- הלכה מחשבה ומוסר
- אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
אורות התורה - פרק ו' פסקה ז-י
תורה ותפילה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
פסקה ז'
מִגְדָּל הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר, אַף שֶׁאֶפְשָׁר לְהַנְהִיגוֹ בְּרוּם הָאֲוִיר אֲבָל קָשֶׁה לְהַתְווֹת לוֹ חִלּוּק דְּרָכִים בְּדִיּוּק הָגוּן. כֵּן בְּמַהַלְכֵי הַשֵּׂכֶל הַגְּבוֹהִים בְּטַעֲמֵי תוֹרָה צָרִיךְ גְּבוּרָה יְתֵרָה לְהַתְווֹת לָהֶם אֳרָחוֹת פְּרָטִיּוֹת, כַּאֲשֶׁר הַחָכְמָה הָאֱנוֹשִׁית מִתְאַמֶּצֶת גַּם כֵּן לְהַתְווֹת דְּרָכִים מְדֻיָּקִים בְּמַעֲרֶכֶת הָאֲוִיר. גְּדוֹלָה הִיא מַעֲלַת דּוֹאֵג וַאֲחִיתֹפֶל בִּדְרִישַׁת הַתּוֹרָה, שֶׁהֶעֱמִידוּ בְּעָיוֹת בְּמִגְדָּל הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא בָּאוּ לִידֵי מַסְקָנָא, מִכָּל-מָקוֹם הַסָּפֵק הוּא הַתְחָלָה לְפִתְרוֹנִים.
פסקה ח
לִפְעָמִים אֵין אָדָם יָכוֹל לִלְמֹד מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִשְׁתּוֹקֵק הַרְבֵּה לִתְפִלָּה, וְכָל זְמַן שֶׁלֹּא הִתְפַּלֵּל עֲדַיִן כָּרָאוּי הַנְּשָׁמָה צְמֵאָה, וְדוֹמֶה הַדָּבָר כְּמִי שֶׁצָּמֵא הַרְבֵּה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱכֹל עַד אֲשֶׁר יִשְׁתֶּה תְּחִלָּה לִשְׁבֹּר צְמָאוֹ, וְאַחַר כָּךְ יוּכַל לֶאֱכֹל. הַהַרְגָּשָׁה הַזֹּאת מְפֻתַּחַת הִיא אֵצֶל מִי שֶׁנִּשְׁמָתוֹ גְּדוֹלָה וְשֹׁרֶשׁ אוֹר צַדִּיקִים שָׁרוּי בְּתוֹכָהּ. וּבִכְלָלוּת יִהְיֶה בָּזֶה יְסוֹד הַתְּפִלָּה כְּמוֹ הַכְשָׁרָה לַתּוֹרָה, כִּשְׁתִיַּת הַמַּיִם הַמְזִינִים בְּדֶרֶךְ עֵזֶר לְהַעֲבִיר אֶת חֶלְקֵי הַמְּזוֹנוֹת בְּכָל חֶלְקֵי הַגּוּף. וְאִם לֹא יִהְיוּ מְזוֹנוֹתָיו נְתוּנִים לֹא יוֹעִילוּ הַמַּיִם הַמַּעֲבִירִים. מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה .
פסקה ט
לִמּוּד הַמִּשְׁנָה וְהַהֲלָכוֹת הַפְּסוּקוֹת פּוֹעֵל בַּקֹּדֶשׁ אוֹתָהּ הַפְּעֻלָּה שֶׁהַלִּמּוּד הַגֵּיאוֹגְרָפִי פּוֹעֵל בַּחֹל לְהַיְשָׁרַת הַשֵּׂכֶל וְהִתְבַּסְּסוּתוֹ הַיְסוֹדִית הַמַּמָּשִׁית, שֶׁהִיא עֲמִילָן יָפֶה לַדְּבָרִים הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנִים וּמֻפְשָׁטִים. וְעַל יְדֵי זֶה בָּא הָאָדָם לִידֵי קִנְיָן שִׂכְלִי אֵיךְ לִתְפֹּס כָּל גֹּדֶל בְּפַשְׁטוּת גְּמוּרָה, שֶׁלֹּא יִתְטַשְׁטֵשׁ עַל יְדֵי הַגַּדְלוּת שׁוּם דָּבָר קַל וְקָטָן, שֶׁזֶּהוּ מֵעֵין דֻּגְמָא שֶׁל מַעְלָה, שֶׁהָאִידֵיאָלִיּוּת בִּיעָפָהּ שֶׁל הַגַּדְלוּת הָעֶלְיוֹנָה הִיא הַמַּבִּיטָה אֶל כָּל הַקֹּטֶן שֶׁבַּיֵּשׁ, לְשַׁכְלְלוֹ עַל כָּל פְּרָטָיו הַיּוֹתֵר דַּקִּים וּזְעִירִים.

פסקה י'
כְּשֵׁם שֶׁהָאָדָם הַבָּרִיא הוּא חָפֵץ חַיִּים, וְאֵינוֹ מֵחַפֵּשׂ עַל זֶה טְעָמִים וְהוֹכָחוֹת, אֲבָל הַחוֹלֶה בְּמַחֲלַת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהוּא קָרוֹב לְאַבֵּד אֶת עַצְמוֹ לָדַעַת, הוּא מוּטָל בִּסְפֵקוֹת עַל תַּכְלִית הַחַיִּים, כֵּן בַּעַל נֶפֶשׁ בְּרִיאָה הוּא אוֹהֵב אֶת הַתּוֹרָה וּמֶחְקָרֶיהָ מִלֵּב וָנֶפֶשׁ וְדָבָר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה, אֲפִלּוּ מִדִּקְדּוּקֵי סוֹפְרִים, יָקָר לוֹ מִכָּל הוֹן, וְרַק כְּשֶׁנֶּחֱלֶה הַיְסוֹד הַנַּפְשִׁי יַגִּיעַ לוֹמַר שְׁמוּעָה זוֹ נָאָה וְזוֹ אֵינָהּ נָאָה .
מִגְדָּל הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר, אַף שֶׁאֶפְשָׁר לְהַנְהִיגוֹ בְּרוּם הָאֲוִיר אֲבָל קָשֶׁה לְהַתְווֹת לוֹ חִלּוּק דְּרָכִים בְּדִיּוּק הָגוּן. כֵּן בְּמַהַלְכֵי הַשֵּׂכֶל הַגְּבוֹהִים בְּטַעֲמֵי תוֹרָה צָרִיךְ גְּבוּרָה יְתֵרָה לְהַתְווֹת לָהֶם אֳרָחוֹת פְּרָטִיּוֹת, כַּאֲשֶׁר הַחָכְמָה הָאֱנוֹשִׁית מִתְאַמֶּצֶת גַּם כֵּן לְהַתְווֹת דְּרָכִים מְדֻיָּקִים בְּמַעֲרֶכֶת הָאֲוִיר. גְּדוֹלָה הִיא מַעֲלַת דּוֹאֵג וַאֲחִיתֹפֶל בִּדְרִישַׁת הַתּוֹרָה, שֶׁהֶעֱמִידוּ בְּעָיוֹת בְּמִגְדָּל הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא בָּאוּ לִידֵי מַסְקָנָא, מִכָּל-מָקוֹם הַסָּפֵק הוּא הַתְחָלָה לְפִתְרוֹנִים.
פסקה ח
לִפְעָמִים אֵין אָדָם יָכוֹל לִלְמֹד מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִשְׁתּוֹקֵק הַרְבֵּה לִתְפִלָּה, וְכָל זְמַן שֶׁלֹּא הִתְפַּלֵּל עֲדַיִן כָּרָאוּי הַנְּשָׁמָה צְמֵאָה, וְדוֹמֶה הַדָּבָר כְּמִי שֶׁצָּמֵא הַרְבֵּה שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לֶאֱכֹל עַד אֲשֶׁר יִשְׁתֶּה תְּחִלָּה לִשְׁבֹּר צְמָאוֹ, וְאַחַר כָּךְ יוּכַל לֶאֱכֹל. הַהַרְגָּשָׁה הַזֹּאת מְפֻתַּחַת הִיא אֵצֶל מִי שֶׁנִּשְׁמָתוֹ גְּדוֹלָה וְשֹׁרֶשׁ אוֹר צַדִּיקִים שָׁרוּי בְּתוֹכָהּ. וּבִכְלָלוּת יִהְיֶה בָּזֶה יְסוֹד הַתְּפִלָּה כְּמוֹ הַכְשָׁרָה לַתּוֹרָה, כִּשְׁתִיַּת הַמַּיִם הַמְזִינִים בְּדֶרֶךְ עֵזֶר לְהַעֲבִיר אֶת חֶלְקֵי הַמְּזוֹנוֹת בְּכָל חֶלְקֵי הַגּוּף. וְאִם לֹא יִהְיוּ מְזוֹנוֹתָיו נְתוּנִים לֹא יוֹעִילוּ הַמַּיִם הַמַּעֲבִירִים. מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה .
פסקה ט
לִמּוּד הַמִּשְׁנָה וְהַהֲלָכוֹת הַפְּסוּקוֹת פּוֹעֵל בַּקֹּדֶשׁ אוֹתָהּ הַפְּעֻלָּה שֶׁהַלִּמּוּד הַגֵּיאוֹגְרָפִי פּוֹעֵל בַּחֹל לְהַיְשָׁרַת הַשֵּׂכֶל וְהִתְבַּסְּסוּתוֹ הַיְסוֹדִית הַמַּמָּשִׁית, שֶׁהִיא עֲמִילָן יָפֶה לַדְּבָרִים הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנִים וּמֻפְשָׁטִים. וְעַל יְדֵי זֶה בָּא הָאָדָם לִידֵי קִנְיָן שִׂכְלִי אֵיךְ לִתְפֹּס כָּל גֹּדֶל בְּפַשְׁטוּת גְּמוּרָה, שֶׁלֹּא יִתְטַשְׁטֵשׁ עַל יְדֵי הַגַּדְלוּת שׁוּם דָּבָר קַל וְקָטָן, שֶׁזֶּהוּ מֵעֵין דֻּגְמָא שֶׁל מַעְלָה, שֶׁהָאִידֵיאָלִיּוּת בִּיעָפָהּ שֶׁל הַגַּדְלוּת הָעֶלְיוֹנָה הִיא הַמַּבִּיטָה אֶל כָּל הַקֹּטֶן שֶׁבַּיֵּשׁ, לְשַׁכְלְלוֹ עַל כָּל פְּרָטָיו הַיּוֹתֵר דַּקִּים וּזְעִירִים.
אורות התורה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (21)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
13 - לימוד התורה
14 - תורה ותפילה
15 - אהבת התורה
טען עוד
כְּשֵׁם שֶׁהָאָדָם הַבָּרִיא הוּא חָפֵץ חַיִּים, וְאֵינוֹ מֵחַפֵּשׂ עַל זֶה טְעָמִים וְהוֹכָחוֹת, אֲבָל הַחוֹלֶה בְּמַחֲלַת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהוּא קָרוֹב לְאַבֵּד אֶת עַצְמוֹ לָדַעַת, הוּא מוּטָל בִּסְפֵקוֹת עַל תַּכְלִית הַחַיִּים, כֵּן בַּעַל נֶפֶשׁ בְּרִיאָה הוּא אוֹהֵב אֶת הַתּוֹרָה וּמֶחְקָרֶיהָ מִלֵּב וָנֶפֶשׁ וְדָבָר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה, אֲפִלּוּ מִדִּקְדּוּקֵי סוֹפְרִים, יָקָר לוֹ מִכָּל הוֹן, וְרַק כְּשֶׁנֶּחֱלֶה הַיְסוֹד הַנַּפְשִׁי יַגִּיעַ לוֹמַר שְׁמוּעָה זוֹ נָאָה וְזוֹ אֵינָהּ נָאָה .
צער ביטול תורה , הלימוד והמעשה
אורות התורה - פרק ז' פסקאות ז' - ח', פרק ח' א-ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז סיון תשפ"ב
דרכי תורה ונתיבותיה - שיעור 2
אורות התורה - פרק ט' פסקה ד-ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כא תמוז תשפ"ב
הסיבות לביטול תורה
אורות התורה - פרק ו' פסקה י"ד, פרק ז' א-ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז אייר תשפ"ב
דרכי תורה ונתיבותיה - שיעור 1
אורות התורה - פרק ט' פסקה ג'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד תמוז תשפב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - פרק י"א
שיעור מס' 41
ט"ו שבט תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
איך נראה הבוגר האידיאלי?
י"ג סיון תשע"ז
משבר וצמיחה
שיחת מוצ"ש פרשת נח תשפ"ג
ה' חשוון תשפ"ג
איך ללמוד אמונה?
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
תיקון ימי השובבי"ם
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
כל ההתחלות קשות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
הקמת סנהדרין בדורנו?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
