בית המדרש

  • מדורים
  • חמדת השבת
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אברהם בן רוחמה

undefined
3 דק' קריאה
הקיץ מגיע, ועמו מגיעות שאלות הלכתיות הקשורות לנסיעות לארצות הנֵכָר.
התקשר אלי אדם ובפיו השאלה הבאה:
אני מתעתד לנחות בחוץ לארץ ביום ראשון כלשהו. אני צריך לשכור רכב, אך בעיר בו אשהה סוכנויות הרכב סגורות ביום ראשון. האם מותר לי לבקש מנכרי לשכור עבורי רכב בשבת, בכדי שאוכל לאסוף את הרכב ממנו ביום ראשון?
שאלה מעניינת ומאתגרת, הנותנת לנו הזדמנות לצלול לסוגיות של אמירה לנכרי והנאה ממעשיו בשבת. במסגרת "מורנו" שבת, כתבנו על נושא זה באריכות, ועתה נשתדל להתמקד בנקודות המרכזיות הנוגעות לענייננו:
הבקשה מנכרי לעשות עבורנו מלאכה בשבת עשויה להיות אסורה משלושה צדדים:
א. בשבת אסור לדבר על עשיית מלאכה (כמובן עם יהודי ואפילו עם נכרי), שכן הדיבור שמדברים בשבת צריך להתאים לאווירת השבת (ועל כך אמר הנביא ישעיהו "ודבר דבר" – הדיבור בשבת צריך להיות שונה מהדיבור בימות החול).
ב. חז"ל תיקנו להתייחס למלאכה שהנכרי עושה כאילו היא נעשית על ידינו ובשליחותינו. מבחינה זו גם במשך השבוע אסור לומר לנכרי לעשות מלאכה בשבת.
ג. חז"ל גזרו ואסרו ליהנות ממלאכה שנכרי עשה עבורנו בשבת.

מתוך הדברים עולה השאלה אם מותר לבקש מהנכרי לשכור רכב עבורנו בשבת.
המרדכי מתיר לתת לנכרי כסף לקנות עבורנו מוצרים בשבת, בתנאי שלא אומר במפורש שיקנה עבורו בשבת. הפוסקים הסכימו שיש לפסוק כדבריו, אך חלקו בכוונתו:
הבית יוסף (אורח חיים שז ג) מסביר שאפילו אם בפועל מובן לכל שהזמן היחיד שסביר לבצע את הרכישה הוא שבת, הדבר עדיין מותר, כל עוד הוא אינו אומר לנכרי לבצע את הרכישה בשבת, בדווקא. הרב עובדיה (יחווה דעת ג יז), כדרכו, פוסק כבית יוסף, ולאור זאת מתיר להביא רכב למוסך של נכרים סמוך לשבת, גם אם אומר להם מפורשות שהוא זקוק לרכב ביום ראשון בבוקר. למרות שבכדי לעמוד ביעד אין לנכרים ברירה אלא לעבוד בשבת, הדבר מותר, מפני שלא נאמר להם מפורשות לעשות כך.
הט"ז חולק על כך. הוא פוסק שאם הדרך היחידה לעמוד במשימה היא לעבוד בשבת, הדבר שקול כאילו שהיהודי ביקש מפורשות שהנכרי יעבוד עבורו בשבת. כדבריו פוסקים המשנה ברורה (שז טו) ובשמירת שבת כהלכתה (לא מח).

אם כך, אם הפתרון היחיד הוא לשכור את הרכב בשבת בכדי שיהיה מוכן ביום ראשון, לכאורה אסור לאשכנזי לבקש מנכרי שישכור עבורו את הרכב בשבת.
אך יש מספר דרכים להתיר את הדבר:
המגן אברהם (שז ג) פוסק שבמקום צורך ניתן לומר לנכרי בתחילת השבוע שיש צורך שהפעולה תעשה, למרות שברור לנו שהזמן הסביר לבצע את הפעולה הוא שבת. אמנם פוסקים רבים תמהו על דבריו (ע' פרי מגדים שם), אך זו נקודה ראשונה שניתן לצרף לקולא.
בנוסף, במסכת שבת בדף יט נאמר שמותר לנכרי לעשות פעולה, שאנו יודעים שהנכרי יבצע בשבת, אם מוגדר לנכרי רווח על מעשיו. הרעיון הוא שכל עוד לא נאמר לו מפורשות לעבוד בשבת, הנכרי בוחר לעשות את הפעולה כדי לקבל את השכר. את הנכרי מעניין יותר הכסף שהוא יקבל על המעשה, ופחות מה היהודי מקבל מזה. הדברים נפסקו בשולחן ערוך (אורח חיים רנב ב).
על סמך הדברים הללו, שולחן ערוך הרב (שז ט-י) מציע מספר קולות: א. אם הנכרי מסוגל לבצע את הרכישה ביום אחר, מותר לשלוח אותו לבצע את הרכישה, גם אם הרכישה ביום האחר פחות נוחה ויותר יקרה, מפני שהנכרי מחליט לבצע את הפעולה בשבת. ב. מותר לומר לנכרי שירכוש את החפץ עבור עצמו, עם הבטחה שירכוש את החפץ ממנו אחרי שבת, ואף יוסיף לו עמלה. פתרון זה מרכיב שני דברים: הנכרי בוחר לרכוש את החפץ עבור עצמו (ומותר לנכרי להשתמש בו עד שישראל קונה את החפץ ממנו), וכן הנכרי מעוניין להשיג את החפץ לטובתו, כדי להרוויח את העמלה.

לענייננו:
לפי הרב עובדיה מותר לומר לנכרי שישכור את הרכב עבור היהודי, "שיהיה מוכן ביום ראשון", גם אם ברור לנו שהמשמעות היא שהשכירות תעשה בשבת.
למנהג האשכנזים: לפי המגן אברהם מותר לומר לנכרי עד יום רביעי באותו השבוע, שישכור את הרכב עבור היהודי "שיהיה מוכן ביום ראשון" ברם, המקרה שלנו עוד יותר קל, מכיוון שאין מניעה עקרונית שהנכרי ישכור את הרכב ביום חמישי או ששי. בחירתו לשכור בשבת נועדה לחסוך לנו כסף, אך אין כאן אמירה מפורשת שישכור את הרכב בשבת.
אם רוצים לצאת ידי כל השיטות, ולהדר מאוד בנושא, ניתן לומר לנכרי שישכור את הרכב ושהנכרי עצמו יהנה ממנו בשבת, ואנו נשלם לו את הוצאת השכירות כולה. כך הנכרי מרוויח מהעסקה, והשכירות בשבת באמת מיטיבה עמו – נותנת לו רכב נוסף לשימושו-הוא בשבת. לחילופין, ניתן לבקש מהנכרי שישכור רכב עבור "שיהיה מוכן ביום ראשון" עבור ישראל, ואנו נשלם את ההוצאות והעמלה. סביר שהוא יבחר לחסוך לנו כסף ולשכור את הרכב בשבת ולא ביום ששי, אך, כאמור, זו הבחירה שלו.

ועצה קטנה לגבי הדיבור עם הנכרי: סביר שהנכרי לא יבין מיידית את כל הסבך שהעלנו כאן. הוא ישאל: אתה רוצה שאשכור עבורך רכב בשבת? תשובתנו היא: אסור לי לומר לך לשכור עבורי רכב בשבת. מותר לי רק לבקש ממך להכין רכב עבורי ליום ראשון (לפי התנאים שהוזכרו לעיל).

הרחבה נוספת בעניין מסחר שנעשה על ידי נכרי עבור ישראל בשבת ניתן לראות בתשובת במראה הבזק (חלק ב שאלה כב).

ושתהיה נסיעה בטוחה ומוצלחת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il