- מדורים
- הלכה פסוקה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
נזק תוך כדי בדיקת קנייה של אופנוע
פסק הדין אותו אנו מביאים הפעם נכתב ע"י הרב יהודה עמיחי ועוסק בדינם של נזקים שנגרמו תוך כדי בדיקת קנייה.
נערך על ידי הרב יואב שטרנברג
המקרה: אדם רצה לקנות אופנוע מחברו ולקח את האופנוע לבדיקה. בנסיעת המבדק אחת מרגליות הגז נשברה. על מי חלה החובה לשלם עבור תיקון הרגלית?
פסק הדין : כיוון שמדובר בנזק שנגרם באונס, על המוכר לשלם על התיקון.

הנימוקים: לשון השו"ע (סימן ר סעיף יא):
על פי דברי השו"ע, חייב אדם הלוקח חפץ לבדיקה קודם קנייה באונסים שנגרמו לחפץ בתנאים הבאים:
א. דמיו של החפץ קצובים. בפירוש קציצת הדמים מביא הרב עמיחי מחלוקת בין הרשב"ם לרשב"א. לפי הרשב"ם, דמים קצובים היינו כלים קטנים שמחירם אחיד. לפי הרשב"א הכוונה היא לחפץ שהמוכר כבר החליט על מחירו. המגיד משנה טוען, שדעת הרמב"ם כדעת הרשב"ם.
ב. הבודק לקח את החפץ על מנת לקנות אותו.
ג. המוכר אינו מעוניין למכור אותו.
הרב עמיחי קובע כי כל התנאים האלו לא שייכים במקרה דנן. שכן,
א. כאן המוכר מעוניין למכור. במקרה כזה אין להחשיב את הקונה ליותר מאשר שומר שכר.
ב. הקונה לא עשה פעולת קניין בחפץ. הרב עמיחי טוען, שגם לשיטת התוספות והרא"ש, הסוברים שאין צורך בפעולת קניין, היינו משום שבסתמא הקונה רוצה לקנות. אבל בימינו, ברור שאין בסתמא רצון של הקונה לקנות, עד אחרי בדיקת הקניה.
ג. דמיו של האופנוע אינם קצובים, שהרי לאחר הבדיקה משתנה מחירו של האופנוע בהתאם למה שיתגלה בבדיקה.
לכן, הסעיף שצוטט לעיל מתוך השו"ע אינו רלוונטי לענייננו. ממילא, הלוקח אינו מתחייב באונסים, אלא לכל היותר דינו כשומר שכר. ומכיוון שבנידון דידן לא היתה פשיעה אלא אונס, הלוקח פטור מלשלם עבור תיקון האופנוע.
המקרה: אדם רצה לקנות אופנוע מחברו ולקח את האופנוע לבדיקה. בנסיעת המבדק אחת מרגליות הגז נשברה. על מי חלה החובה לשלם עבור תיקון הרגלית?
פסק הדין : כיוון שמדובר בנזק שנגרם באונס, על המוכר לשלם על התיקון.

הלכה פסוקה (259)
הרה"ג דוב ליאור
1 - אחריות לווה על פרעון ההלואה לאחר שנתן המחאה
2 - נזק תוך כדי בדיקת קנייה של אופנוע
3 - שטר שנכתב שלא כדין ובסופו היה קניין
טען עוד
"הנוטל כלי מבית האומן על מנת לבקרו, אם היו דמיו קצובים ונאנס בידו, חייב, שהואיל ודמיו קצובים מעת שהגביהו נעשה ברשותו ואין המוכר יכול לחזור בו, והוא שיגביהנו כדי לקנות את כולו, ויהיה אותו חפץ הנמכר חביב על הלוקח. אבל חפץ שהמוכר קץ בו, והוא מבקש ורודף למכרו, הרי הוא ברשות המוכר עד שיפסוק הדמים ויגביהנו הלוקח אחר שפסק".
על פי דברי השו"ע, חייב אדם הלוקח חפץ לבדיקה קודם קנייה באונסים שנגרמו לחפץ בתנאים הבאים:
א. דמיו של החפץ קצובים. בפירוש קציצת הדמים מביא הרב עמיחי מחלוקת בין הרשב"ם לרשב"א. לפי הרשב"ם, דמים קצובים היינו כלים קטנים שמחירם אחיד. לפי הרשב"א הכוונה היא לחפץ שהמוכר כבר החליט על מחירו. המגיד משנה טוען, שדעת הרמב"ם כדעת הרשב"ם.
ב. הבודק לקח את החפץ על מנת לקנות אותו.
ג. המוכר אינו מעוניין למכור אותו.
הרב עמיחי קובע כי כל התנאים האלו לא שייכים במקרה דנן. שכן,
א. כאן המוכר מעוניין למכור. במקרה כזה אין להחשיב את הקונה ליותר מאשר שומר שכר.
ב. הקונה לא עשה פעולת קניין בחפץ. הרב עמיחי טוען, שגם לשיטת התוספות והרא"ש, הסוברים שאין צורך בפעולת קניין, היינו משום שבסתמא הקונה רוצה לקנות. אבל בימינו, ברור שאין בסתמא רצון של הקונה לקנות, עד אחרי בדיקת הקניה.
ג. דמיו של האופנוע אינם קצובים, שהרי לאחר הבדיקה משתנה מחירו של האופנוע בהתאם למה שיתגלה בבדיקה.
לכן, הסעיף שצוטט לעיל מתוך השו"ע אינו רלוונטי לענייננו. ממילא, הלוקח אינו מתחייב באונסים, אלא לכל היותר דינו כשומר שכר. ומכיוון שבנידון דידן לא היתה פשיעה אלא אונס, הלוקח פטור מלשלם עבור תיקון האופנוע.

בעל דירה ששיפץ את דירתו ופגע בשלד של הבניין
הרב עקיבא כהנא | שבט תשפ"ג

סמכויותיו של ועד בית
הרב אברהם דב לוין | אדר תשס"ו

אין מעבירין על המצוות
הרב אריאל כהן | תשע"ד

תשלום דמי תיווך כשלא נחתם הסכם תיווך
הרב עקיבא כהנא | יד כסלו תשפ"ג

הרב יהודה עמיחי
מנהל מחלקת המחקר ההלכתי של "מכון התורה והארץ".

נזק תוך כדי בדיקת קנייה של אופנוע
טבת תשס"ו
המרור, התולעת והחרוסת
מקורות ודינים בענייני תולעים
כ"ד אדר תש"ע
על חרקים וחומרי הדברה - הלכה ומעשה
מתוך יום העיון לקראת פסח בישיבת בית אל, תשע"א
א' ניסן תשע"א
השפעת החקלאות המודרנית על הכלאיים
הכנס הכג' למצוות התלויות בארץ - כלאיים
שבט התשע"ב
מי צריך את הערבה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
סוכת עראי דיגיטלית
רמב"ם וכוזרי
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות שטיפת כלים בשבת
שלושה שותפים באדם
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למה תמיד יש מחלוקת??
קילוף פירות וירקות בשבת

התכלת וחידושה
הרב שמואל אריאל | אייר תשע"ז

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח
מה בין נסכי יין לניסוך המים?
הרה"ג שלמה פישר זצ"ל

"גדולה תורה שנותנת חיים לעושיה"
הרב שלמה בן חמו | כסלו תשס"ח
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
