- פרשת שבוע ותנ"ך
- בא
- מדורים
- הרה"ג אברהם שפירא זצ"ל
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רפאל בן יוסף
ידועים דברי רש"י בתחילת ספר בראשית שהביא את דברי ר' יצחק - שהתורה הייתה אמורה להתחיל מפרשה זו של קידוש החודש, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ולמה פתח בבראשית, משום כח מעשיו הגיד לעמו, להבליט את ערכה של ארץ ישראל שברצונו נתנה לנו. וכוונת הדברים, שאין כאן חילוף או שינוי סדר כתיבת התורה, אלא עניינה של ארץ ישראל היא יסודה של קידוש החודש. שהרי אין מקדשין את החודש אלא בארץ ישראל, כדברי הגמרא בסנהדרין, והבלטת ערכה של ארץ ישראל, היא התשתית למצוה הראשונה שהיא קידוש החודש.
ובגמרא (ר"ה ט"ז) אמרו: "חייב אדם להקביל פני רבו ברגל", והסביר בשו"ת הרמ"ע מפאנו דברים נפלאים מדוע דווקא ביו"ט יש ענין מיוחד ונוסף לקבל פני רבו - היות וחכמים ובית דין הם המקדשים את החודש, וקביעת המועדים תלויה בהסכמתם, זהו הזמן הנאות להתקשרות נוספת לחכמים, באותם הזמנים שנקבעים על פיהם (עיין שו"ת הרמ"ע מפאנו סוף סימן ו'). ובמיוחד לפי מה שכתב הנודע ביהודה (או"ח צ"ד): שיש גם על הרב שפע קדושה שיכול להשפיע ממנו על תלמידיו.
וברמב"ם נפסק (הלכות קידוש החודש א' ח'): "אין קובעין חודשים אלא בארץ ישראל, שנאמר: 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים'". ובגמרא (ברכות ס"ג) אמרו על ר"ע שעיבר שנים בחו"ל משום שלא הניח כמותו בארץ ישראל. וברמב"ם הנ"ל מדגיש שהוא בתנאי "שנסמך בארץ ישראל", וכוונתו, שאם נסמך בארץ ישראל, אם כן גם כשיצא לחו"ל, הרי כל תורתו היא מארץ ישראל, ובכך הוא מקיים את הפסוק, כי מציון תצא תורה, הנדרש על קידוש ועיבור שנים. משום כך, בברכת החודש אנו מזכירים: "הוא יגאל אותנו בקרוב ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ", כיון שקביעות החודש מקומה בארץ ישראל.
ויה"ר שנזכה להידבק בתורה וחכמיה, ולספוג מאורה בא"י המח
למה צריך את ארץ ישראל?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ראיית המבט השלם
איך לומדים גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
דיני פרשת זכור
הלכות קבלת שבת מוקדמת
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
מסירות או התמסרות?