בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • עבודת אלוקים
לחץ להקדשת שיעור זה
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד

העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א

הרב מתאר את הצורך להשקיע בלימוד האמונה, והצורך ללמדה. ומסביר, שיש קשר בין חלק ההלכה שבתורה לחלק האגדה - שהוא כקשר של לחם ומים.

undefined

הרב הראל כהן

כ"ו אלול תשפ"ג
2 דק' קריאה 34 דק' צפיה
עַל-כֵּן אֵין לְשַׁעֵר כַּמָּה גְּדוֹלָה הִיא הַחוֹבָה עַכְשָׁו עַל גְּדוֹלֵי תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים, וְכָל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ כִּשָּׁרוֹן וּנְטִיָּה לִדְבָרִים רוּחָנִיִּים וְנִשְׂגָּבִים, לִקְבֹּעַ עִקַּר הַלִּמּוּד וְהָעִיּוּן בִּמְרוֹמֵי הַחָכְמָה הָאֱלֹהִית, שֶׁהִיא כּוֹלֶלֶת הָאַגָּדָה בִּכְלָלָהּ, כַּאֲשֶׁר צָוְחוּ עַל זֶה מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַסְּגֻלָּה שֶׁבְּכָל הַדּוֹרוֹת, מִבַּעֲלֵי הָעִיּוּן בַּקַּבָּלָה, חֲסִידוּת, פִילוֹסוֹפְיָה, מֶחְקָר, מוּסָר, לְצִדְדֵיהֶם הַשּׁוֹנִים וְהַמִּסְתַּעֲפִים.
כָּל הַנִּגּוּדִים שֶׁנִּפְגְּשׁוּ בַּמַּחֲנוֹת הַלָּלוּ, וּמִכֻּלָּם עַל הַמִּתְיַחֲדִים בִּדְבָרִים מַעֲשִׂיִּים לְבַד, לֹא בָּאוּ כִּי-אִם מֵאוֹתָהּ הַנְּטִיָּה הַקִּיצוֹנִית שֶׁנּוֹלְדָה בְּכָל מִפְלָגָה לַחְשֹׁב שֶׁהָעוֹלָם אֵינֶנּוּ צָרִיךְ לְקִיּוּמוֹ כִּי אִם לָהּ לְבַדָּהּ.
וְרַק יְחִידֵי יְחִידִים הִסְתַּגְּלוּ יָפֶה אֶל הַהַשְׁקָפָה הָרְחָבָה וְהָאֲמִתִּית, שֶׁלֹּא דַּי שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ אִי אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲמֹד כִּי אִם עַל יְדֵי הַהִתְרַחֲבוּת הַגְּדוֹלָה שֶׁל כָּל סְעִיפֵי הַדֵּעָה וְהַהַרְגָּשָׁה, אֶלָּא שֶׁגַּם חֵלֶק אֶחָד אִי-אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה מוּבָן כָּל צָרְכּוֹ כִּי-אִם עַל-יְדֵי שִׁתּוּף כָּל הַצְּדָדִים הַשּׁוֹנִים וְהַנִּרְאִים רְחוֹקִים מִמֶּנּוּ, וְרַק בָּזֶה יוּכַן כִּסֵּא לְמַמְלֶכֶת הַדֵּעוֹת, "גְּדוֹלָה דֵּעָה שֶׁנִּתְּנָה בֵּין שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת".
*
"מִשְׁעַן לֶחֶם אֵלּוּ הֲלָכוֹת, וּמִשְׁעַן מָיִם אֵלּוּ אַגָּדוֹת".
הָעָם צָמֵא הוּא מְאֹד לַמַּיִם.
יְסוֹדוֹת הַהֲלָכוֹת הִנָּם ג"כ אַגָּדוֹת.
הָאַגָּדָה הַגְּדוֹלָה וְהָאַדִּירָה, הִיא כּוֹלֶלֶת רָזֵי תּוֹרָה וְכָל מֶחְקָר נִשְׂגָּב וְקָדוֹשׁ, שֶׁרַק מִי שֶׁמֵּשִׂים בָּהּ לִמּוּד שֶׁל קְבִיעוּת, מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ, יִזְכֶּה לָבֹא שְׁעָרֶיהָ, וְיָבֹא גַּם עַד אוֹתָהּ הַמִּדָּה לִהְיוֹת דּוֹלֶה וּמַשְׁקֶה לַאֲחֵרִים, לְכָל דּוֹר וָדוֹר כְּפִי צְרָכָיו.
כֹּחַ הַחַיִּים וְהִתְחַלְּפוּת הֶחֳמָרִים לְדַרְכֵי הַגִּדּוּל וְהַצְּמִיחָה, לְהַעֲמִיד הַגּוּפִים וְהַכֹּחוֹת הַתְּלוּיִים בָּהֶם עַל מְכוֹנָם, בָּא תָּמִיד רַק מִמַּצָּב הַלַּח, וְעַל-יְדֵי מַצָּב הַלַּח; הַמַּצָּב הַיָּבֵשׁ הוּא הָאוֹצֵר בְּקִרְבּוֹ אֶת הַחֹמֶר הַמּוּכָן לְמַעֲשֶׂה, אֲבָל רַק הַמַּצָּב הַלַּח יַגִּיעֵהוּ לִתְעוּדָתוֹ, עַל יְדֵי הַפְּעֻלּוֹת הַחִימִיּוֹת וְהַשְׁפָּעַת הַחַיִּים.
הָאַגָּדָה הַמְּאַגֶּדֶת אֶת הַפְּעֻלּוֹת, הַהֶרְגֵּשִׁים וְהַמֻּשְׂכָּלוֹת, אֶת הַפְּרָט וְהַכְּלָל, הִיא תְּחַלֵּק שָׁלָל, הִיא תִּתֵּן לְכָל חֵלֶק מֵחֶלְקֵי הָאֻמָּה לְכָל דּוֹר וָדוֹר אֶת מַחְסוֹרָיו מֵאוֹצַר הַכְּלָל – אוֹצַר הַחַיִּים, שֶׁשָּׁם הוּא חֶבְיוֹן עֹז הַהֲלָכָה וְהַהַגָּדָה גַּם יַחַד.
"הַדֵּעָה הַבְּהִירָה וְהָרֶגֶשׁ הַבָּרִיא וְהָעֵר" בְּיַחַשׂ לְדַעַת הָאֱלֹהִים, הֵם יְכוֹלִים לְהַחֲיוֹת גַּם עֲצָמוֹת יְבֵשׁוֹת.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il