- הלכה מחשבה ומוסר
- בין אדם לחברו
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
דבורה בת מרים שתח'
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
כבר עסקנו בשתי המידות הראשונות: הזהירות והזריזות.
הזהירות עניינה בחינת המעשים וההרגלים השונים, לראות איזה מהם טובים ואיזה מהם גרועים. זהו השלב הראשון: הכרת המצב, הכרת מצב התנהגותו, מה בסדר, ומה לא בסדר וצריך לתקן. וכמובן, חשוב שידע אדם גם את מעלותיו ולא רק את חסרונותיו. ביקורת עצמית מופרזת, היא מסוכנת לא פחות מאשר חוסר ביקורת, כי ביקורת עצמית מופרזת גורמת ליאוש, ולחוסר אמונה ביכולת לשנות את המצב. ועל זה אמרו: "הווי דן את כל האדם לכף זכות" - את כל האדם, הכוונה: גם את עצמך הווי דן לכף זכות. אל תפריז בביקורת עצמית. גם את עצמך תדון לכף זכות.
במבט ראשון, ביקורת עצמית חריפה זה נראה דבר חיובי, יושר אישי, כנות, ענווה. אך באמת - הביקורת העצמית המופרזת היא אם כל חטאת, והיא מונעת מהאדם את היכולת להתקדם ולהשתפר, הוא מאבד את האמון בעצמו.
ובכן, לאחר שאדם בוחן את עצמו ומכיר את מעלותיו ושמח בהן, ומכיר את חסרונותיו ורוצה לתקן אותם, בא השלב השני של מידת הזהירות והוא פיתוח כוח השליטה על עצמו ויכולת התגברות על נטיותיו. "איזהו גיבור הכובש את יצרו". - כל הצלחה בכיבוש היצר, נותנת כוחות נוספים, והאדם במקום להיות עבד לנטיותיו הרעות, שולט בהן ונעשה מלך על עצמו.
מידת הזהירות היא המידה הראשונה במסילת הישרים, ראשית כל: "סור מרע".
אחריה באה המידה השניה, מידת הזריזות - "עשה טוב". גם כאן, ראשית אדם צריך לזהות את נקודות התורפה שלו, את נקודות החולשה המונעות אותו מלעשות טוב. אם זו העצלות בטרם התחלת המעשים, אם זו חולשה ביכולת לסיים ולהתמיד במעשים הטובים. ולאחר הכרת החולשות, וגם כאן - אל יפרז בביקורת עצמית, אלא יראה תמיד גם את המעלות שלו ויתעודד על ידן להמשיך ולהתקדם.
אם כן, לאחר איתור מוקדי החולשה, העצלות והפחדים, והמעצורים המונעים אותו מלעשות טוב, עליו לפתח את תכונת הזריזות על ידי תרגול קבוע לעשות את מעשיו בזריזות, במרץ, במהירות. לא לתת לכל חולשה להתפתח. וכל הצלחה גוררת הצלחה נוספת, "מצווה גוררת מצווה". אדם מקיים מצווה במרץ, בזריזות, נפשו מתלהבת והוא מתמלא מרץ לעשות עוד מעשים טובים בזריזות ובשלמות.
אלו שתי המידות הראשונות בברייתא של ר' פנחס בן יאיר שעל פיה בנוי ספר "מסילת-ישרים".
לאחר שתי המידות הללו באה המידה השלישית, לאחר הזהירות והזריזות באה מידת הנקיות. זהו שלב חדש בהתקדמות בבניין הנפש. לאחר התיקון הראשוני הבסיסי, בא השלב של התיקון היסודי, נקיון יסודי של תכונות הנפש מכל אבק של לכלוך.
14. זהירות באיסור עריות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשרי תשס"ב
12. נטיית חמדת הממון ואיסור גזל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
18. אבק לשון הרע
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו ה'תשס"ב
16. הונאת-דברים והלבנת-פנים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיב העבודה - המשך פרק י"ז (4)
שיעור מס' 63
ב' אייר תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
מתנות בחינם
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה הייעוד של תורת הבנים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך ללמוד אמונה?
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
מי אתה עם ישראל?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
שימוש נכון בתנור הביתי
מה מברכים על פיצה?