- משפחה חברה ומדינה
- זהירות בדרכים
- מדורים
- יש שואלים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וכעין זה יש בשולחן-ערוך חלק חושן משפט סימן שעט, שאם שני אנשים היו מהלכים זה אחר זה, הראשון נושא קורת עץ ואחריו הולך אדם שנושא חבית חרס, ונשברה החבית בקורה, בעל הקורה פטור, כי בעל החבית שהלך מאחוריו היה צריך לשמור מרחק. ואם עמד בעל הקורה לנוח מכובד הקורה, ובגלל זה נתקל בו בעל החבית, בעל הקורה חייב. ואם מזהיר בעל הקורה את בעל החבית ואמר לו "עמוד!", פטור, כיוון שבעל החבית אשם שלא עצר. וברור שאין הבדל אם היו מהלכים רגלי, או בעגלה, או ברכב. תמיד האחרון צריך לשמור מרחק ולא להתקרב לזה שלפניו. ואם עמד הראשון לפתע, הראשון אשם. ואם הזהיר, אם אותת שהוא נעצר, והשני לא שם לב לאיתות, השני אשם.
הווי אומר, אילו היו מכוניות בזמן חכמי המשנה היו נקבעים במשנה ובגמרא ובשולחן-ערוך הלכות נהיגה וחוקי תנועה, כמו שנקבעו הלכות המהלכים ברשות הרבים. על כן יש להתייחס לחוקי התנועה כאילו הם הלכות של תורה-שהרי הם כלולים במצות "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" (דברים ד; טו, כג; יא) והם נובעים מאיסור להזיק את חברו, בין בגופו ובין בממונו.
על כן כל רב שמלמד את תלמידיו הלכות שבין אדם לחברו, ומדריך את תלמידיו איך להזהר שלא לפגוע באחרים, אם הם תלמידים שהגיעו לגיל שמותר לקבל רשיון נהיגה, עליו ללמד אותם הלכות זהירות בדרכים, ולרדת לפרטים ולהסביר את החיוב לא לנסוע במהירות מופרזת, לא להתקרב לרכב שמלפנים, ולשמור מרחק סביר שיאפשר לעצור במקרה שהרכב מלפנים ייעצר לפתע מסיבה כלשהי, וכן לא לעקוף רכב, אלא מתוך זהירות וכדומה, שכל אלו איסורי תורה ממש הם, וצריך ללמדם לפרטיהם, כמו בכל הלכות שולחן-ערוך, "וכל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם, ואומר:'הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך' או: 'איני מקפיד בכך', מכין אותו מכת מרדות, והנזהר מהם עליו תבוא ברכת טוב" (שולחן ערוך חושן משפט, תכז;י).
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (9)
שיעור מס' 73
י"ח אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (1)
שיעור מס' 90
ט"ו סיון תשפ"ג
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
עבודת ה' לחופש
אהבת ה' או אהבת האדם, מה גדול יותר?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך עושים קידוש?
מה המשמעות הנחת תפילין?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
איך מתכוננים לקבלת התורה?
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
עניינה של מלאכת גוזז, והקשר למלאכת קוצר
מלאכת גוזז
הרב אריאל כהן סקלי | י"ב שבט תשפ"ה
מקומה של הגאווה הישראלית
אורות ישראל פרק ו' פסקאות ח-ט
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג שבט תשפ"ה
