- משפחה חברה ומדינה
- בחירת בן ובת זוג
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מישאל מכלוף בן אסתר זצוק"ל
שני מעגלים בבחירת בן זוג
כיצד לבוא מוכנים לקראת הפגישה; לדעת מה אני מחפש/ת בדיוק.
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
שאלה : אני כבר חודשיים בקשר רציני עם בחורה, אבל קשה לי להחליט. במפגש האחרון הרגשתי אפילו "כבדות", כאילו שזה לא מוביל לשום מקום. האם לסיים את הקשר או בכל זאת להתקדם?
תשובה : פעמים רבות, אחרי כמה מפגשים יש הרגשה של דריכה במקום. זה נובע, לעיתים, מתוך אי התאמה, אך לעיתים מתוך אי-סימון מטרה ברורה. אם הולכים למפגש סתם, כדי להעביר את הזמן יחד, לא מתקדמים לשום מקום. צריך להציב יעדים לכל פגישה. באופן כללי, יש שני יעדים מרכזיים, הנחלקים ליעדי משנה. היעד הראשון הוא להכיר היטב את הבחורה, תכונות אופי, מידות וכד'. היעד השני הוא, לבחון האם התכונות שהנך מוצא בה, מתאימות לנפש שלך.
ואבהיר את דברי.
בכל בוקר אנו מבקשים בקשה, בסיום ברכות השחר, שהקב"ה ירחיק אותנו מאדם רע ומחבר רע. לכאורה יש כאן כפל לשון מיותר, שהרי אדם רע הוא גם חבר רע. אלא, שבמציאות אנו רואים שיש אדם טוב בתכונותיו, אך כאשר הוא חובר אלינו, מתגלות בו תכונות שליליות. כלומר: כאדם בעצמו אין בו רע, אך כחבר, הוא רע לנו. לכן אנו מבקשים להתרחק מאדם רע, וגם מאדם טוב שהוא חבר רע. לכן, במהלך של היכרות, צריך להציב את שני היעדים הללו, האחד, להכיר שהיא "בחורה טובה". והשני, להכיר שהיא טובה בשבילי.
מעגל ראשון
קל יותר לעשות את הבירור הראשון, הכרת תכונותיה. רשום לפניך רשימת תכונות אופי, ולפי היכרותך, תן לה ציון בכל תכונה. אפשר לפרט תכונות רבות, אך אלו 13 נקודות עיקריות:
1. יראת שמים. 2. שכל ישר. 3. מידות טובות. 4. נעימות. 5. אחריות. 6. השתלבות חברתית. 7. מסירות. 8. רצינות. 9. שמחת חיים. 10. עקביות. 11. יציבות. 12. שלוה. 13. רמה כללית.
כאמור, שב עם עצמך, שחזר בזיכרונך את המפגשים שהיו ביניכם, ונסה לרשום ציון ליד כל תכונה לעיל. אם אתה רואה שאינך יכול לתת ציון לתכונה מסוימת, רשום לפניך כיעד למפגש הבא ביניכם, לבחון תכונה זו, ע"מ שתוכל לסכם לעצמך את היעד הראשון. יתכן שכבר כאן תראה לפי הציונים שהנך נותן לה, שזה לא תואם את מחשבותיך וצפיותך, ותחליט להפסיק את הקשר.
אם תמשיך להתלבט, יש לעבור לשלב השני, של בחינת הקשר ביניכם.
מעגל שני
כאמור, אם נתת לה 'ציונים טובים' ב-13 התכונות שמניתי, ועדיין הנך מתלבט, עליך לעבור לשלב השני של בחינת הקשר בניכם. שלב זה מורכב יותר, מפני שבו יש להציב כבר מבנה ראשוני של משפחה, כדי לראות כיצד תתפקדו יחדיו. בסיס למשפחה הוא המעמד הנכון של הבעל והאשה. בפרשת בראשית אנו מוצאים ששני המאורות הגדולים היו אמורים להאיר יחדיו. הלבנה העלתה את הבעיה: "אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד"! אמר לה הקב"ה: "לכי מעטי את עצמך"! גם האדם ואשתו היו אמורים לפעול יחדיו, עד שחטאו, ואמר הקב"ה לאשה כעין מה שאמר ללבנה: "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך". אין מדובר על שלטון רודני של האדם על אשתו, אלא על הנהגה והובלה. בעל בביתו הוא מנהיג. בספר הכוזרי (מאמר שלישי, ה) מבאר שהחסיד-המושל דואג לכל חלקי גופו ונפשו, ומספק לכל אחד את צרכיו. כך גם "והוא ימשול בך" במשפחה: הבעל מקרין על אשתו ועל ילדיו בטחון, יציבות ושלוה. בני ביתו נותנים בו אמון וסומכים עליו בקבלת החלטות וכד'.
בשלב זה של ההכרות ביניכם, הנך חייב לבדוק, מה מעמדך בעיני הבחורה אשר עמה אתה נפגש. אני מציע לך, לרשום לפניך 11 נקודות המתארות את היחס שלה אליך, ולתת לה ציון בכל אחת מהנקודות. כיצד היא מתייחסת אליך: 1. בחיבה. 2. באהבה. 3. בידידות. 4. בזלזול. 5. בהערכה. 6. היא מקבלת אותך. 7. היא מרגישה בך משענת. 8. אתה סמכותי עבורה. 9. היא מפחדת ממך. 10. היא מרגישה שאתה מוביל. 11. היא רואה בך מנהיגות. גם כאן, סמן לעצמך באיזו מידה מתקיים הפסוק "והוא ימשול בך" בקשר שביניכם. אם לדעתך היא מרגישה שאתה מנהיג, והיא יכולה לסמוך עליך שתוביל בית ומשפחה, אזי יש בסיס איתן להמשך הקשר ביניכם. אם אתה מרגיש שאין לך מעמד כזה בעיניה, בהחלט כדאי לשקול אם להמשיך את הקשר ביניכם. אם אינך יכול להעריך כעת את מהות הקשר ביניכם, המשיכו בעוד מפגש או שנים, עד
תשובה : פעמים רבות, אחרי כמה מפגשים יש הרגשה של דריכה במקום. זה נובע, לעיתים, מתוך אי התאמה, אך לעיתים מתוך אי-סימון מטרה ברורה. אם הולכים למפגש סתם, כדי להעביר את הזמן יחד, לא מתקדמים לשום מקום. צריך להציב יעדים לכל פגישה. באופן כללי, יש שני יעדים מרכזיים, הנחלקים ליעדי משנה. היעד הראשון הוא להכיר היטב את הבחורה, תכונות אופי, מידות וכד'. היעד השני הוא, לבחון האם התכונות שהנך מוצא בה, מתאימות לנפש שלך.
ואבהיר את דברי.
בכל בוקר אנו מבקשים בקשה, בסיום ברכות השחר, שהקב"ה ירחיק אותנו מאדם רע ומחבר רע. לכאורה יש כאן כפל לשון מיותר, שהרי אדם רע הוא גם חבר רע. אלא, שבמציאות אנו רואים שיש אדם טוב בתכונותיו, אך כאשר הוא חובר אלינו, מתגלות בו תכונות שליליות. כלומר: כאדם בעצמו אין בו רע, אך כחבר, הוא רע לנו. לכן אנו מבקשים להתרחק מאדם רע, וגם מאדם טוב שהוא חבר רע. לכן, במהלך של היכרות, צריך להציב את שני היעדים הללו, האחד, להכיר שהיא "בחורה טובה". והשני, להכיר שהיא טובה בשבילי.
מעגל ראשון
קל יותר לעשות את הבירור הראשון, הכרת תכונותיה. רשום לפניך רשימת תכונות אופי, ולפי היכרותך, תן לה ציון בכל תכונה. אפשר לפרט תכונות רבות, אך אלו 13 נקודות עיקריות:
1. יראת שמים. 2. שכל ישר. 3. מידות טובות. 4. נעימות. 5. אחריות. 6. השתלבות חברתית. 7. מסירות. 8. רצינות. 9. שמחת חיים. 10. עקביות. 11. יציבות. 12. שלוה. 13. רמה כללית.
כאמור, שב עם עצמך, שחזר בזיכרונך את המפגשים שהיו ביניכם, ונסה לרשום ציון ליד כל תכונה לעיל. אם אתה רואה שאינך יכול לתת ציון לתכונה מסוימת, רשום לפניך כיעד למפגש הבא ביניכם, לבחון תכונה זו, ע"מ שתוכל לסכם לעצמך את היעד הראשון. יתכן שכבר כאן תראה לפי הציונים שהנך נותן לה, שזה לא תואם את מחשבותיך וצפיותך, ותחליט להפסיק את הקשר.
אם תמשיך להתלבט, יש לעבור לשלב השני, של בחינת הקשר ביניכם.
מעגל שני
כאמור, אם נתת לה 'ציונים טובים' ב-13 התכונות שמניתי, ועדיין הנך מתלבט, עליך לעבור לשלב השני של בחינת הקשר בניכם. שלב זה מורכב יותר, מפני שבו יש להציב כבר מבנה ראשוני של משפחה, כדי לראות כיצד תתפקדו יחדיו. בסיס למשפחה הוא המעמד הנכון של הבעל והאשה. בפרשת בראשית אנו מוצאים ששני המאורות הגדולים היו אמורים להאיר יחדיו. הלבנה העלתה את הבעיה: "אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד"! אמר לה הקב"ה: "לכי מעטי את עצמך"! גם האדם ואשתו היו אמורים לפעול יחדיו, עד שחטאו, ואמר הקב"ה לאשה כעין מה שאמר ללבנה: "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך". אין מדובר על שלטון רודני של האדם על אשתו, אלא על הנהגה והובלה. בעל בביתו הוא מנהיג. בספר הכוזרי (מאמר שלישי, ה) מבאר שהחסיד-המושל דואג לכל חלקי גופו ונפשו, ומספק לכל אחד את צרכיו. כך גם "והוא ימשול בך" במשפחה: הבעל מקרין על אשתו ועל ילדיו בטחון, יציבות ושלוה. בני ביתו נותנים בו אמון וסומכים עליו בקבלת החלטות וכד'.
בשלב זה של ההכרות ביניכם, הנך חייב לבדוק, מה מעמדך בעיני הבחורה אשר עמה אתה נפגש. אני מציע לך, לרשום לפניך 11 נקודות המתארות את היחס שלה אליך, ולתת לה ציון בכל אחת מהנקודות. כיצד היא מתייחסת אליך: 1. בחיבה. 2. באהבה. 3. בידידות. 4. בזלזול. 5. בהערכה. 6. היא מקבלת אותך. 7. היא מרגישה בך משענת. 8. אתה סמכותי עבורה. 9. היא מפחדת ממך. 10. היא מרגישה שאתה מוביל. 11. היא רואה בך מנהיגות. גם כאן, סמן לעצמך באיזו מידה מתקיים הפסוק "והוא ימשול בך" בקשר שביניכם. אם לדעתך היא מרגישה שאתה מנהיג, והיא יכולה לסמוך עליך שתוביל בית ומשפחה, אזי יש בסיס איתן להמשך הקשר ביניכם. אם אתה מרגיש שאין לך מעמד כזה בעיניה, בהחלט כדאי לשקול אם להמשיך את הקשר ביניכם. אם אינך יכול להעריך כעת את מהות הקשר ביניכם, המשיכו בעוד מפגש או שנים, עד
חרדית וציוני דתי כבני זוג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יד' סיוון תשס"ח

למה הדייט הראשון הוא גם האחרון?
הרב יוני לביא | אייר תשע"ו
האם זו היא?
הרב משה ברלינר | י"ז טבת תשס"ח

למה זה לא הולך?
הרב מנחם בורשטיין | יא טבת תשס"ח

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

איזה כיף לריב מריבה זוגית
אדר תש"ע

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז

רווקות מאוחרת
ניסן תשס"ט
מרידה בגיל ההתבגרות
כסליו תשס"ח
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
קילוף פירות וירקות בשבת
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
ארבע כוסות ושלוש מצות
עבודה שאין לה סוף
שבועות מעין עולם הבא!
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר

בהעלותך את הנרות
מתוך 'קול צופייך' גיליון 403
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
בהעלותך את הנרות
שיחה לפרשת בהעלותך תשע"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יט' סיון התשע"ב
העמק דבר פרשת בהעלותך
הרב חיים כץ | י"א סיוון תשפ"ג
