- הלכה מחשבה ומוסר
- תשובה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' מאיר ב"ר יחזקאל שרגא זצ"ל
דברי תשובה
חז"ל מספרים שלעתיד לבא יביא הקב"ה את יצר הרע לפני הרשעים, ואז יראה להם כחוט השערה. יבכו הרשעים ויאמרו: איך לא יכלנו לחוט שערה זה (סוכה נב, א).
עולם הבא הוא כידוע עולם הפוך, ומכלל תאור עוה"ב אתה מבין טיבו של עולם זה. אם בעוה"ב יראה כחוט השערה, משמע שבעוה"ז הוא נראה כהר גבוה.
ואכן זה טיבו של יצר הרע שהוא מראה לנו צל הרים כהרים, מערים ערמות ערמות של קשיים, יוצר בדמיוננו הרי הרים של מכשולים, עד שאנו מתחילים לחשוב שאכן קיימים הם במציאות, ושאין כלל אפשרות להתגבר עליהם ולשנותם. היצה"ר עמל להרגילנו למחשבה שהכל כפוי, שישנם חוקי ברזל של הכרח, ושכל נסיון לשנות זאת הרי זה כמי שינסה להעתיק הר בעשר אצבעותיו.
כשאמר לו ר"מ לאלישע בן אבוי', זה הגדול שנהפך והיה לאחר: אף אתה חזור בך, א"ל: שמעתי מאחורי הפרגוד - חוץ מאחר... (חגיגה טו, א). שמיעה זאת מוטעית היתה. אין לך עבירה שאין עליה תשובה, ואין לך אדם שננעל עליו שער התשובה. אלא שהוא סבור היה ככה. זהו הפרי המאיים ביותר של החטא, שהוא גם שולל מהאדם את הרגשת חופש הבחירה, שנדמה לו שכל מה שעשה בהכרח עשה, ושממילא אין מקום לדבר על תיקון: "אכלתי" ואוכל...
"אחר" זה אינו אלא דוגמא. כל אדם "אחר" הוא לאחר החטא מלפני החטא. כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו, נעשית לו כהיתר. קודם היתה נקיפת לב, מצפון לא שקט, היסוסים, יד רועדת. עבר ושנה, עבר הפקפוק. מעתה הוא בטוח, שהרי אי אפשר אחרת, שהרי המציאות כזאת היא, שהרי הטבע כך הוא. האוכל ללכת נגד הטבע?...
ישנם חוקי כלכלה, וישנם חוקים פסיכולוגיים. ישנה חברה וישנו נוהג חברתי. וישנם מאויים, ויש יצר התבלטות ויש יצר קנאה. ומה לעשות? הן סוף סוף איננו אלא בני אדם.
ותורה מה אומרת? - ולואי והיינו בני אדם! "תשב אנוש עד דכא, ותאמר: שובו בני אדם" אדם הוא למעלה מהחוקים, הן חוקי הכלכלה והן חוקי הפסיכולוגיה.
והיצרים? - רק דמיון שוא ומדוחים המה. אם תרצו תהיה מציאות אחרת, ויתגלה טבע אחר, יותר פנימי, יותר אמיתי...
לנתק את חבלי השוא אשר אנו מרגישים עצמנו כבולים בהם, לשחרר עצמנו מחוקיות "הברזל" אשר נדמה אין מוצא מהם, קבועים ועומדים ימי התשובה ומה שמסביבם.
אשרי האיש שישתדל להיות איש, אשרי אדם שימצא נקודת האחיזה שעל ידה ינצל מהסבך. "אשרי איש שלא ישכחך, ובן אדם יתאמץ בך"
עולם הבא הוא כידוע עולם הפוך, ומכלל תאור עוה"ב אתה מבין טיבו של עולם זה. אם בעוה"ב יראה כחוט השערה, משמע שבעוה"ז הוא נראה כהר גבוה.
ואכן זה טיבו של יצר הרע שהוא מראה לנו צל הרים כהרים, מערים ערמות ערמות של קשיים, יוצר בדמיוננו הרי הרים של מכשולים, עד שאנו מתחילים לחשוב שאכן קיימים הם במציאות, ושאין כלל אפשרות להתגבר עליהם ולשנותם. היצה"ר עמל להרגילנו למחשבה שהכל כפוי, שישנם חוקי ברזל של הכרח, ושכל נסיון לשנות זאת הרי זה כמי שינסה להעתיק הר בעשר אצבעותיו.
כשאמר לו ר"מ לאלישע בן אבוי', זה הגדול שנהפך והיה לאחר: אף אתה חזור בך, א"ל: שמעתי מאחורי הפרגוד - חוץ מאחר... (חגיגה טו, א). שמיעה זאת מוטעית היתה. אין לך עבירה שאין עליה תשובה, ואין לך אדם שננעל עליו שער התשובה. אלא שהוא סבור היה ככה. זהו הפרי המאיים ביותר של החטא, שהוא גם שולל מהאדם את הרגשת חופש הבחירה, שנדמה לו שכל מה שעשה בהכרח עשה, ושממילא אין מקום לדבר על תיקון: "אכלתי" ואוכל...
"אחר" זה אינו אלא דוגמא. כל אדם "אחר" הוא לאחר החטא מלפני החטא. כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו, נעשית לו כהיתר. קודם היתה נקיפת לב, מצפון לא שקט, היסוסים, יד רועדת. עבר ושנה, עבר הפקפוק. מעתה הוא בטוח, שהרי אי אפשר אחרת, שהרי המציאות כזאת היא, שהרי הטבע כך הוא. האוכל ללכת נגד הטבע?...
ישנם חוקי כלכלה, וישנם חוקים פסיכולוגיים. ישנה חברה וישנו נוהג חברתי. וישנם מאויים, ויש יצר התבלטות ויש יצר קנאה. ומה לעשות? הן סוף סוף איננו אלא בני אדם.
ותורה מה אומרת? - ולואי והיינו בני אדם! "תשב אנוש עד דכא, ותאמר: שובו בני אדם" אדם הוא למעלה מהחוקים, הן חוקי הכלכלה והן חוקי הפסיכולוגיה.
והיצרים? - רק דמיון שוא ומדוחים המה. אם תרצו תהיה מציאות אחרת, ויתגלה טבע אחר, יותר פנימי, יותר אמיתי...
לנתק את חבלי השוא אשר אנו מרגישים עצמנו כבולים בהם, לשחרר עצמנו מחוקיות "הברזל" אשר נדמה אין מוצא מהם, קבועים ועומדים ימי התשובה ומה שמסביבם.
אשרי האיש שישתדל להיות איש, אשרי אדם שימצא נקודת האחיזה שעל ידה ינצל מהסבך. "אשרי איש שלא ישכחך, ובן אדם יתאמץ בך"
(עלון כפר הרא"ה אלול תשי"ז)
את אחי אנוכי מבקש
לנתיבות ישראל - מאמר י"ט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו סיון תשע"ג
מהות התשובה
הרב אליעזר בן פורת | ו' תשרי תשפ"ג
מעלות התשובה
שיחת מוצאי שבת ניצבים תשע"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט אלול תשע"ו

התשובה לפי "אורות התשובה"
הרב הגאון שאול ישראלי זצ"ל | אלול

הרב הגאון שאול ישראלי זצ"ל
ראש ישיבת "מרכז - הרב", ראש כולל "ארץ-חמדה" וחבר ביה"ד הגדול בירושלים.

להוסיף אומץ
שיחה ליום ירושלים
תשמ"ז

תחת שלש רגזה ארץ
תשמ"ח

לי ולכם היא הגאולה
שבת הגדול תש"ח

"אני ישנה ולבי ער קול דודי דופק"
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
למה ללמוד גמרא?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
הקשר אל ה' – תפילה
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?

בין כיפור לסוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

בין כיפור לסוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

כיצד פועלת דופן עקומה בסוכה
הרב בניה קניאל | אדר א תשע"ד
מצוות וידוי בראש השנה וביום הכיפורים
הרב ש. יוסף וייצן | ו' תשרי תשפ"ד
קריאת התורה ביום כיפור בבית המקדש
הרב חיים ירוחם סמוטריץ | ו' תשרי תשפ"ד
