- פרשת שבוע ותנ"ך
- החודש
"החודש הזה לכם ראש חדשים"
פרשת החודש ניתנה לישראל בהיותם בתוך טומאת מצרים וקידוש החודש שניתן במצרים, מבטא את כוחם של ישראל למעלה מהטבע.
פרשה זו, פרשת החודש - "החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחדשי השנה". פרשה זו ניתנה לישראל בהיותם בתוך טומאת מצרים. וכתב הריטב"א בהגדה של פסח, כי היתה התגלות שכינה בזמן אמירת פרשת "החודש הזה", מלבד התגלות השכינה בליל יציאת מצרים. ויסוד דבריו הוא כמו שכתוב בגמרא מסכת סנהדרין (דף מ"ב): "המברך את החודש בזמנו כאילו קיבל פני שכינה, דכתיב הכא החודש הזה לכם. וכתיב התם זה אלי ואנוהו". אותה התגלות שבקריעת ים סוף היתה גם באמירת פרשת החודש. ובזה יובן מה שכתוב בהגדה של פסח: "יכול מראש חודש" - למה לחשוב שיש מקום לספר ביציאת מצרים מר"ח ניסן. ונראה לבאר על פי האמור כיון שהתגלות השכינה וניצוצי הגאולה החלו כבר מר"ח, באמירת פרשה זו.
קידוש החודש שניתן במצרים, מבטא את כוחם של ישראל למעלה מהטבע. כידוע מדברי הירושלמי (מסכת כתובות פ"א), שסנהדרין בכוחם לשנות את המציאות הטבעית (ע"ש לגבי קטנה פחותה מבת ג') וזו הקדמה ליציאתנו ממצרים, שנבחרנו לעם שיש עמו הנהגה חדשה. ועל זה אנו משבחים: "ואילו לא הוציאנו ממצרים הרי אנו משועבדים וכו'" - לולא יציאת מצרים היינו נתונים למציאות הטבעית שבעולם.
ובפרשת פקודי (פרק מ' פסוק א') מבואר כי גם תאריך הקמת המשכן היה: "ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את המשכן", וכמו שכתב הרמב"ן, כי עם הקמת המשכן שב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם ואז נחשבו גאולים.
בפרק ל"ה פסוק ד' כתוב: "ויצאו כל עדת בני ישראל מלפני משה". וצריך עיון שהרי פשיטא שיצאו, שהרי משה סיים דבריו, ונראה לומר דמלמדנו שהיתה ניכרת על פניהם מהיכן יצאו. היה ניכר שיצאו מלפני משה - הכרת פניהם ענתה בהם. ובימים אלו, שלומדי התורה מתחילים את ימי בין הזמנים, "הפסקות ניתנו למשה להתבונן בין פרשה לפרשה" (רש"י פרשת ויקרא), צריך שיהיה ניכר שיצאנו מלפני משה, מעיסוק תמידי בתורת משה, וכפי שכתוב: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל", ופרש"י: למחרת יום הכיפורים, השפעה של רוחניות ניכרת ומתבטאת גם למחרת, ויש מחר שהוא לאחר זמן.
הקב"ה יזכנו להיקהל גם למחרת, ולהיות דבקים בתורתו ויהי החודש הזה כנבואת אבי חוזה, וישמע בבית זה קול ששון וקול שמחה לגאולה שלמה.
קידוש החודש שניתן במצרים, מבטא את כוחם של ישראל למעלה מהטבע. כידוע מדברי הירושלמי (מסכת כתובות פ"א), שסנהדרין בכוחם לשנות את המציאות הטבעית (ע"ש לגבי קטנה פחותה מבת ג') וזו הקדמה ליציאתנו ממצרים, שנבחרנו לעם שיש עמו הנהגה חדשה. ועל זה אנו משבחים: "ואילו לא הוציאנו ממצרים הרי אנו משועבדים וכו'" - לולא יציאת מצרים היינו נתונים למציאות הטבעית שבעולם.
ובפרשת פקודי (פרק מ' פסוק א') מבואר כי גם תאריך הקמת המשכן היה: "ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את המשכן", וכמו שכתב הרמב"ן, כי עם הקמת המשכן שב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם ואז נחשבו גאולים.
בפרק ל"ה פסוק ד' כתוב: "ויצאו כל עדת בני ישראל מלפני משה". וצריך עיון שהרי פשיטא שיצאו, שהרי משה סיים דבריו, ונראה לומר דמלמדנו שהיתה ניכרת על פניהם מהיכן יצאו. היה ניכר שיצאו מלפני משה - הכרת פניהם ענתה בהם. ובימים אלו, שלומדי התורה מתחילים את ימי בין הזמנים, "הפסקות ניתנו למשה להתבונן בין פרשה לפרשה" (רש"י פרשת ויקרא), צריך שיהיה ניכר שיצאנו מלפני משה, מעיסוק תמידי בתורת משה, וכפי שכתוב: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל", ופרש"י: למחרת יום הכיפורים, השפעה של רוחניות ניכרת ומתבטאת גם למחרת, ויש מחר שהוא לאחר זמן.
הקב"ה יזכנו להיקהל גם למחרת, ולהיות דבקים בתורתו ויהי החודש הזה כנבואת אבי חוזה, וישמע בבית זה קול ששון וקול שמחה לגאולה שלמה.

מקדש ומלך
הרב יוסף כרמל | אדר תשס"ז
מתנת מצות קידוש החודש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אדר תשס"ז

החדש הזה לכם
הרב דוד דב לבנון

שעות הפנאי? או שעות הבזבוז!
הרב משה צוריאל זצ"ל | אדר תשס"ז

הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
ראש ישיבת מרכז הרב, הרב הראשי לישראל לשעבר. ממנהיגי הציונות הדתית.

"עבדו את ד' ביראה וגילו ברעדה"
אייר תש"ע

סוכה ולולב לעם סגולה
תשרי תש"ע

טהרתם של נביאים
יג תמוז תשס"ז

תורה ותשובה
אלול תשס"ז
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
איך ללמוד גמרא?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
שופר
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז

אכילה בערב יום הכיפורים
הרה"ג יעקב אריאל | תשרי תש"פ

סליחות נוסח עדות המזרח להורדה
הסידור המהיר | אלול תשע"א

כיצד ניתן להתיר נדר?
הרב יוסף צבי רימון | אב תשע"ה אב תשע"ה
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
תורת אמת אנושית
עין איה שבת א' פרק א' פסקה נ"ד
הרב משה גנץ | ה' תשרי תשפ"ד
