- פרשת שבוע ותנ"ך
- אחרי מות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
ציון חיים בן סעודה
הרמב"ם בראי הפרשה
מה משמעותה של קדושת השבת?
מה משמעותה של קדושת השבת?
השבת נקראת בתורה קדש (שמות טז.כג) ומקרא קדש (ויקרא כג, ג): "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ", אנו מצווים: זכור את יום השבת לקדשו, במה מתאפיינת קדושת השבת?
רש"י והרמב"ן [שמות כ.ח] הבינו שמשמעותו של 'מקרא קודש' היא: לכבד את השבת במאכלים טובים ובכסות נקיה. לכן פירשו שהציווי: זכור את יום השבת לקדשו, עוסק מצוות כבוד ועונג שבת. לדעתם קדושת השבת מתאפיינת בחלק הזכור – הפעולה של האדם המציין במעשיו את השבת, שכל מעשיו מתוקנים. ושולחנו ערוך במנה נאה, הרי זה כעין עולם הבא.
ומה דעת הרמב"ם?
הרמב"ם מחלק את כל הלכות שבת לארבעה תחומים (שבת ל): "ארבעה דברים נאמרו בשבת - שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים והן מפורשין על ידי הנביאים: שבתורה - זכור ושמור, ושנתפרשו על ידי הנביאים - כבוד ועונג, שנאמר: 'וקראת לשבת עונג ולקדוש ה' מכובד' ".
כלומר פניה של השבת מכילים זכירה, שמירה, כבוד ועונג.
העיקריים לכאורה הם הזכור והשמור שהם מהתורה. ורק לאחר מכן הכבוד והעונג שהם מדברי סופרים. מכאן שעיקר קדושת השבת לרמב"ם אינה במאכל ובכסות נקיה.
אמנם בהבנת דברי הרמב"ם נחלקו רבותינו האחרונים. החתם סופר (שו"ת חלק א או"ח סימן קסח) והאגרות משה (או"ח ס) הבינו שאף לרמב"ם עונג וכבוד שבת הוא מהתורה. למרות שהרמב"ם מתייג מצוות אלו כדברי סופרים, אין זאת אלא משום שדרכו של רבינו לכנות כל דבר שלא מפורש בתורה "דברי סופרים" אף שהוא מדאורייתא!
לעומת זאת רבים מרבותינו האחרונים שהבינו את דברי הרמב"ם כפשוטם, שעונג שבת הוי רק מדברי קבלה (מנחת חינוך, שו"ע הרב, החיד"א).
אם כן, מהם "פני שבת" של רבנו?
"שבת קדש". הקדש אצל הרמב"ם מציין את הנבדל, את האיסור במלאכה והציווי על שביתה ממנה. הקדש הוא היראה שאין בה אהבה ועונג, הוא השביתה ממלאכה. זו, לדעת רבנו, משמעותה של קדושת השבת.
השבת נקראת בתורה קדש (שמות טז.כג) ומקרא קדש (ויקרא כג, ג): "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ", אנו מצווים: זכור את יום השבת לקדשו, במה מתאפיינת קדושת השבת?
רש"י והרמב"ן [שמות כ.ח] הבינו שמשמעותו של 'מקרא קודש' היא: לכבד את השבת במאכלים טובים ובכסות נקיה. לכן פירשו שהציווי: זכור את יום השבת לקדשו, עוסק מצוות כבוד ועונג שבת. לדעתם קדושת השבת מתאפיינת בחלק הזכור – הפעולה של האדם המציין במעשיו את השבת, שכל מעשיו מתוקנים. ושולחנו ערוך במנה נאה, הרי זה כעין עולם הבא.
ומה דעת הרמב"ם?
הרמב"ם מחלק את כל הלכות שבת לארבעה תחומים (שבת ל): "ארבעה דברים נאמרו בשבת - שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים והן מפורשין על ידי הנביאים: שבתורה - זכור ושמור, ושנתפרשו על ידי הנביאים - כבוד ועונג, שנאמר: 'וקראת לשבת עונג ולקדוש ה' מכובד' ".
כלומר פניה של השבת מכילים זכירה, שמירה, כבוד ועונג.
העיקריים לכאורה הם הזכור והשמור שהם מהתורה. ורק לאחר מכן הכבוד והעונג שהם מדברי סופרים. מכאן שעיקר קדושת השבת לרמב"ם אינה במאכל ובכסות נקיה.
אמנם בהבנת דברי הרמב"ם נחלקו רבותינו האחרונים. החתם סופר (שו"ת חלק א או"ח סימן קסח) והאגרות משה (או"ח ס) הבינו שאף לרמב"ם עונג וכבוד שבת הוא מהתורה. למרות שהרמב"ם מתייג מצוות אלו כדברי סופרים, אין זאת אלא משום שדרכו של רבינו לכנות כל דבר שלא מפורש בתורה "דברי סופרים" אף שהוא מדאורייתא!
לעומת זאת רבים מרבותינו האחרונים שהבינו את דברי הרמב"ם כפשוטם, שעונג שבת הוי רק מדברי קבלה (מנחת חינוך, שו"ע הרב, החיד"א).
אם כן, מהם "פני שבת" של רבנו?
"שבת קדש". הקדש אצל הרמב"ם מציין את הנבדל, את האיסור במלאכה והציווי על שביתה ממנה. הקדש הוא היראה שאין בה אהבה ועונג, הוא השביתה ממלאכה. זו, לדעת רבנו, משמעותה של קדושת השבת.

אחרי מות קדושים התשע"ח מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | איר תשע"ח
פרשת אחרי מות-קדושים תשס"ז
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אייר תשס"ז
מיראה לאהבה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אייר, תשע"ו

יש פנים שהוא חוץ
הרב יוסף כרמל | אייר תשס"ו

רבנים שונים

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ב'
י"א טבת תשע"ז
י"א טבת תשע"ז

מסכת ברכות פרק ו משנה ב,ג
ח שבט תשפ"ב

לימוד יומי לזכרו של הרב אברהם שפירא-חשיבות ומשמעות התורה
חשוון תשפ"ג

מסכת ברכות פרק ד משנה ד-ה
ג שבט תשפ"ב
דיני פלסטר בשבת
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות שטיפת כלים בשבת
למטר השמיים
הקשר אל ה' – תפילה
תיקון ימי השובבי"ם
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
נס חנוכה בעולם שכלי ?
דיני קדימה בברכות
חודש ניסן - חודש ההתחדשות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ג
סגולותיו של חודש ניסן
הרב דב בערל וויין | ניסן תש"ע
ארבעה בנים, ארבע תשובות
הרב אליעזר מלמד
