בית המדרש

  • ספריה
  • שף ויתיב - הלכות קריאת תהילים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה
אדם הקורא תהלים או מתפלל בביתו ושומע את אשתו או בנותיו שרות רשאי להמשיך בקריאתו אם אינו חושש שיבוא לידי הרהור, אולם בנות הבית צריכות להקפיד לא לשיר בזמן שהוא קורא או מתפלל. ויש מחמירים שלא לקרוא כלל כשהן שרות.

הנה מצאנו בדין זה מחלוקת ראשונים, דבקיצור פסקי הרא״ש (ברכות פ״ג אות לז) כתב לחלק בין הנידונים, שמה שאסרו בשעת קריאת שמע הוא רק טפח מגולה אולם דין קול באשה ערוה לא נאמר לגבי קריאת שמע אלא רק לגבי איסור הנאה משמיעת קולה, וכן הלך בעקבותיו הטור שהשמיט דין קול באשה בדיני ק״ש. וכך גם דייק מרן בכס״מ (פ״ג מהל’ ק״ש הל’ טז) מדברי הרמב״ם שדין קול באשה ערוה לא נאמר אלא לענין שאסור להנות מקולה ולא לענין ק״ש ולכן הרמב״ם לא הזכיר דינם בהל’ ק״ש כשדן בדינים אלו.
בש״ע (סי’ עה ס״ג) כתב שיש ליזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת קריאת שמע, והרמ״א הוסיף לאסור גם באשתו של אדם אולם סייג דבריו שאם הוא קול שרגיל בו אינו ערוה, והסביר המשנ״ב (ס״ק יח) שכיון שרגיל בו לא יבוא לידי הרהור, והוסיף להתיר אפילו באשת איש כהאי גוונא שרגיל בקולה.
ואמנם נראה שדעת הש״ע להתיר מעיקר הדין, ואפילו באשה זרה שאינו רגיל בקולה שהרי כתב רק לשון של זהורית ולא לשון איסור, וכדייק כן בכף החיים (ס״ק יד) וז״ל: ״ואע"ג דבב"י כתב דטוב ליזהר לכתחלה ממראית שער ומשמיעת קול זמר אישה בשעת ק"ש, והכא בש"ע כתב לאסור בשער ויש ליזהר משמיעת קול, נראה דחזר בו בש"ע ואסר בשער מפני שהרא"ש והטור אסרי בהדיא בשער, לא כן הרי"פ והרמב"ם רק השמיטוהו. אבל בשמיעת קול דגם הרא"ש כתב אינו אלא דאסור לשמוע, ולא לענין ק"ש, והטור לא כתב לאסור, ע"כ כתב בש"ע יש ליזהר כמ"ש בב"י ולא חזר בו מזה, ועיין ב"י וב"ח ודו"ק, ועיין מ"ש הברכ"י אות״, עכ״ל.
וכן כתב להתיר לכתחילה בספר הלכה ברורה (סי’ עה ס״ק יג) אם הוא רגיל לשמוע קול זמר אשתו.
ובספר הליכות שלמה לרש״ז אורבעך זצ״ל (פ״כ הלכה יא) כתב להתיר לזמר זמירות שבת כשמזמרות עמו קרובותיו אע״פ שאומר בהם פסוקים, אולם לשמוע שירתן סתם לא נכון הדבר. ובהערות שם כתב שמותר רק דרך זמרה ושבח אולם לומר דברי תורה אין להתיר. ויש לדון אם אסר בנידון דידן שרגיל בקולה.
ובקובץ תשובות לגרי״ש אלישיב (ח״ג סי’ י’) כתב שפשוט שאין לומר דברים שבקדושה בזמן שאשתו מזמרת, ואסור לזמר איתה ביחד זמירות שבת וכדו’. ובספר הליכות בת ישראל (פ״ו ס״ח, והובא באשרי האיש פט״ז ה״ז) התיר לזמר יחד עם אשתו אם לא יזכיר פסוקים או שמות כיון שהזמירות נאמרים דרך זימרה ושבח ולא בדרך לימוד תורה.
ולגבי אחיותיו כתב (בקובץ תשובות שם) שאף יש מקום להתיר לשמוע קול זמרתן לפני שהגיעו לגיל דשדים נכונו, אולם אין לו לומר דברי קדושה, וכגון לקרוא תהלים בזמן שהן שרות, וזה אף למטה מגיל של שדים נכונו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il