנִי הִתְיַשֵּׁב בַּמּוֹנִית הַמַּסִּיעָה אוֹתוֹ חֲזָרָה לְבֵיתוֹ. בְּמַהֲלַךְ הַנְּסִיעָה הִרְהֵר בְּעִסּוּקָיו הָרַבִּים בְּמַהֲלַךְ הַיּוֹם, כְּשֶׁלְּפֶתַע הִרְגִּישׁ אֶת אַרְנָקוֹ מַחְלִיק מִיָּדָיו וְנוֹפֵל מִתַּחַת לְאֶחָד מִכִּסְאוֹת הָרֶכֶב. עָבְרוּ עוֹד כִּשְׁתֵּי דַּקּוֹת שֶׁל נְסִיעָה וְהַמּוֹנִית נֶעֶצְרָה לְיַד פֶּתַח בֵּיתוֹ. מִיָּד הִתְנַצֵּל דָּנִי וְהִסְבִּיר לְבַעַל הֲמוֹנִית שֶׁהָאַרְנָק עִם סְכוּם הַנְּסִיעָה נָפַל מִתַּחַת לְאֶחָד הַכִּסְאוֹת. "סְלִיחָה", בִּקֵּשׁ דָּנִי, "הָאִם תּוּכַל לְהַדְלִיק אֶת הָאוֹר בִּכְדֵי שֶׁאוּכַל לְחַפֵּשׂ אֶת הָאַרְנָק אוֹתוֹ הִפַּלְתִּי"?
הַנֶּהָג הִתְנַצֵּל בִּפְנֵי דָּנִי וְאָמַר שֶׁהַתְּאוּרָה הַפְּנִימִית הִתְקַלְקְלָה אֶתְמוֹל וַעֲדַיִן לֹא הִסְפִּיק לְתַקְּנָהּ.
"אֵין בְּעָיָה" קָרָא דָּנִי, "חַכֵּה כָּאן דַּקָּה וְאֶכָּנֵס לְבֵיתִי וְאָבִיא לְכָאן פָּנָס. בָּטוּחַ אֲנִי שֶׁמִּיַּד אֶמְצָא אֶת הָאַרְנָק".
הַנֶּהָג הִסְכִּים מִיַּד לְהַצָּעָתוֹ שֶׁל דָּנִי.
דָּנִי רָץ לְבֵיתוֹ וּפָנָה לְהָבִיא פָּנָס. בִּמְהִירוּת רַבָּה יָצָא מֵהַבַּיִת, אַךְ מָה רַבָּה הָיְתָה תַּדְהֵמָתוֹ- הָרְחוֹב שׁוֹמֵם!!
הֵיכָן הַמּוֹנִית? שָׁאַל אֶת עַצְמוֹ. בְּמֶשֶׁךְ מִסְפַּר רְגָעִים חִפֵּשׂ אֶת הַמּוֹנִית בֵּין הָרְכָבִים הַחוֹנִים, אַךְ מַהֵר מְאֹד הֵבִין מָה קָרָה: הַנֶּהָג נָסַע עִם הַמּוֹנִית וְעִם אַרְנָקוֹ וּבְתוֹכוֹ הַכֶּסֶף.
בְּעוֹדוֹ חוֹזֵר לְבֵיתוֹ בִּתְחוּשָׁה קָשָׁה, נִזְכַּר בְּעַצְבוּת בַּכֶּסֶף שֶׁהוֹצִיא לִפְנֵי כַּמָּה שָׁעוֹת מֵהַבַּנְק.
אִשְׁתּוֹ רָאֲתָה אֶת פָּנָיו הַנְּפוּלוֹת וּבִקְּשָׁה כִּי יֵשֶׁב לִשְׁתּוֹת כּוֹס קָפֶה וּלְהֵרָגַע. הוּא הִתְיַשֵּׁב וּלְפֶתַע הִרְגִּישׁ מַשֶּׁהוּ מֵצִיק בְּכִיסוֹ. מִיָּד הִכְנִיס אֶת יָדוֹ לַכִּיס וְגִלָּה שָׂם אֶת כָּל הַכֶּסֶף אוֹתוֹ מָשַׁךְ!
"אֵינִי מַאֲמִין! חַסְדֵּי הָ'!" קָרָא כְּשֶׁהוּא מְנַפְנֵף בַּכֶּסֶף הָרַב שֶׁבְּיָדוֹ.
וְכָאן הִסְבִּיר לְאִשְׁתּוֹ: "יָצָאתִי מֵהַבַּנְק וְנִסִּיתִי לְהַכְנִיס אֶת הַכֶּסֶף לָאַרְנָק. בְּעוֹדִי מַכְנִיס אֶת הַכֶּסֶף, נִקְרַע הָרוֹכְסָן. הֵבַנְתִּי שֶׁהַסִּכּוּי שֶׁהַכֶּסֶף יִפֹּל הוּא גָּדוֹל. לָכֵן תָּחַבְתִּי אֶת הַכֶּסֶף עָמֹק לְתוֹךְ כִּיס מִכְנָסַי.
נֶהָג הַמּוֹנִית חָשַׁב שֶׁיּוּכַל לִגְנֹב אֶת אַרְנָקִי עִם הַכֶּסֶף הַטָּמוּן בּוֹ. אוּלָם, לְמַעַן הָאֱמֶת," אָמַר דָּנִי, "אֵין בָּאַרְנָק וְלוּ טִפָּה אַחַת שֶׁל כֶּסֶף!"
אִשְׁתּוֹ הִתְרַגְּשָׁה לְשֶׁמַע הַדְּבָרִים, אוּלָם הָעִירָה בְּצִדְקוּתָהּ: "הֲרֵי אַתָּה נָסַעְתָּ בַּמּוֹנִית נְסִיעָה אֲרֻכָּה. הַסְּכוּם שֶׁאַתָּה חַיָּב מִסְתַּכֵּם בִּכְמֵאָה שְׁקָלִים. הַאִם לֹא צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הַנֶּהָג וְלָתֵת לוֹ אֶת הַסְּכוּם הַמַּגִּיעַ לוֹ עַל הַנְּסִיעָה?"
תְּשׁוּבַת הַגָּאוֹן הָרַב חַיִּים קַנְיֶבְסְקִי שְׁלִיטָ"א:
דָּנִי פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּם לַנֶּהָג. הַנַּהָג גָּנַב מֵעַצְמוֹ. לְפִיכָךְ, אֵין צֹרֶךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הַנֶּהָג וּלְשַׁלֵּם לוֹ.
זוֹ דּוּגְמָא לְמָה שֶׁקּוֹרֶה לְגַנָּבִים. הֵם גּוֹנְבִים וְאֵינָם יוֹדְעִים שֶׁהֵם בְּעֶצֶם גּוֹנְבִים מֵעַצְמָם. אֵין מְצִיאוּת שֶׁאָדָם בֶּאֱמֶת יַצְלִיחַ לֵהָנוֹת מִמַּשֶּׁהוּ שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ מֵאַחַר שֶׁבְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר הוּא יִפְגַּע בְּעִקָּר בְּעַצְמוֹ.
יֶשְׁנוֹ מָשָׁל שֶׁל הַמַּגִּיד מִדּוֹבָנָא זצ"ל הַמַּמְחִישׁ עִנְיָן זֶה: פַּעַם אַחַת מָכַר גּוֹי לִיהוּדִי שַׂקִּים שֶׁל קֶמַח. הַשְּׁנַיִם סִכְּמוּ שֶׁתּוֹךְ כְּדֵי סְפִירַת הַשַּׂקִּים, יַנִּיחַ הַיְּהוּדִי פְּרוּטָה בַּצַּלַּחַת כְּנֶגֶד כָּל שַׂק שֶׁיִּקַּח. לְאַחַר מִכֶּן יִבְדְּקוּ אֶת כַּמּוּת הַמַּטְבְּעוֹת וְכָךְ יֵדְעוּ כַּמָּה חַיָּב הַיְּהוּדִי לַגּוֹי. כָּךְ עָשׂוּ, אַךְ הַגּוֹי, שֶׁחָמַד מְאֹד אֶת הַכֶּסֶף, נִצֵּל שְׁנִיָּה שֶׁבָּהּ הַיְּהוּדִי לֹא הִסְתַּכֵּל וְגָנַב מֵהַמַּטְבְּעוֹת שֶׁהָיוּ בַּצַּלַּחַת. בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר, יָצָא שֶׁהַגּוֹי גָּנַב מֵעַצְמוֹ אֶת הַסְּכוּם הַמַּגִּיעַ לוֹ...
לְסִכּוּם: אֵין צֹרֶךְ לְשַׁלֵּם. הַגַּנָּב הִפְסִיד אֶת עַצְמוֹ. כָּךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל כָּל מִי שֶׁחוֹטֵף אֶת מָה שֶׁלֹּא שֶׁלּוֹ, שֶׁבַּסּוֹף פּוֹגֵעַ בְּעַצְמוֹ. אוּלָם, אִם הַנַּהָג יָבוֹא לִתְבֹּעַ אֶת שְׂכָרוֹ נָדוּן לְמַעֲשֶׂה בָּעִנְיָן.
בְּהֶקְשֵׁר זֶה נָבִיא סִפּוּר עַל הַחֵפֶץ חַיִּים (מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר 'תְּנוּעַת הַמּוּסָר' חֵלֶק דּ') :
בְּאֶחָד מִמַּסְּעוֹתָיו שֶׁל הֶחָפֵץ חַיִּים בָּהּ מָכַר אֶת סְפָרָיו, בִּקֵּשׁ מֵהָעֶגְלוֹן לַעֲצֹר וּלְאַפְשֵׁר לוֹ לְהִסְתּוֹבֵב וְלָנוּחַ לְכַמָּה דַּקּוֹת. הָעֶגְלוֹן, שֶׁלֹּא יָדַע מִי הַנּוֹסֵעַ, הֶחְלִיט לְהִתְלוֹצֵץ, וּבָרֶגַע שֶׁיָּרַד, הֵאִיץ בַּסּוּסִים וְנָסַע מֵהַמָּקוֹם, מוֹתִיר אֶת הֶחָפֵץ חַיִּים עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ. הֶחָפֵץ חַיִּים הִמְשִׁיךְ לָלֶכֶת בָּרֶגֶל עַד הִגִּיעוּ לָעֲיָרָה הַקְּרוֹבָה, שָׂם בֵּרֵר הֵיכָן גָּר הָעֶגְלוֹן. מִיָּד פָּנָה אֶל בֵּיתוֹ שֶׁל הָעֶגְלוֹן וְשִׁלֵּם לוֹ אֶת דְּמֵי הַנְּסִיעָה.
הַשָּׁעָה שְׁעַת לַיְלָה מְאֻחֶרֶת. דָּנִי הִתְיַשֵּׁב בַּמּוֹנִית הַמַּסִּיעָה אוֹתוֹ חֲזָרָה לְבֵיתוֹ. בְּמַהֲלַךְ הַנְּסִיעָה הִרְהֵר בְּעִסּוּקָיו הָרַבִּים בְּמַהֲלַךְ הַיּוֹם, כְּשֶׁלְּפֶתַע הִרְגִּישׁ אֶת אַרְנָקוֹ מַחְלִיק מִיָּדָיו וְנוֹפֵל מִתַּחַת לְאֶחָד מִכִּסְאוֹת הָרֶכֶב. עָבְרוּ עוֹד כִּשְׁתֵּי דַּקּוֹת שֶׁל נְסִיעָה וְהַמּוֹנִית נֶעֶצְרָה לְיַד פֶּתַח בֵּיתוֹ. מִיָּד הִתְנַצֵּל דָּנִי וְהִסְבִּיר לְבַעַל הֲמוֹנִית שֶׁהָאַרְנָק עִם סְכוּם הַנְּסִיעָה נָפַל מִתַּחַת לְאֶחָד הַכִּסְאוֹת. "סְלִיחָה", בִּקֵּשׁ דָּנִי, "הָאִם תּוּכַל לְהַדְלִיק אֶת הָאוֹר בִּכְדֵי שֶׁאוּכַל לְחַפֵּשׂ אֶת הָאַרְנָק אוֹתוֹ הִפַּלְתִּי"?
הַנֶּהָג הִתְנַצֵּל בִּפְנֵי דָּנִי וְאָמַר שֶׁהַתְּאוּרָה הַפְּנִימִית הִתְקַלְקְלָה אֶתְמוֹל וַעֲדַיִן לֹא הִסְפִּיק לְתַקְּנָהּ.
"אֵין בְּעָיָה" קָרָא דָּנִי, "חַכֵּה כָּאן דַּקָּה וְאֶכָּנֵס לְבֵיתִי וְאָבִיא לְכָאן פָּנָס. בָּטוּחַ אֲנִי שֶׁמִּיַּד אֶמְצָא אֶת הָאַרְנָק".
הַנֶּהָג הִסְכִּים מִיַּד לְהַצָּעָתוֹ שֶׁל דָּנִי.
דָּנִי רָץ לְבֵיתוֹ וּפָנָה לְהָבִיא פָּנָס. בִּמְהִירוּת רַבָּה יָצָא מֵהַבַּיִת, אַךְ מָה רַבָּה הָיְתָה תַּדְהֵמָתוֹ- הָרְחוֹב שׁוֹמֵם!!
הֵיכָן הַמּוֹנִית? שָׁאַל אֶת עַצְמוֹ. בְּמֶשֶׁךְ מִסְפַּר רְגָעִים חִפֵּשׂ אֶת הַמּוֹנִית בֵּין הָרְכָבִים הַחוֹנִים, אַךְ מַהֵר מְאֹד הֵבִין מָה קָרָה: הַנֶּהָג נָסַע עִם הַמּוֹנִית וְעִם אַרְנָקוֹ וּבְתוֹכוֹ הַכֶּסֶף.
בְּעוֹדוֹ חוֹזֵר לְבֵיתוֹ בִּתְחוּשָׁה קָשָׁה, נִזְכַּר בְּעַצְבוּת בַּכֶּסֶף שֶׁהוֹצִיא לִפְנֵי כַּמָּה שָׁעוֹת מֵהַבַּנְק.
אִשְׁתּוֹ רָאֲתָה אֶת פָּנָיו הַנְּפוּלוֹת וּבִקְּשָׁה כִּי יֵשֶׁב לִשְׁתּוֹת כּוֹס קָפֶה וּלְהֵרָגַע. הוּא הִתְיַשֵּׁב וּלְפֶתַע הִרְגִּישׁ מַשֶּׁהוּ מֵצִיק בְּכִיסוֹ. מִיָּד הִכְנִיס אֶת יָדוֹ לַכִּיס וְגִלָּה שָׂם אֶת כָּל הַכֶּסֶף אוֹתוֹ מָשַׁךְ!
"אֵינִי מַאֲמִין! חַסְדֵּי הָ'!" קָרָא כְּשֶׁהוּא מְנַפְנֵף בַּכֶּסֶף הָרַב שֶׁבְּיָדוֹ.
וְכָאן הִסְבִּיר לְאִשְׁתּוֹ: "יָצָאתִי מֵהַבַּנְק וְנִסִּיתִי לְהַכְנִיס אֶת הַכֶּסֶף לָאַרְנָק. בְּעוֹדִי מַכְנִיס אֶת הַכֶּסֶף, נִקְרַע הָרוֹכְסָן. הֵבַנְתִּי שֶׁהַסִּכּוּי שֶׁהַכֶּסֶף יִפֹּל הוּא גָּדוֹל. לָכֵן תָּחַבְתִּי אֶת הַכֶּסֶף עָמֹק לְתוֹךְ כִּיס מִכְנָסַי.
נֶהָג הַמּוֹנִית חָשַׁב שֶׁיּוּכַל לִגְנֹב אֶת אַרְנָקִי עִם הַכֶּסֶף הַטָּמוּן בּוֹ. אוּלָם, לְמַעַן הָאֱמֶת," אָמַר דָּנִי, "אֵין בָּאַרְנָק וְלוּ טִפָּה אַחַת שֶׁל כֶּסֶף!"
אִשְׁתּוֹ הִתְרַגְּשָׁה לְשֶׁמַע הַדְּבָרִים, אוּלָם הָעִירָה בְּצִדְקוּתָהּ: "הֲרֵי אַתָּה נָסַעְתָּ בַּמּוֹנִית נְסִיעָה אֲרֻכָּה. הַסְּכוּם שֶׁאַתָּה חַיָּב מִסְתַּכֵּם בִּכְמֵאָה שְׁקָלִים. הַאִם לֹא צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הַנֶּהָג וְלָתֵת לוֹ אֶת הַסְּכוּם הַמַּגִּיעַ לוֹ עַל הַנְּסִיעָה?"
תְּשׁוּבַת הַגָּאוֹן הָרַב חַיִּים קַנְיֶבְסְקִי שְׁלִיטָ"א:
דָּנִי פָּטוּר מִלְּשַׁלֵּם לַנֶּהָג. הַנַּהָג גָּנַב מֵעַצְמוֹ. לְפִיכָךְ, אֵין צֹרֶךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הַנֶּהָג וּלְשַׁלֵּם לוֹ.
זוֹ דּוּגְמָא לְמָה שֶׁקּוֹרֶה לְגַנָּבִים. הֵם גּוֹנְבִים וְאֵינָם יוֹדְעִים שֶׁהֵם בְּעֶצֶם גּוֹנְבִים מֵעַצְמָם. אֵין מְצִיאוּת שֶׁאָדָם בֶּאֱמֶת יַצְלִיחַ לֵהָנוֹת מִמַּשֶּׁהוּ שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ מֵאַחַר שֶׁבְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר הוּא יִפְגַּע בְּעִקָּר בְּעַצְמוֹ.
יֶשְׁנוֹ מָשָׁל שֶׁל הַמַּגִּיד מִדּוֹבָנָא זצ"ל הַמַּמְחִישׁ עִנְיָן זֶה: פַּעַם אַחַת מָכַר גּוֹי לִיהוּדִי שַׂקִּים שֶׁל קֶמַח. הַשְּׁנַיִם סִכְּמוּ שֶׁתּוֹךְ כְּדֵי סְפִירַת הַשַּׂקִּים, יַנִּיחַ הַיְּהוּדִי פְּרוּטָה בַּצַּלַּחַת כְּנֶגֶד כָּל שַׂק שֶׁיִּקַּח. לְאַחַר מִכֶּן יִבְדְּקוּ אֶת כַּמּוּת הַמַּטְבְּעוֹת וְכָךְ יֵדְעוּ כַּמָּה חַיָּב הַיְּהוּדִי לַגּוֹי. כָּךְ עָשׂוּ, אַךְ הַגּוֹי, שֶׁחָמַד מְאֹד אֶת הַכֶּסֶף, נִצֵּל שְׁנִיָּה שֶׁבָּהּ הַיְּהוּדִי לֹא הִסְתַּכֵּל וְגָנַב מֵהַמַּטְבְּעוֹת שֶׁהָיוּ בַּצַּלַּחַת. בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר, יָצָא שֶׁהַגּוֹי גָּנַב מֵעַצְמוֹ אֶת הַסְּכוּם הַמַּגִּיעַ לוֹ...
לְסִכּוּם: אֵין צֹרֶךְ לְשַׁלֵּם. הַגַּנָּב הִפְסִיד אֶת עַצְמוֹ. כָּךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל כָּל מִי שֶׁחוֹטֵף אֶת מָה שֶׁלֹּא שֶׁלּוֹ, שֶׁבַּסּוֹף פּוֹגֵעַ בְּעַצְמוֹ. אוּלָם, אִם הַנַּהָג יָבוֹא לִתְבֹּעַ אֶת שְׂכָרוֹ נָדוּן לְמַעֲשֶׂה בָּעִנְיָן.
בְּהֶקְשֵׁר זֶה נָבִיא סִפּוּר עַל הַחֵפֶץ חַיִּים (מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר 'תְּנוּעַת הַמּוּסָר' חֵלֶק דּ') :
בְּאֶחָד מִמַּסְּעוֹתָיו שֶׁל הֶחָפֵץ חַיִּים בָּהּ מָכַר אֶת סְפָרָיו, בִּקֵּשׁ מֵהָעֶגְלוֹן לַעֲצֹר וּלְאַפְשֵׁר לוֹ לְהִסְתּוֹבֵב וְלָנוּחַ לְכַמָּה דַּקּוֹת. הָעֶגְלוֹן, שֶׁלֹּא יָדַע מִי הַנּוֹסֵעַ, הֶחְלִיט לְהִתְלוֹצֵץ, וּבָרֶגַע שֶׁיָּרַד, הֵאִיץ בַּסּוּסִים וְנָסַע מֵהַמָּקוֹם, מוֹתִיר אֶת הֶחָפֵץ חַיִּים עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ. הֶחָפֵץ חַיִּים הִמְשִׁיךְ לָלֶכֶת בָּרֶגֶל עַד הִגִּיעוּ לָעֲיָרָה הַקְּרוֹבָה, שָׂם בֵּרֵר הֵיכָן גָּר הָעֶגְלוֹן. מִיָּד פָּנָה אֶל בֵּיתוֹ שֶׁל הָעֶגְלוֹן וְשִׁלֵּם לוֹ אֶת דְּמֵי הַנְּסִיעָה.
הקשר שבין פרשת יתרו לבין פרשת משפטים
ישראל ותחיתו ג
הרב חיים אביהוא שוורץ | כ"ב שבט תשפ"ב

קרוב אליך 'יתרו' תשפ"א
גיליון 355
רבנים שונים | כ"ג שבט תשפ"א
איך אפשר לא לחמוד?
שיחת מוצ"ש פרשת יתרו תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א שבט תשפ"ב
בשבילי נברא העולם
הרב יוסף נווה | שבט תשפ
הרב דניאל קירש
הרב דניאל קירש בוגר ישיבת מרכז הרב. כיום רב ומשיב ביישוב קדומים.
סיבוב על הפקח
שבט תשע"ט
שבעת ימים
מסכת יומא פרק ראשון
תשרי תשפ"ב
'אמר להם הממונה'
מסכת יומא פרק שלישי
תשרי תשפ"ב
מה קרה לבית המקדש של הילדים?
תמוז תשפ
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
דיני קדימה בברכות
הלכות שטיפת כלים בשבת
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה ללמוד גמרא?
למטר השמיים

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

מהי מהותו של ט"ו בשבט?
רבנים שונים | ט"ו בשבט תשס"ז
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
התורה ערבה בפינו
הרב נתנאל יוסיפון | יג שבט תשפ"ג

האם חיות מחמד הם מוקצים?
הרב בצלאל דניאל | יד שבט תשפ"ג
