- משפחה חברה ומדינה
- גאולה - מצב בלתי הפיך
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רויטל בת לאה
4257
א. קטני אמנה
מעטים בתוך עם ישראל, רואים בתהליך שאנו נמצאים בעיצומו תהליך אלקי בלתי הפיך. מצד אחד יש תנועה "חילונית", שאינה קוראת בשם ה'. ומצד שני, רבים בין הקוראים בשם ה', עדיין מתיחסים למציאות שלנו כמציאות של גלות. מבחינתם, לא נשתנה דבר מהותי במעבר מטומאת ארץ העמים לארץ ישראל. רק מעטים מכירים בלב שלם בגודל התקופה שאנו נמצאים. אומר הגר"א בספר "קול התור", כי דבר זה נרמז בתהילים קכ"ו, בשיר המעלות: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים". שבתחילה יאמרו הגוים: "הגדיל ה' לעשות עם אלה", ורק לאחר מכן יאמר עם ישראל: "הגדיל ה' לעשות עימנו ".
הגר"א מכנה את "סרבני הגאולה": "קטני אמנה". ואמנם, מדוע כה קשה להכיר בגודל התקופה שבא אנו מצויים? על כך הרחבנו במאמר על ספר "קול התור". הגר"א מסביר, שסיבת הדבר היא בכך שהגאולה שאנו מצויים בא עתה היא גאולה המוכרחת לבוא בהסתר. הגאולה אינה יכולה לבוא בניסים ונפלאות, כפי שמצטייר ציור הגאולה בעיני אדם. אנו בתהליך גאולה בבחינת "לא זכו". בגאולה זו יהיו יסורים ונסיונות רבים בדרך להשלמתה. הנסיון העיקרי, כפי שביארנו, הינו מבחן במידת האמונה והביטחון של יראי שמו. וכך כתוב בספר קול התור:
עלינו לדעת מראש ..במידה והעבודה למען קיבוץ גלויות ובנין ירושלים תגדל, יגבר הסטרא אחרא ..בנשקו העיקרי שהוא מניעת האמת ומניעת קידוש ה' ועל זה נאמר אשר חרפו עקבות משיחך ובעקבות משיחא גובר הסטרא אחרא ביותר להכות גם בתופסי התורה בסנוורים 1 .
מובא בשם הגר"א, שמלחמת גוג ומגוג נועדה לפקוח עיניהם של קטני האמונה. המשימה העיקרית שהטיל הגר"א על תלמידיו היא לגדל אנשים שהם גדולי אמונה, אנשים שישכילו להאיר עיניהם של כל ישראל, לראות גודל התהליכים הנפלאים, בהם אנו מצויים.
על כן, אחים ורעים, יש לדעת, כי מה שאנו חווים בשנה זו, שנת תשס"א - כל אותם סימני שאלה אנושיים ההולכים וגדלים, באין יודע "מדינת ישראל לאן" - כל זה הינו חלק מהכשרת הלבבות לקראת הכרה והודאה גמורים בתהליך הגאולה האלקי. המאורעות יובילו את כל עם ישראל לקרוא: "הנה זה עומד אחר כתלנו". עם ישראל יגלה מי הסתתר מאחרי כל המאורעות.
ב. לימוד ספר אורות
כיצד ניתן ליישב בין מציאות של גאולה, המצטיירת כמציאות נפלאה של השגחה פרטית, של מדרגה רוחנית גבוהה של עם ישראל, עם מה שאנו רואים לנגד עינינו?
התהליך שאנו מצויים בו עתה, אינו דומה לשאר התקופות שקדמו, ואי אפשר להשוותו לשום תקופה בעבר העשיר של עם ישראל. אור הגאולה, אשר זרח בדורנו על עם ישראל, גורם לתהליכים ותופעות בעם, שהם יחודיים לדור של גאולה. מה טיבן של התנועות החדשות הנוצרות באומה? כיצד תתפתחנה? האם נדע משברים נוספים, וכיצד נתגבר עליהם? כל זאת צריך ללמוד מתוך הבנה עמוקה של המציאות המיוחדת כל כך, שתהיה בזמן הגאולה.
כותב הרב קוק 2 :
ואם יבוא אדם לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט, לא יוכל לכוין שום דבר לאמיתתה של תורת אמת. כי כל זמן מאיר בתכונתו, ועצת ה' אשר יעץ להחל אור גאולה מעולפת במטמוני מסתרים, כמו שאנו רואים בעינינו, ומוקפת בהמון נגעים של עניי הדעת סובלי חלאים רוחניים - ודאי לא יועילו כל חשבונות העולים בלב אדם שמחשבותיו הבל, נגד עצת ה' העליונה אשר דיבר טוב על ישראל, לכונן אור גאולה ודרך חיים לשאר עמו, העתידים להיות כולם שבי פשע.
את העבודה הגדולה הזו של לימוד דור הגאולה עשה הרב קוק באֵין ספור מקומות, וחלקם הגדול מרוכזים בספרו הגדול "אורות". שם ימצא הלומד מענה לשאלות רבות. בספר "אורות" צופה הרב את התהליך שאנו נמצאים בו עתה. אולם באמת אין כאן חידושים של הרב. כבר במקורות קדמונים אנו קוראים על חבלי משיח, כשלדעת הרב זצ"ל, הכונה לחבלים רוחניים ושאיפות נפש גדולות וסותרות המתרוצצות בנפשות. כך אנו קוראים בגמרא בדברי רב יוסף, אודות דור הגאולה, היושב "בכופיתא דחמריה" 3 , בצואתו של חמור; או גם על ה"חוצפא יסגא" 4 , העזות שתִרבה בדור הגאולה. הרב בספר ה"אורות" נטל את אותם המושגים הנזכרים בדברי חז"ל ובדברי הקדמונים, המדברים בדור הגאולה, והלבישם במשמעות הרלוונטית לדורנו.
מי שאינו מביט אל "אור הישועה הזרוחה" - הוא לא יתבונן בתהליכים העוברים על דורנו בעיני הגאולה - יבחין בדברים כעניינים העומדים בסתירה להגדרת מצבנו כדור של גאולה. אולם כל זאת רק בהסתכלות בעין השטחית. בהתבוננות עמוקה, דוקא התהליכים שאנו עוברים, כולם עַד אחד, מחזקים ומאששים את ההנחה שאנו בדור של גאולה.

שבע טענות כנגד שיטת "ודאות הגאולה"
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"א
הגאולה ממשיכה להתקדם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אור לה' אייר תשס"ט
גלות שלישית לא תהיה
מתוך כנס הושענא רבה התשס"ו
הרה"ג חיים שטיינר | כנס הושענא רבה התשס"ו
חורבן שלישי לא יהיה!
הרה"ג חיים שטיינר | ט' אייר התש"ע

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
האומה הישראלית וכנסת ישראל
אורות ישראל - פרק א' פסקה א'1
כ"ג טבת תשפ"ב

תשובה בזמן הזה
מתוך ערב לימוד לציון שלושים יום לפטירתו של אבישי ליברטי ז"ל.
ז' תשרי תשע"ו
קדושת המלאך וקדושת ישראל
נתיב הפרישות למהר"ל - שיעור 3
ט"ו אייר התשע"ב
תורה של חסד ותורה של דין
אורות התורה פרק י' פסקאות יב- יד
כ' סיון תשע"ט
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך מותר להכין קפה בשבת?
איך אדם יכול לדאוג שיאהבו אותו?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הדלקה וכיבוי ביום טוב
סוד ההתחדשות של יצחק
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?