- מדורים
- קול צופיך - הרב מרדכי אליהו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
"קול צופייך" - גיליון 374
מהלכות תפילה
תקציר דיני ההוספות: "המלך המשפט" ו"האל הקדוש".
המלך הקדוש - המלך המשפט
א. החל מליל ראשון של ראש השנה ועד למוצאי יום הכיפורים אנחנו אומרים "המלך הקדוש" בתפילה במקום "האל הקדוש", וכן חותמים בברכת "השיבה שופטינו" - "המלך המשפט" במקום "מלך אוהב צדקה ומשפט", לפי שבימים אלו הקב"ה מראה מלכותו לשפוט את העולם וכדברי הגמרא (ר"ה טז.) "כדי שתמליכוני עליכם".
ב. טעה ואמר "האל הקדוש", או שהוא מסופק אם אמר "האל הקדוש" או "המלך הקדוש" ונזכר תוך כדי דיבור - אומר "המלך הקדוש" ואין צריך לחזור לראש. אבל אם לא נזכר רק לאחר פרק הזמן של תוך כדי דיבור או שכבר התחיל "אתה חונן" אפילו נזכר בסוף התפילה - צריך לחזור לראש התפילה.
ג. טעה ואמר "מלך אוהב צדקה ומשפט", או שהוא מסופק אם אמר "מלך אוהב צדקה ומשפט" או "המלך המשפט", אם נזכר תוך כדי דיבור - אומר "המלך המשפט". ואם נזכר אחר כך - לדעת כמה פוסקים אחרונים עליו לחזור לראש התפילה כדעת מרן בשו"ע, אבל לדעת מרן גאון עוזנו ותפארתנו בעל הבא"ח, אינו צריך לחזור כיון שהזכיר "מלך אוהב צדקה ומשפט" (עיין לבא"ח נצבים אות יט).
וכששאלני אחד מגדולי הפוסקים מדוע פסק הבא"ח נגד דעת מרן, הראיתי לו שהרמב"ם בפירוש כותב בתשובותיו (עיין בתשובות הרמב"ם החדשות סי' קפ"ב) כדעת מרן הרי"ח הטוב בעל הבא"ח זיע"א, שכיון שהזכיר "מלך" יצא ידי חובתו, ולא השיבני (אותו פוסק זצ"ל) על כך דבר ואמר: כנראה שהיה לבעל הבא"ח רוח הקדש, כי אז בחייו עוד לא נתגלו שו"ת הרמב"ם.
א. החל מליל ראשון של ראש השנה ועד למוצאי יום הכיפורים אנחנו אומרים "המלך הקדוש" בתפילה במקום "האל הקדוש", וכן חותמים בברכת "השיבה שופטינו" - "המלך המשפט" במקום "מלך אוהב צדקה ומשפט", לפי שבימים אלו הקב"ה מראה מלכותו לשפוט את העולם וכדברי הגמרא (ר"ה טז.) "כדי שתמליכוני עליכם".
ב. טעה ואמר "האל הקדוש", או שהוא מסופק אם אמר "האל הקדוש" או "המלך הקדוש" ונזכר תוך כדי דיבור - אומר "המלך הקדוש" ואין צריך לחזור לראש. אבל אם לא נזכר רק לאחר פרק הזמן של תוך כדי דיבור או שכבר התחיל "אתה חונן" אפילו נזכר בסוף התפילה - צריך לחזור לראש התפילה.
ג. טעה ואמר "מלך אוהב צדקה ומשפט", או שהוא מסופק אם אמר "מלך אוהב צדקה ומשפט" או "המלך המשפט", אם נזכר תוך כדי דיבור - אומר "המלך המשפט". ואם נזכר אחר כך - לדעת כמה פוסקים אחרונים עליו לחזור לראש התפילה כדעת מרן בשו"ע, אבל לדעת מרן גאון עוזנו ותפארתנו בעל הבא"ח, אינו צריך לחזור כיון שהזכיר "מלך אוהב צדקה ומשפט" (עיין לבא"ח נצבים אות יט).
וכששאלני אחד מגדולי הפוסקים מדוע פסק הבא"ח נגד דעת מרן, הראיתי לו שהרמב"ם בפירוש כותב בתשובותיו (עיין בתשובות הרמב"ם החדשות סי' קפ"ב) כדעת מרן הרי"ח הטוב בעל הבא"ח זיע"א, שכיון שהזכיר "מלך" יצא ידי חובתו, ולא השיבני (אותו פוסק זצ"ל) על כך דבר ואמר: כנראה שהיה לבעל הבא"ח רוח הקדש, כי אז בחייו עוד לא נתגלו שו"ת הרמב"ם.

קול צופיך - הרב מרדכי אליהו (249)
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
187 - הלכות יום כיפור
188 - מהלכות תפילה
189 - העולם המושלם שלפני החטא
טען עוד

הפרשת חלה
"קול צופייך" גיליון מספר 316
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיון התשס"ה

הלכות מזוזה
קול צופייך – גיליון 317
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ה

הלכות בורר
מתוך 'קול צופייך' גיליון 405
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז

דיני רפואה בשבת
גליון מס' 414
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תמוז תשס"ז

הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
הראשל"צ הרב הראשי לישראל לשעבר.

סדר ההפטרות
תשס"ג

הלכות תלמוד תורה
גליו מס' 434
י שבט תשס"ח

פרשת מצורע שבת הגדול- מדברי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל
ניסן תשע"ו

במדבר שבועות התשע"ז מדברי הרב אליהו זצוק"ל
סיוון תשע"ז
מבוא לסדרת פתחי אמונה
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
שבועות מעין עולם הבא!
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
עבודת ה' ליום העצמאות
למה ללמוד גמרא?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
דיני הצומות הקלים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הבדלה למוצאי יום כיפור
נוסחים שונים
הסידור המהיר | סיון תשפ"ב
