- הלכה מחשבה ומוסר
- אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
אורות התורה - פרק ב' פסקה ד-ז
מעלת לימוד תורה לשמה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
פסקה ד
אֶחָד מֵהַדְּרָכִים שֶׁל עֵסֶק הַתּוֹרָה לִשְׁמָהּ הוּא, לְהַעֲשִׁיר אֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל בְּכֹחוֹת רוּחָנִיִּים גְּדוֹלִים, וְכָל מַה שֶּׁמִּתְרַבֶּה אוֹר הַתּוֹרָה, וְעִמָּהּ חִבָּתָהּ וּכְבוֹדָהּ, בְּלֵב אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, הֲרֵי הַכֹּחַ הַיְסוֹדִי שֶׁל הָאֻמָּה מִתְחַזֵּק וּמִתְאַמֵּץ, וְהַנְּשָׁמָה הַפְּרָטִית שֶׁל זֶה הָאִישׁ, הַפּוֹעֵל בְּרָכָה כְּלָלִית זוֹ, הִיא מִצַּד עַצְמָהּ גַּם כֵּן מִתְגַּדֶּלֶת וּמִתְהַדֶּרֶת, מִשְׁתַּלֶּמֶת וּמִתְפָּאֶרֶת בַּעֲנָפִים רַבִּים וְרַעֲנָנִים, וּמְשַׁלַּחַת שָׁרָשִׁים רַבִּים וְאַדִּירִים, וּמִשְׁתָּרֶשֶׁת עַל יָדָם בְּשָׁרְשֵׁי עֵץ הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁכְּפִי טָהֳרָתָהּ וּגְבוּרָתָהּ תַּכִּיר וְתָחוּשׁ אֶת עֹמֶק נֹעַם טַעֲמָם שֶׁל הַחַיִּים הַמְאֻשָּׁרִים הַלָּלוּ. "וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב הוֹלֵךְ לְדוֹדִי לְמֵישָׁרִים, דוֹבֵב שִׂפְתֵי יְשֵׁנִים" .
פסקה ה
כְּשֶׁלּוֹמְדִים תּוֹרָה לִשְׁמָהּ עוֹשִׂים חֶסֶד עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. הָא כֵּיצַד, רוּחַ הָאֻמָּה מִתְחַזֵּק עַל יְדֵי מַה שֶּׁבָּנֶיהָ מִתְפַּרְנְסִים בְּפַרְנָסָתָם הָרוּחָנִית מִפְּרִי רוּחָהּ, וְהַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הִיא מְלֵאָה רוּחַ יִשְׂרָאֵל, וְכָל יָחִיד הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה הוּא מְגַלֶּה כֹּחַ חַיִּים חָדָשׁ בְּנִשְׁמַת יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי הַמָּזוֹן הַנִּשְׁמָתִי שֶׁהוּא מְקַבֵּל מֵהַתּוֹרָה. וְכָל מַה שֶּׁהַתַּלְמוּד יוֹתֵר מוּאָר וּמֻכְתָּר יוֹתֵר בְּדֵעָה רְחָבָה וּבְשֵׂכֶל טוֹב, וְכָל מַה שֶּׁמִּתּוֹסֶפֶת בּוֹ יוֹתֵר נְדִיבוּת לֵבָב וְטָהֳרַת נֶפֶשׁ, כֵּן כֹּחַ הַחַיִּים הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים הוֹלֵךְ וּמִתְגַּלֶּה עַל יָדוֹ וְנוֹתֵן לְהָאֻמָּה כֹּחַ וְשִׂמְחַת חַיִּים לְהִתְעוֹדֵד וְלָקוּם. וְכָל הָרִפְיוֹנוֹת שֶׁבָּאִים לָעוֹלָם בְּרוּחַ יִשְׂרָאֵל, מְקוֹרָם הוּא שִׁכְחַת הַתּוֹרָה וְרִפְיוֹן יָדַיִם מִן הַתּוֹרָה .
פסקה ו
יְסוֹד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ הוּא הַגְבָּרַת כֹּחָהּ שֶׁל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, הַנִּמְצֵאת גְּנוּזָה בְּקִרְבֵּנוּ. וְכָל מַה שֶּׁנּוֹצִיא יוֹתֵר אֶל הַפֹּעַל סְעִיפֵי יְדִיעוֹת וְהַרְחָבַת רְגָשׁוֹת מִמֶּנָּה, הִנְנוּ מְגַדְּלִים אֶת כֹּחָה וּמַזְהִירִים אֶת יִפְעָתָהּ, וַהֲרֵינוּ מַגְדִּילִים אֶת הַתּוֹרָה עַצְמָהּ, שֶׁהִיא רוּחָנִיּוּת הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים שֶׁל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, הַצְּפוּנָה בָּנוּ, וַחֲבוּיָה בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וּבְכָל פְּרָט מִפְּרָטֶיהָ.

פסקה ז
עִקַּר לִמּוּד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא כִּי-אִם עַל יְדֵי הֶכְשֵׁר זֶה שֶׁל הַהֲבָנָה וְהַהַרְגָּשָׁה הַבָּאָה עִמָּהּ, אֵיךְ כָּל פְּרָטֵי תוֹרָה חֲבִיבִים חִבַּת קֹדֶשׁ וְאֵיךְ הָאוֹר הַכְּלָלִי, הַמָּלֵא חַיִּים וּמֵבִיא חַיִּים לָעוֹלָם, מִתְפַּלֵּשׁ הוּא בְּכָל הַפְּרָטִים כֻּלָּם.
אֶחָד מֵהַדְּרָכִים שֶׁל עֵסֶק הַתּוֹרָה לִשְׁמָהּ הוּא, לְהַעֲשִׁיר אֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל בְּכֹחוֹת רוּחָנִיִּים גְּדוֹלִים, וְכָל מַה שֶּׁמִּתְרַבֶּה אוֹר הַתּוֹרָה, וְעִמָּהּ חִבָּתָהּ וּכְבוֹדָהּ, בְּלֵב אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, הֲרֵי הַכֹּחַ הַיְסוֹדִי שֶׁל הָאֻמָּה מִתְחַזֵּק וּמִתְאַמֵּץ, וְהַנְּשָׁמָה הַפְּרָטִית שֶׁל זֶה הָאִישׁ, הַפּוֹעֵל בְּרָכָה כְּלָלִית זוֹ, הִיא מִצַּד עַצְמָהּ גַּם כֵּן מִתְגַּדֶּלֶת וּמִתְהַדֶּרֶת, מִשְׁתַּלֶּמֶת וּמִתְפָּאֶרֶת בַּעֲנָפִים רַבִּים וְרַעֲנָנִים, וּמְשַׁלַּחַת שָׁרָשִׁים רַבִּים וְאַדִּירִים, וּמִשְׁתָּרֶשֶׁת עַל יָדָם בְּשָׁרְשֵׁי עֵץ הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים, שֶׁכְּפִי טָהֳרָתָהּ וּגְבוּרָתָהּ תַּכִּיר וְתָחוּשׁ אֶת עֹמֶק נֹעַם טַעֲמָם שֶׁל הַחַיִּים הַמְאֻשָּׁרִים הַלָּלוּ. "וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב הוֹלֵךְ לְדוֹדִי לְמֵישָׁרִים, דוֹבֵב שִׂפְתֵי יְשֵׁנִים" .
פסקה ה
כְּשֶׁלּוֹמְדִים תּוֹרָה לִשְׁמָהּ עוֹשִׂים חֶסֶד עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. הָא כֵּיצַד, רוּחַ הָאֻמָּה מִתְחַזֵּק עַל יְדֵי מַה שֶּׁבָּנֶיהָ מִתְפַּרְנְסִים בְּפַרְנָסָתָם הָרוּחָנִית מִפְּרִי רוּחָהּ, וְהַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הִיא מְלֵאָה רוּחַ יִשְׂרָאֵל, וְכָל יָחִיד הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה הוּא מְגַלֶּה כֹּחַ חַיִּים חָדָשׁ בְּנִשְׁמַת יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי הַמָּזוֹן הַנִּשְׁמָתִי שֶׁהוּא מְקַבֵּל מֵהַתּוֹרָה. וְכָל מַה שֶּׁהַתַּלְמוּד יוֹתֵר מוּאָר וּמֻכְתָּר יוֹתֵר בְּדֵעָה רְחָבָה וּבְשֵׂכֶל טוֹב, וְכָל מַה שֶּׁמִּתּוֹסֶפֶת בּוֹ יוֹתֵר נְדִיבוּת לֵבָב וְטָהֳרַת נֶפֶשׁ, כֵּן כֹּחַ הַחַיִּים הַיִּשְׂרְאֵלִיִּים הוֹלֵךְ וּמִתְגַּלֶּה עַל יָדוֹ וְנוֹתֵן לְהָאֻמָּה כֹּחַ וְשִׂמְחַת חַיִּים לְהִתְעוֹדֵד וְלָקוּם. וְכָל הָרִפְיוֹנוֹת שֶׁבָּאִים לָעוֹלָם בְּרוּחַ יִשְׂרָאֵל, מְקוֹרָם הוּא שִׁכְחַת הַתּוֹרָה וְרִפְיוֹן יָדַיִם מִן הַתּוֹרָה .
פסקה ו
יְסוֹד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ הוּא הַגְבָּרַת כֹּחָהּ שֶׁל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, הַנִּמְצֵאת גְּנוּזָה בְּקִרְבֵּנוּ. וְכָל מַה שֶּׁנּוֹצִיא יוֹתֵר אֶל הַפֹּעַל סְעִיפֵי יְדִיעוֹת וְהַרְחָבַת רְגָשׁוֹת מִמֶּנָּה, הִנְנוּ מְגַדְּלִים אֶת כֹּחָה וּמַזְהִירִים אֶת יִפְעָתָהּ, וַהֲרֵינוּ מַגְדִּילִים אֶת הַתּוֹרָה עַצְמָהּ, שֶׁהִיא רוּחָנִיּוּת הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים שֶׁל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, הַצְּפוּנָה בָּנוּ, וַחֲבוּיָה בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וּבְכָל פְּרָט מִפְּרָטֶיהָ.
אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (21)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
4 - מהו עיקר לימוד תורה לשמה?
5 - מעלת לימוד תורה לשמה
6 - התורה - ממקור חיים עליון
טען עוד
עִקַּר לִמּוּד תּוֹרָה לִשְׁמָהּ אִי אֶפְשָׁר לָבוֹא כִּי-אִם עַל יְדֵי הֶכְשֵׁר זֶה שֶׁל הַהֲבָנָה וְהַהַרְגָּשָׁה הַבָּאָה עִמָּהּ, אֵיךְ כָּל פְּרָטֵי תוֹרָה חֲבִיבִים חִבַּת קֹדֶשׁ וְאֵיךְ הָאוֹר הַכְּלָלִי, הַמָּלֵא חַיִּים וּמֵבִיא חַיִּים לָעוֹלָם, מִתְפַּלֵּשׁ הוּא בְּכָל הַפְּרָטִים כֻּלָּם.
צער ביטול תורה , הלימוד והמעשה
אורות התורה - פרק ז' פסקאות ז' - ח', פרק ח' א-ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז סיון תשפ"ב
מהו עיקר לימוד תורה לשמה?
אורות התורה - פרק ב' פסקה ב-ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' כסלו תשפ"ב
הנביאים והכתובים כלולים בתורה
אורות התורה - פרק ד' פסקה א'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט טבת תשפ"ב
הסיבות לביטול תורה
אורות התורה - פרק ו' פסקה י"ד, פרק ז' א-ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז אייר תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק ו'
שיעור מס' 18
י"א טבת תשפ"ג
איך נראה הבוגר האידיאלי?
י"ג סיון תשע"ז
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
הגדה של פסח - קדשנו במצותיו
עולת ראי"ה פסח - שיעור 3
כ"א אדר תשפ"ג
בדיקת קורונה בשבת
עבודה שאין לה סוף
ארבע כוסות ושלוש מצות
קריעת ים סוף ומשל הסוס
איך מוסרים את הנפש בימינו?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
הבדלה ומוצאי שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א

כיצד ניתן להתיר נדר?
הרב יוסף צבי רימון | אב תשע"ה אב תשע"ה
ההנהגה האלוקית ושותפות האדם בבריאה
פרק יא פסקה ד
הרב משה בר ציון | י"ג סיון תשפ"ג
המשכת האורות של שבועות לכל השנה
הרב חיים בן שושן | י"א סיון תשפ"ג
המנורה והשמחה
הרב מאיר גולדויכט | סיון תשפ"ג
