- הלכה מחשבה ומוסר
- עבודת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
עַד שֶׁבָּא עַכְשָׁו הַכֹּחַ הַיּוֹתֵר נִמְרָץ הוּא הַהֶכְרֵחַ, שֶׁהוּא מְפַתֵּחַ אֶת כָּל הָאֲזִקִּים, רַק הוּא יְעוֹרֵר אֶת הָרוּחַ, רַק הוּא יְאַזֵּר גְּבוּרָה בִּלְבָבוֹת נֶחְשָׁלִים "וּלְבַב נִמְהָרִים יָבִין לָדָעַת וּלְשׁוֹן עִלְּגִים תְּמַהֵר לְדַבֵּר צָחוֹת"[1].
הָרָעָב גָּדוֹל בָּאָרֶץ, "לֹא רָעָב לַלֶּחֶם, וְלֹא צָמָא לַמַּיִם, כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ד', וְנָעוּ מִיָּם עַד יָם וּמִצָּפוֹן וְעַד מִזְרָח יְשׁוֹטְטוּ לְבַקֵּשׁ אֶת דְּבַר ד' וְלֹא יִמְצָאוּ.
בַּיּוֹם הַהוּא תִּתְעַלַּפְנָה הַבְּתוּלֹת הַיָּפוֹת וְהַבַּחוּרִים בַּצָּמָא"[2].
הָעִלּוּף אֵינֶנּוּ בָּא מִצַּד הָרָעָב; הַהַרְגָּשָׁה בָּאָה שֶׁאָמְנָם רָעָב יֵשׁ, אָמְנָם חֹסֶר מָזוֹן מַבְרִיא וּמְעוֹדֵד מֻרְגָּשׁ בַּדְּבָרִים הַיְּבֵשִׁים שֶׁהֵם עִקַּר הַבִּנְיָן הַמּוּחָשִׁי, הַתַּלְמוּד הַמַּעֲשִׂי וְהַקִּיּוּם, בְּצֵרוּף אוֹתוֹ הָרֶגֶשׁ הַטּוֹב וְהַנָּעִים שֶׁל כְּנִיעַת הַלֵּב, שֶׁל תְּמִימוּת הָרוּחַ וְשַׁחוּת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהוּא מְעַטֵּר אֶת הָאָדָם כְּשֶׁיִּמָּצֵא בּוֹ כְּפִי אוֹתָהּ הַמִּדָּה הַנִּדְרֶשֶׁת לוֹ לְעֻמַּת שְׁאֵרֵי רִגְשׁוֹתָיו וּתְכוּנוֹתָיו, "כְּקַב חוֹמְטִין בְּכוֹר שֶׁל חִטִּים שֶׁבָּעֲלִיָּה"[3].
אֲבָל "לֹא יִמְצָאוּ", כִּי אֵין הַמָּקוֹר שֶׁל הָרָעָב עוֹמֵד בָּרָעָב עַצְמוֹ כִּי-אִם בְּצִמְאוֹן בְּנֵי וּבְנוֹת הַדּוֹר הַצָּעִיר, הֵם מְעֻלְּפֵי צָמָא, – מִשְׁעַן מַיִם חָסֵר לָהֶם, לְהַחֲיוֹת אֶת הָרֶגֶשׁ וְהַדֵּעָה, שֶׁהִתְעוֹרֵר בְּקִרְבָּם לִתְחִיָּה, מִמְּקוֹר הַחַיִּים, וְדָבָר זֶה אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּתְמַלֵּא כִּי אִם עַל יְדֵי פְּתִיחַת מַעְיַן הָאַגָּדָה בְּהַרְחָבָה גְּדוֹלָה, וְדַוְקָא עַל-יְדֵי תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים גְּדוֹלִים וּקְדוֹשִׁים, שֶׁקָּנוּ אֶת הַתּוֹרָה, הַיִּרְאָה וְהַדְּבֵקוּת הָאֱלֹהִית, בְּלֵחַ עַצְמוּתָם, וּבְדַם-הַתַּמְצִית שֶׁל לְבָבָם.
עבודת אלוקים (17)
הרב הראל כהן
3 - העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
4 - העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור הגאולה - ב
5 - הבנת המושג "עבודת אלוקים" מתוך הסתכלות בוגרת
טען עוד
הַשְּׁאֵלוֹת הָרוּחָנִיּוֹת הַגְּדוֹלוֹת, שֶׁהָיוּ נִפְתָּרוֹת רַק לִגְדוֹלִים וּמְצֻיָּנִים, מְחֻיָּבוֹת הֵן לְהִפָּתֵר עַכְשָׁו, בְּהַדְרָגוֹת שׁוֹנוֹת, לִכְלַל הָעָם.
וּלְהוֹרִיד דְּבָרִים נִשָּׂאִים וְנִשְׂגָּבִים מִמְּרוֹם עֻזָּם, עַד עֹמֶק הַדְּיוֹטָא הָרְגִילָה הַהֲמוֹנִית, – צָרִיךְ לָזֶה עֹשֶׁר רוּחַ גָּדוֹל וְאַדִּיר, וְעַסְקָנוּת קְבוּעָה וּמֻרְגֶּלֶת, שֶׁרַק אָז תִּתְרַחֵב הַדֵּעָה, וְתִתְבָּרֵר הַשָּׂפָה, עַד כְּדֵי לְהַבִּיעַ הַדְּבָרִים הַיּוֹתֵר עֲמֻקִּים בְּסִגְנוֹן קַל וּפּוֹפּוּלָרִי לְהָשִׁיב נְפָשׁוֹת צְמֵאוֹת.
________________________________________
[1] ישעיהו ל"ב, ד'.
[2] עמוס ח'.
[3] עיין שבת לא.
פתיחה: היחס בין תארי האלוקים לעבודת אלוקים
עקבי הצאן עמ' קמב
הרב הראל כהן | ה' אלול תשפ"ג
תוצאות עבודת ה' באופן ילדותי ובאופן מבוכר
עקבי הצאן עמ' קנב - קנג
הרב הראל כהן | ז' טבת תשפ"ד
עבודת האלוקים צריכה להיות דרך האידאליים האלוקים
עקבי הצאן עמ' קמט - קנ
הרב הראל כהן | ח' כסלו תשפ"ד
ללא השפעת ישראל - העולם מתדרדר לכפירה
עקבי הצאן עמ' קנג
הרב הראל כהן | י"ד טבת תשפ"ד
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
מה המשמעות הנחת תפילין?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
ראיית המבט השלם
למה ספר דברים נקרא ''משנה תורה'' ?
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
סדרת החינוך של הטבע!
מתנות בחינם
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?