בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ויגש
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
3 דק' קריאה
רבים הוגים בפירוש 'קהתי' על המשנה, שהפך להיות מספרי היסוד בארון הספרים היהודי, אולם – כמה אנשים יודעים מי הוא המפרש הנודע רבי פנחס קהתי (יום פטירתו – א' טבת)? ומתי הוא חי?
עד כדי כך, דמות המפרש לא מוכרת, שפעם אחת סיפר הצדיק הירושלמי רבי רפאל לוין בנו של 'רב האסירים' רבי אריה לוין. לאחד מנכדיו של הרב קהתי את הסיפור הבא:
אני הוגה תמיד במשניות, ומאוד מצא חן בעיני פירוש 'קהתי' הבהיר. במשך שנים רבות, הייתי בטוח, שרבי פנחס קהתי, הוא דמות מדורות עברו. יום אחד, השתתפתי בחתונה, ולידי ישב יהודי אחד. שאלתי את שכני לשולחן – מה שמך? והאיש השיב – פנחס קהתי.
מיד שאילתיו – שמא קשור אתה למפרש המשנה, רבי פנחס קהתי? אולי אתה אחד מנכדיו? להפתעתי העצומה, התברר לי, שהאיש היושב לצידי הוא הוא רבי פנחס קהתי, מפרש המשנה. (מפי הנכד, הרב אלישמע כהן, ראש ישיבת חומש ת"ו).
סיפור זה מבטא מוסר השכל גדול, שעלינו ללמוד מדמותו המיוחדת של הרב קהתי זצ"ל. תתפלאו לגלות... הרב קהתי עבד לפרנסתו כפקיד בנק. יחד עם זאת, היה לו חשוב מאוד שהציבור הרחב יקבע עיתים לתורה, ולכן הוא הגה את הרעיון של 'קונטרס' שיופץ לציבור רחב, ובו יוכלו האנשים העובדים ללמוד באופן קצר ובהיר, וזאת עוד הרבה לפני 'ושננתם' 'ובלכתך בדרך' ושאר היוזמות המבורכות הקיימות כיום ללימוד תורה באופן שיותאם לאדם העובד הממהר לפרנסתו.
במסגרת הקונטרס, הוא רצה לשלב משניות מבוארות באופן קל להבנה גם לתלמידים ואפילו לציבור הרחוק מעולם התורה. הוא פנה למספר רבנים, שיכתבו פירוש מתאים, אך פירושיהם לא תאמו למטרתו. בעקבות זאת, אשתו דחקה בו לכתוב פירוש בעצמו, וכך במשך 9 שנים הוא הוציא קונטרסים, הכוללים 14 משניות בשבוע, 2 משניות ליום, לפי סדר המשנה היומית, ולבסוף הפך את הפירוש לכלל ספר על כל ש"ס משנה.
צריך להבין, שאת הפירוש הוא כתב במסירות נפש עצומה, לאחר ששב מעבודתו. מסירותו למשנה ולפירוש הייתה כה גדולה, עד שביתו סיפרה, שכשהיא התארסה ועמדה להתחתן, והיו צריכים לקבוע תאריך מתאים לחתונה, אמר הרב קהתי: את יכולה להתחתן רק בשבועות מסויימים, כי בהם יש משניות קלות יותר, ואוכל להתפנות לחתונה. אם תתחתני בשבוע שיש בו משניות קשות, לא אוכל להגיע...
דמותו הייחודית יכולה להוות דוגמא ומופת לכולנו. הנה, לכאורה, תלמיד חכם רגיל, עובד לפרנסתו, אך מתוך האכפתיות העצומה שלו ללימוד התורה בעם ישראל, ומתוך מסירותו העצומה לתורה, זכה ותורתו הפכה להיות חלק משלשלת התורה לדורות. הרב קהתי חלם חלומות, חלומות של תורה והפצת ה', ומתוך הביטול שלו לה', זכה להגשימם.
ומכאן, גם לרעיון המתחבר לפרשיות השבוע שלנו. בפרשת ויגש יוסף מתגלה לאחיו, וכך הוא משלים את המהלך שהחל בפרשת וישב, עת חלם חלומות של מלכות. חלומות אלו מתגשמים, כשהם נפגשים עם החלומות שחלם פרעה.
על חלומות פרעה נאמר, שהחרטומים באים לפתור אותם, אך פתרונם לא מתקבל באוזניו, עד שיוסף פותר אותם. חז"ל מבארים, שפרעה קיבל את פתרונו של יוסף, כי הוא למעשה חלם גם את הפתרון ושכחו, ויוסף הראה לו איך הפתרון גנוז בתוך החלום.
יש כאן אמירה לכולנו. אנו חולמים חלומות, והפתרונות גנוזים בתוך החלומות. לכל אדם יש שליחות אלוקית בעולם, ובתוך תוכו יש כמיהה וחלום להגשים את אותה השליחות, אולם לצערנו רבים מאיתנו זונחים ומתייאשים מהחלום. אנו מתייאשים, כי איננו מאמינים בחלום או שאנו לא מאמינים שבידינו הפתרון, אך האמת היא שאם נתכוונן ונקשיב לחלום הפנימי שבתוכנו, בסוף נגיע אליו.
ועוד דבר. גם יוסף חלם בצעירותו חלומות לא מציאותיים. ואכן, שנים רבות הם היו לא מציאותיים, אך הוא המשיך ללטש את עצמו ולעשות עבודה פנימית גדולה, עד שהוא ביטל עצמו ביטול מוחלט לאלוקים. וברגע שהוא אמר: "בלעדי, אלוקים יענה...", והוא הפך להיות צינור נקי לדבר ה', הרי שהגיע הרגע ששליחותו האלוקית תתממש. באותו רגע, חלומותיו לא היו חלומות של גדולה אישית, אלא חלומות של שליחות אלוקית, ובדבר ה' הוא הפך למלך!
שנזכה להאמין בחלום שלנו, להיות צינורות נקיים לדבר ה', ולהגשים את השליחות האלוקית שלנו!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il