- פרשת שבוע ותנ"ך
- העמק דבר על הפרשה
העמק דבר פרשת ניצבים - וילך חלק ב'
אדם שפוסק הלכה צריך לעיין שוב במקורות לפני שפוסק? "כי המצווה הזו לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא" מהי המצווה?
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
הסברו של הנצי"ב שכאשר בנ"י יחזרו לא"י יחזרו וידקדקו בדברי התורה השייכים לא"י אע"פ שכבר דקדקו בהם בחו"ל מכיון שכעת יהיו אליבא דהלכתא. חידוש דין של הנצי"ב שכאשר אדם צריך לפסוק הלכה הנו צריך לחזור ולעיין שוב פעם במקורות לפני שפוסק, אע"פ שכבר למד את הסוגיה אי פעם.
חילוקו של הנצי"ב בין הברכות שבפרשת כי תבוא לבין הברכות שבפרשתנו( "והותירך ד' לטובה בכל מעשה ידיך") שהברכות שם הנם רק בא"י קודם החטא, ואילו הברכות שבפרשתנו הנם בימות המשיח. ולכן בפרשתנו לא הוזכר שהברכה תהיה על האדמה שהקב"ה נותן לך. הסברו של הנצי"ב שלימות המשיח הקב"ה מבטיח שאע"פ שבנ"י יעסקו במסחר, המסחר לא יפריע להם מלעסוק בתורה, ובזכות ההבטחה אין חשש שיעברו על ציוויי הקב"ה. טעם שני מדוע אין חשש שהמסחר יפריע ללימוד התורה, מכיון שבנ"י יחזרו בתשובה מאהבה והשב באהבה אינו חוזר לסורו.
"כי המצווה הזו לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא" מהי המצווה?
הסברו של הרמב"ן שמדובר על מצוות התשובה. ואילו הנצי"ב חולק וסובר שמדובר על שתי מצוות א- עיון ודקדוק בתורה. ב: תשובה מאהבה. (דעת הרמב"ם הנה שאין מצווה לשוב אלא אם חזרת בתשובה יש לך מצוו וידוי).
באורו של הנצי"ב ששאלת זקני אתונא את ריב"ח היתה ע"פ הנחתכם שרק בנ"י מסוגלים לעיון התורה כיצד הנכם מסבירים את העובדה שהקב"ה במתן תורה הגייע קודם לאומות העולם ורק אח"כ לבנ"י? תשובתו של ריב"ח שהתורה מתאימה לישראל מצד סגולת נפשם ולא מצד החוכמה , ובחוכמה אין הבדל ביו בנ"י לבין אומות העולם.
חילוקו של הנצי"ב בין הברכות שבפרשת כי תבוא לבין הברכות שבפרשתנו( "והותירך ד' לטובה בכל מעשה ידיך") שהברכות שם הנם רק בא"י קודם החטא, ואילו הברכות שבפרשתנו הנם בימות המשיח. ולכן בפרשתנו לא הוזכר שהברכה תהיה על האדמה שהקב"ה נותן לך. הסברו של הנצי"ב שלימות המשיח הקב"ה מבטיח שאע"פ שבנ"י יעסקו במסחר, המסחר לא יפריע להם מלעסוק בתורה, ובזכות ההבטחה אין חשש שיעברו על ציוויי הקב"ה. טעם שני מדוע אין חשש שהמסחר יפריע ללימוד התורה, מכיון שבנ"י יחזרו בתשובה מאהבה והשב באהבה אינו חוזר לסורו.
"כי המצווה הזו לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא" מהי המצווה?
הסברו של הרמב"ן שמדובר על מצוות התשובה. ואילו הנצי"ב חולק וסובר שמדובר על שתי מצוות א- עיון ודקדוק בתורה. ב: תשובה מאהבה. (דעת הרמב"ם הנה שאין מצווה לשוב אלא אם חזרת בתשובה יש לך מצוו וידוי).
באורו של הנצי"ב ששאלת זקני אתונא את ריב"ח היתה ע"פ הנחתכם שרק בנ"י מסוגלים לעיון התורה כיצד הנכם מסבירים את העובדה שהקב"ה במתן תורה הגייע קודם לאומות העולם ורק אח"כ לבנ"י? תשובתו של ריב"ח שהתורה מתאימה לישראל מצד סגולת נפשם ולא מצד החוכמה , ובחוכמה אין הבדל ביו בנ"י לבין אומות העולם.
העמק דבר על הפרשה (57)
הרב חיים כץ
53 - העמק דבר פרשת ניצבים - וילך חלק א'
54 - העמק דבר פרשת ניצבים - וילך חלק ב'
55 - העמק דבר פרשת האזינו
טען עוד
העמק דבר פרשת כי תשא
הרב חיים כץ | ט"ז אדר תשפ"ג
העמק דבר פרשת וישב חלק א'
הרב חיים כץ | כ' כסלו תשפ"ג
העמק דבר פרשת האזינו
הרב חיים כץ | כ"ח באלול תשפ"ג
העמק דבר פרשת ויקהל - פקודי
הרב חיים כץ | כ"ב אדר תשפ"ג

הרב חיים כץ
ר"מ בישיבה הגבוהה בית אל ומעביר שיעורים בישיבת מרכז הרב. לשעבר ראש ישיבת הכותל
העמק דבר פרשת ויחי חלק א'
י"א טבת תשפ"ג
קצירה- מיעוט יניקה בלבד
מוסך השבת קוצר אות ד-ה
ה' טבת תשע"ו

רמב''ן על פרשת שלח-לך - חלק א'
ט"ז סיון תשפ"ב
ספק דאיקבעא איסורא
מתוך הספר שב שמעתתא - שמעתא א' ב'
י"ב אדר תשע"ח
איך לקשור את הסכך?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למטר השמיים
למה ללמוד גמרא?
כל ההתחלות קשות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לפנות למקובלים?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
