- פרשת שבוע ותנ"ך
- משפטים
- מדורים
- הרה"ג אברהם שפירא זצ"ל
ובגמרא מסכת תמורה שנינו (דף ט"ו): "כל האשכולות שעמדו לישראל מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר איש צרידה לא היה בהם שום דופי, מכאן ואילך היה בהן דופי, אמר ר' יוסי, דופי של סמיכה, שבימי יוסף נחלקו על הסמיכה ביו"ט". וכתב שם הגר"א - והרי גם קודם ליוסף בן יועזר היו צריכים לעמוד למנין על מנת להכריע במחלוקת החכמים? וביאר כי לפני כן כשעמדו למנין לקבוע הלכה, גם המיעוט הבין שאכן זו האמת הצרופה, והצטרפו גם הם לדעת הרוב, מכיון שאור התורה היה מרובה - ראו את האמת, ללא דעת מיעוט, אולם כשירדו הדורות ונתמעטו הלבבות, כשהכריעו ע"פ הרוב, המיעוט נשאר בדעתו כמיעוט.
תפקידם של הרבנים ומרביצי התורה להביא את התלמיד להשגת אור האמת בתורה, וזאת ע"י עמלה של תורה, כחז"ל במסכת שבת (דף פ"ח), "למיימנים בה סמא דחיי, העוסקין בכל כוחם וטרודים לדעת סודה", והוא מה שכתוב בפרשתנו: "אשר תשים לפניהם", ופרש"י כשולחן ערוך, שיהיו הדברים באורים בהבנה עמוקה, לרדת לעומקה, ולעלות במעלותיה. ויזכנו הקב"ה להיות מחובשי בית המדרש, העמלים בתורה, כי באור פניך נתת לנו תורת חיים.
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
בריאת העולם בפרשת לך לך
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
ראיית המבט השלם
עבודת ה' ליום העצמאות
סוד ההתחדשות של יצחק
הקשבה בזמן של פילוג
איך נראית נקמה יהודית?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תפילת תשלומין
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה
