- משפחה חברה ומדינה
- מלחמת לבנון השניה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
מלחמות אני עשיתי
דו שיח עם מלכות פרס לעתיד לבוא; מה עשו לתועלת עצמן ומה עשה הקב"ה בשבילן; על כולנו להרבות בתפילה ובתורה, לשלומם וטובתם של כל חיילנו ולמען כל תושבי ארצנו הקדושה, ויחזרו כולם לביתם שלמים בגופם, ושלמים בנפשם.
הגמרא במסכת עבודה זרה (ב' ע"ב) מתארת דו שיח עם מלכות פרס לעתיד לבוא:
ויש לדייק בדברי הגמרא, שהרי לגבי טענתם על בניית גשרים וכרכים שעשו כביכול לטובת ישראל, עונה להם הקב"ה שעשו לצורך עצמם. ואילו לגבי המלחמות שנעשו, הקב"ה עונה להם מלחמות אני עשיתי, הרי אותה טענה 'לצורך עצמכם עשיתם', היא בעצם גם מענה לדבריהם של מלכות פרס שמלחמות עשו לצורך ישראל, מדוע לגבי עשיית המלחמות יש תשובה בפני עצמה - 'מלחמות אני עשיתי'? מכאן לומדים יסוד חשוב כי מלחמות שבעולם אין בהם שום התערבות של בשר ודם. אין כוונת השותפים בה מעלה או מורידה, אלא מלחמות זו השגחה מיוחדת של הקב"ה, אימתי יהיו והיכן יהיו, "מלחמות אני עשיתי". ובחידושי הראב"ד למס' עבודה זרה, מוסיף: כיון שהיוצא למלחמה אינו יודע אם ינצח או לא, והניצחון הוא רק מאתו יתברך, על כן אמר מלחמות אני עשיתי.
על כולנו להרבות בתפילה ובתורה, לשלומם וטובתם של כל חיילנו ולמען כל תושבי ארצנו הקדושה, ויחזרו כולם לביתם שלמים בגופם, ושלמים בנפשם. ויקוים בנו דברי הפסוק (עקב ז' כא') "לא תערוץ בפניהם כי ד' אלוקיך בקרבך קל גדול ונורא... ונתנם ד' אלוקיך לפניך והמם מהומה גדולה עד השמדם". חזק ונתחזק בעד עמינו ובעד ערי אלוקינו, וה' ישלח רפואה שלימה לכל פצועי
"אמר להם הקב"ה במה עסקתם אומרים לו הרבה גשרים גשרנו, הרבה כרכים כבשנו, הרבה מלחמות עשינו, וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל שיתעסקו בתורה. אמר להם הקב"ה כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם, תקנתם גשרים ליטול מהם מכס, כרכים לעשות בהם אנגריא, מלחמות אני עשיתי שנאמר 'ד' איש מלחמה'".
ויש לדייק בדברי הגמרא, שהרי לגבי טענתם על בניית גשרים וכרכים שעשו כביכול לטובת ישראל, עונה להם הקב"ה שעשו לצורך עצמם. ואילו לגבי המלחמות שנעשו, הקב"ה עונה להם מלחמות אני עשיתי, הרי אותה טענה 'לצורך עצמכם עשיתם', היא בעצם גם מענה לדבריהם של מלכות פרס שמלחמות עשו לצורך ישראל, מדוע לגבי עשיית המלחמות יש תשובה בפני עצמה - 'מלחמות אני עשיתי'? מכאן לומדים יסוד חשוב כי מלחמות שבעולם אין בהם שום התערבות של בשר ודם. אין כוונת השותפים בה מעלה או מורידה, אלא מלחמות זו השגחה מיוחדת של הקב"ה, אימתי יהיו והיכן יהיו, "מלחמות אני עשיתי". ובחידושי הראב"ד למס' עבודה זרה, מוסיף: כיון שהיוצא למלחמה אינו יודע אם ינצח או לא, והניצחון הוא רק מאתו יתברך, על כן אמר מלחמות אני עשיתי.
על כולנו להרבות בתפילה ובתורה, לשלומם וטובתם של כל חיילנו ולמען כל תושבי ארצנו הקדושה, ויחזרו כולם לביתם שלמים בגופם, ושלמים בנפשם. ויקוים בנו דברי הפסוק (עקב ז' כא') "לא תערוץ בפניהם כי ד' אלוקיך בקרבך קל גדול ונורא... ונתנם ד' אלוקיך לפניך והמם מהומה גדולה עד השמדם". חזק ונתחזק בעד עמינו ובעד ערי אלוקינו, וה' ישלח רפואה שלימה לכל פצועי

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

הרהורים בעקבות מלחמה
הרב יהודה מלמד | תשרי תשס"ז
קטיושות בצפת
הרב שמואל אליהו | ה' אב התשס"ו

פגישות בשעת מלחמה
הרב שמואל אליהו | אלול תשס"ו
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
סוד המנורה וסוד החנוכיה
איך לקשור את הסכך?
למה ללמוד גמרא?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
איך ניתן לברור מרק בשבת?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
האם מותר להתקלח ביום טוב?
האם מותר לפנות למקובלים?

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

הבדלה למוצאי יום טוב
נוסחים שונים
הסידור המהיר | סיון תשפ"ב

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
