- הלכה מחשבה ומוסר
- עבודת אלוקים
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
הרב מתאר את הצורך להשקיע בלימוד האמונה, והצורך ללמדה. ומסביר, שיש קשר בין חלק ההלכה שבתורה לחלק האגדה - שהוא כקשר של לחם ומים.
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
עַל-כֵּן אֵין לְשַׁעֵר כַּמָּה גְּדוֹלָה הִיא הַחוֹבָה עַכְשָׁו עַל גְּדוֹלֵי תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים, וְכָל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ כִּשָּׁרוֹן וּנְטִיָּה לִדְבָרִים רוּחָנִיִּים וְנִשְׂגָּבִים, לִקְבֹּעַ עִקַּר הַלִּמּוּד וְהָעִיּוּן בִּמְרוֹמֵי הַחָכְמָה הָאֱלֹהִית, שֶׁהִיא כּוֹלֶלֶת הָאַגָּדָה בִּכְלָלָהּ, כַּאֲשֶׁר צָוְחוּ עַל זֶה מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַסְּגֻלָּה שֶׁבְּכָל הַדּוֹרוֹת, מִבַּעֲלֵי הָעִיּוּן בַּקַּבָּלָה, חֲסִידוּת, פִילוֹסוֹפְיָה, מֶחְקָר, מוּסָר, לְצִדְדֵיהֶם הַשּׁוֹנִים וְהַמִּסְתַּעֲפִים.
כָּל הַנִּגּוּדִים שֶׁנִּפְגְּשׁוּ בַּמַּחֲנוֹת הַלָּלוּ, וּמִכֻּלָּם עַל הַמִּתְיַחֲדִים בִּדְבָרִים מַעֲשִׂיִּים לְבַד, לֹא בָּאוּ כִּי-אִם מֵאוֹתָהּ הַנְּטִיָּה הַקִּיצוֹנִית שֶׁנּוֹלְדָה בְּכָל מִפְלָגָה לַחְשֹׁב שֶׁהָעוֹלָם אֵינֶנּוּ צָרִיךְ לְקִיּוּמוֹ כִּי אִם לָהּ לְבַדָּהּ.
וְרַק יְחִידֵי יְחִידִים הִסְתַּגְּלוּ יָפֶה אֶל הַהַשְׁקָפָה הָרְחָבָה וְהָאֲמִתִּית, שֶׁלֹּא דַּי שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲמֹד כִּי אִם עַל יְדֵי הַהִתְרַחֲבוּת הַגְּדוֹלָה שֶׁל כָּל סְעִיפֵי הַדֵּעָה וְהַהַרְגָּשָׁה, אֶלָּא שֶׁגַּם חֵלֶק אֶחָד אִי-אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה מוּבָן כָּל צָרְכּוֹ כִּי-אִם עַל-יְדֵי שִׁתּוּף כָּל הַצְּדָדִים הַשּׁוֹנִים וְהַנִּרְאִים רְחוֹקִים מִמֶּנּוּ, וְרַק בָּזֶה יוּכַן כִּסֵּא לְמַמְלֶכֶת הַדֵּעוֹת, "גְּדוֹלָה דֵּעָה שֶׁנִּתְּנָה בֵּין שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת".
*
"מִשְׁעַן לֶחֶם אֵלּוּ הֲלָכוֹת, וּמִשְׁעַן מָיִם אֵלּוּ אַגָּדוֹת".
הָעָם צָמֵא הוּא מְאֹד לַמַּיִם.

יְסוֹדוֹת הַהֲלָכוֹת הִנָּם ג"כ אַגָּדוֹת.
הָאַגָּדָה הַגְּדוֹלָה וְהָאַדִּירָה, הִיא כּוֹלֶלֶת רָזֵי תּוֹרָה וְכָל מֶחְקָר נִשְׂגָּב וְקָדוֹשׁ, שֶׁרַק מִי שֶׁמֵּשִׂים בָּהּ לִמּוּד שֶׁל קְבִיעוּת, מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ, יִזְכֶּה לָבֹא שְׁעָרֶיהָ, וְיָבֹא גַּם עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה לִהְיוֹת דּוֹלֶה וּמַשְׁקֶה לַאֲחֵרִים, לְכָל דּוֹר וָדוֹר כְּפִי צְרָכָיו.
כֹּחַ הַחַיִּים וְהִתְחַלְּפוּת הֶחֳמָרִים לְדַרְכֵי הַגִּדּוּל וְהַצְּמִיחָה, לְהַעֲמִיד הַגּוּפִים וְהַכֹּחוֹת הַתְּלוּיִים בָּהֶם עַל מְכוֹנָם, בָּא תָּמִיד רַק מִמַּצָּב הַלַּח, וְעַל-יְדֵי מַצָּב הַלַּח; הַמַּצָּב הַיָּבֵשׁ הוּא הָאוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת הַחֹמֶר הַמּוּכָן לְמַעֲשֶׂה, אֲבָל רַק הַמַּצָּב הַלַּח יַגִּיעֵהוּ לִתְעוּדָתוֹ, עַל יְדֵי הַפְּעֻלּוֹת הַחִימִיּוֹת וְהַשְׁפָּעַת הַחַיִּים.
הָאַגָּדָה הַמְּאַגֶּדֶת אֶת הַפְּעֻלּוֹת, הַהֶרְגֵּשִׁים וְהַמֻּשְׂכָּלוֹת, אֶת הַפְּרָט וְהַכְּלָל, הִיא תְּחַלֵּק שָׁלָל, הִיא תִּתֵּן לְכָל חֵלֶק מֵחֶלְקֵי הָאֻמָּה לְכָל דּוֹר וָדוֹר אֶת מַחְסוֹרָיו מֵאוֹצַר הַכְּלָל – אוֹצַר הַחַיִּים, שֶׁשָּׁם הוּא חֶבְיוֹן עֹז הַהֲלָכָה וְהַהַגָּדָה גַּם יַחַד.
"הַדֵּעָה הַבְּהִירָה וְהָרֶגֶשׁ הַבָּרִיא וְהָעֵר" בְּיַחַשׂ לְדַעַת הָאֱלֹהִים, הֵם יְכוֹלִים לְהַחֲיוֹת גַּם עֲצָמוֹת יְבֵשׁוֹת.
כָּל הַנִּגּוּדִים שֶׁנִּפְגְּשׁוּ בַּמַּחֲנוֹת הַלָּלוּ, וּמִכֻּלָּם עַל הַמִּתְיַחֲדִים בִּדְבָרִים מַעֲשִׂיִּים לְבַד, לֹא בָּאוּ כִּי-אִם מֵאוֹתָהּ הַנְּטִיָּה הַקִּיצוֹנִית שֶׁנּוֹלְדָה בְּכָל מִפְלָגָה לַחְשֹׁב שֶׁהָעוֹלָם אֵינֶנּוּ צָרִיךְ לְקִיּוּמוֹ כִּי אִם לָהּ לְבַדָּהּ.
וְרַק יְחִידֵי יְחִידִים הִסְתַּגְּלוּ יָפֶה אֶל הַהַשְׁקָפָה הָרְחָבָה וְהָאֲמִתִּית, שֶׁלֹּא דַּי שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲמֹד כִּי אִם עַל יְדֵי הַהִתְרַחֲבוּת הַגְּדוֹלָה שֶׁל כָּל סְעִיפֵי הַדֵּעָה וְהַהַרְגָּשָׁה, אֶלָּא שֶׁגַּם חֵלֶק אֶחָד אִי-אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה מוּבָן כָּל צָרְכּוֹ כִּי-אִם עַל-יְדֵי שִׁתּוּף כָּל הַצְּדָדִים הַשּׁוֹנִים וְהַנִּרְאִים רְחוֹקִים מִמֶּנּוּ, וְרַק בָּזֶה יוּכַן כִּסֵּא לְמַמְלֶכֶת הַדֵּעוֹת, "גְּדוֹלָה דֵּעָה שֶׁנִּתְּנָה בֵּין שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת".
*
"מִשְׁעַן לֶחֶם אֵלּוּ הֲלָכוֹת, וּמִשְׁעַן מָיִם אֵלּוּ אַגָּדוֹת".
הָעָם צָמֵא הוּא מְאֹד לַמַּיִם.
עבודת אלוקים (4)
הרב הראל כהן
2 - היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח
3 - העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
4 - העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור הגאולה - ב
טען עוד
הָאַגָּדָה הַגְּדוֹלָה וְהָאַדִּירָה, הִיא כּוֹלֶלֶת רָזֵי תּוֹרָה וְכָל מֶחְקָר נִשְׂגָּב וְקָדוֹשׁ, שֶׁרַק מִי שֶׁמֵּשִׂים בָּהּ לִמּוּד שֶׁל קְבִיעוּת, מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ, יִזְכֶּה לָבֹא שְׁעָרֶיהָ, וְיָבֹא גַּם עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה לִהְיוֹת דּוֹלֶה וּמַשְׁקֶה לַאֲחֵרִים, לְכָל דּוֹר וָדוֹר כְּפִי צְרָכָיו.
כֹּחַ הַחַיִּים וְהִתְחַלְּפוּת הֶחֳמָרִים לְדַרְכֵי הַגִּדּוּל וְהַצְּמִיחָה, לְהַעֲמִיד הַגּוּפִים וְהַכֹּחוֹת הַתְּלוּיִים בָּהֶם עַל מְכוֹנָם, בָּא תָּמִיד רַק מִמַּצָּב הַלַּח, וְעַל-יְדֵי מַצָּב הַלַּח; הַמַּצָּב הַיָּבֵשׁ הוּא הָאוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת הַחֹמֶר הַמּוּכָן לְמַעֲשֶׂה, אֲבָל רַק הַמַּצָּב הַלַּח יַגִּיעֵהוּ לִתְעוּדָתוֹ, עַל יְדֵי הַפְּעֻלּוֹת הַחִימִיּוֹת וְהַשְׁפָּעַת הַחַיִּים.
הָאַגָּדָה הַמְּאַגֶּדֶת אֶת הַפְּעֻלּוֹת, הַהֶרְגֵּשִׁים וְהַמֻּשְׂכָּלוֹת, אֶת הַפְּרָט וְהַכְּלָל, הִיא תְּחַלֵּק שָׁלָל, הִיא תִּתֵּן לְכָל חֵלֶק מֵחֶלְקֵי הָאֻמָּה לְכָל דּוֹר וָדוֹר אֶת מַחְסוֹרָיו מֵאוֹצַר הַכְּלָל – אוֹצַר הַחַיִּים, שֶׁשָּׁם הוּא חֶבְיוֹן עֹז הַהֲלָכָה וְהַהַגָּדָה גַּם יַחַד.
"הַדֵּעָה הַבְּהִירָה וְהָרֶגֶשׁ הַבָּרִיא וְהָעֵר" בְּיַחַשׂ לְדַעַת הָאֱלֹהִים, הֵם יְכוֹלִים לְהַחֲיוֹת גַּם עֲצָמוֹת יְבֵשׁוֹת.
פתיחה: היחס בין תארי האלוקים לעבודת אלוקים
עקבי הצאן עמ' קמב
הרב הראל כהן | ה' אלול תשפ"ג
היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח
עקבי הצאן עמ' קמב-קמג
הרב הראל כהן | י"ט אלול תשפ"ג
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור הגאולה - ב
עקבי הצאן עמ' קמד - קמה
הרב הראל כהן | ד' תשרי תשפ"ד

הרב הראל כהן

לא ניתן לחילוניים לשדוד מעמנו את מתנת אלוקינו
תשס"ט
מה משאת נפשו של הרב קוק?
עמ' י"ט - כ'
ה' תשרי תשפ"א
היחס אל האמונה האמיתית - צריך להתפתח
עקבי הצאן עמ' קמב-קמג
י"ט אלול תשפ"ג
הרקע ההיסטורי לאדר היקר - חלק א'
י"ח סיון תש"פ
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה זה אומר בחזקת בשרי?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
החשיבות של לימוד אמונה
מהי אמונה?
איך ללמוד גמרא?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
הלכות סוכה א'
הרב אליעזר מלמד | תשרי תש"פ

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
רבנות בקהילה בחינם ומשכורת ראויה למורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשפ"ד
והיית אך שמח
פנינה לסוכה - היום הראשון
הרב ש. יוסף וייצן | תשרי תשפ"ד
