- מדורים
- שידוכים ובחירת בן זוג
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
האם צריך להתחתן?
מדוע צריך להתחתן?
שאלה:
אני כבן 25. נפגשתי כבר הרבה פעמים עם בחורות, אבל אני מרגיש שבעצם אולי אינני רוצה להתחתן. החלטתי לשאול מדוע צריך להתחתן?
תשובה:
אכן, זוהי שאלת מפתח בדרך לנישואין. פעמים רבות אנו נפגשים רק בגלל לחץ חברתי, הורים וכד', ואנו עצמנו לא ממש רוצים להתחתן. במצב כזה, הסיכוי להצליח בשידוך שואף לאפס.
ולגוף השאלה, הצורך להתחתן ולהקים בית, נובע בראש ובראשונה ממצוות התורה לפרות ולרבות עם התוספת מדברי הנביאים: "לא תוהו בראה, לשבת יצרה" (עיין יבמות דף ס"ב).
אולם, ציווי התורה לבדו אינו משקיט את הנפש. לכן צריך הסבר שלנו, פרשנות מתוך זווית חשיבה אנושית, כדי להבין ולהגיע להסכמה נפשית עם הציווי האלקי. את זאת אנו למדים מתוך הנסיון של היומיום.
ומה אנו למדים? "לא טוב היות האדם לבדו". גם זה פסוק מהתורה, אלא שהוא קרוב מאד למציאות. ישנן שתי רמות להבנת העניין. הרמה הראשונית והבסיסית היא, שאדם החי לבדו סובל מאד, מפני שבטבענו אנו יצורים חברתיים. כאשר אדם נכנס לביתו ואין איש השמח לקראתו ומקדם פניו, הוא מרגיש קצת מיותר בעולם. אבל זו רק הבנה ראשונית. הרמה הנוספת והמעמיקה יותר, מפרשת את הפסוק בכך, שלכל אדם יש 'טוב' אותו הוא צריך להוציא אל הפועל. אדם לבדו, אינו יכול להוציא אל הפועל את הטוב הגנוז אצלו, ואת זאת מלמדנו הפסוק - "לא 'טוב' היות האדם לבדו".זוהי הפרשנות של חכמים האומרים (יבמות ס"ב:( כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה, כלומר: אין באפשרותו להוציא את הטובה שבו. רק ע"י מפגש ואפילו 'התנגשות' עם אשה, לצידו של האדם, יוצאים הכוחות אל הפועל.
ועוד נקודה כללית: יחידת הבנין המרכיבה את עם ישראל היא הבית, המשפחה.
אדם בודד אינו יכול להצטרף ולהיות שותף בנשיאה בעול עִם עם ישראל. הואיל ורצוננו לפעול עם האומה כולה, אנו חייבים למצוא את בת זוגנו אשר יחד עמה נוכל לבנות את הלבֵינה, הבלוק, אשר יצטרפו כיחידת בנין לאומה, להגשים אידיאלים ציבוריים ולהיות נושאים בעול ע
אני כבן 25. נפגשתי כבר הרבה פעמים עם בחורות, אבל אני מרגיש שבעצם אולי אינני רוצה להתחתן. החלטתי לשאול מדוע צריך להתחתן?
תשובה:
אכן, זוהי שאלת מפתח בדרך לנישואין. פעמים רבות אנו נפגשים רק בגלל לחץ חברתי, הורים וכד', ואנו עצמנו לא ממש רוצים להתחתן. במצב כזה, הסיכוי להצליח בשידוך שואף לאפס.
ולגוף השאלה, הצורך להתחתן ולהקים בית, נובע בראש ובראשונה ממצוות התורה לפרות ולרבות עם התוספת מדברי הנביאים: "לא תוהו בראה, לשבת יצרה" (עיין יבמות דף ס"ב).
אולם, ציווי התורה לבדו אינו משקיט את הנפש. לכן צריך הסבר שלנו, פרשנות מתוך זווית חשיבה אנושית, כדי להבין ולהגיע להסכמה נפשית עם הציווי האלקי. את זאת אנו למדים מתוך הנסיון של היומיום.
ומה אנו למדים? "לא טוב היות האדם לבדו". גם זה פסוק מהתורה, אלא שהוא קרוב מאד למציאות. ישנן שתי רמות להבנת העניין. הרמה הראשונית והבסיסית היא, שאדם החי לבדו סובל מאד, מפני שבטבענו אנו יצורים חברתיים. כאשר אדם נכנס לביתו ואין איש השמח לקראתו ומקדם פניו, הוא מרגיש קצת מיותר בעולם. אבל זו רק הבנה ראשונית. הרמה הנוספת והמעמיקה יותר, מפרשת את הפסוק בכך, שלכל אדם יש 'טוב' אותו הוא צריך להוציא אל הפועל. אדם לבדו, אינו יכול להוציא אל הפועל את הטוב הגנוז אצלו, ואת זאת מלמדנו הפסוק - "לא 'טוב' היות האדם לבדו".זוהי הפרשנות של חכמים האומרים (יבמות ס"ב:( כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה, כלומר: אין באפשרותו להוציא את הטובה שבו. רק ע"י מפגש ואפילו 'התנגשות' עם אשה, לצידו של האדם, יוצאים הכוחות אל הפועל.
ועוד נקודה כללית: יחידת הבנין המרכיבה את עם ישראל היא הבית, המשפחה.
אדם בודד אינו יכול להצטרף ולהיות שותף בנשיאה בעול עִם עם ישראל. הואיל ורצוננו לפעול עם האומה כולה, אנו חייבים למצוא את בת זוגנו אשר יחד עמה נוכל לבנות את הלבֵינה, הבלוק, אשר יצטרפו כיחידת בנין לאומה, להגשים אידיאלים ציבוריים ולהיות נושאים בעול ע
שני מעגלים בבחירת בן זוג
הרב אליקים לבנון

עוד אחד בדרך לחתונה
הרב אליעזר שנקולבסקי | כו שבט תשס"ט

נישואין בגיל צעיר
הרב אליקים לבנון | שבט תשס"ז

היופי כמדד בשידוכין
הרב אליקים לבנון | ו כסלו תשס"ח

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

החלטות בחינוך
אייר תשס"ז

הילד הסורר
יא בניסן תשס"ז

ילדים משקרים?!
טו אייר תש"ע

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז
נס חנוכה בעולם שכלי ?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
רמב"ם וכוזרי
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
שופר
עירוב תבשילין
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
איך ללמוד גמרא?
איך לא להישאר בין המצרים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
דיני הצומות הקלים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
דיני הצומות הקלים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
