- פרשת שבוע ותנ"ך
- החודש
- מדורים
- הרה"ג אברהם שפירא זצ"ל
קידוש החודש שניתן במצרים, מבטא את כוחם של ישראל למעלה מהטבע. כידוע מדברי הירושלמי (מסכת כתובות פ"א), שסנהדרין בכוחם לשנות את המציאות הטבעית (ע"ש לגבי קטנה פחותה מבת ג') וזו הקדמה ליציאתנו ממצרים, שנבחרנו לעם שיש עמו הנהגה חדשה. ועל זה אנו משבחים: "ואילו לא הוציאנו ממצרים הרי אנו משועבדים וכו'" - לולא יציאת מצרים היינו נתונים למציאות הטבעית שבעולם.
ובפרשת פקודי (פרק מ' פסוק א') מבואר כי גם תאריך הקמת המשכן היה: "ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את המשכן", וכמו שכתב הרמב"ן, כי עם הקמת המשכן שב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם ואז נחשבו גאולים.
בפרק ל"ה פסוק ד' כתוב: "ויצאו כל עדת בני ישראל מלפני משה". וצריך עיון שהרי פשיטא שיצאו, שהרי משה סיים דבריו, ונראה לומר דמלמדנו שהיתה ניכרת על פניהם מהיכן יצאו. היה ניכר שיצאו מלפני משה - הכרת פניהם ענתה בהם. ובימים אלו, שלומדי התורה מתחילים את ימי בין הזמנים, "הפסקות ניתנו למשה להתבונן בין פרשה לפרשה" (רש"י פרשת ויקרא), צריך שיהיה ניכר שיצאנו מלפני משה, מעיסוק תמידי בתורת משה, וכפי שכתוב: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל", ופרש"י: למחרת יום הכיפורים, השפעה של רוחניות ניכרת ומתבטאת גם למחרת, ויש מחר שהוא לאחר זמן.
הקב"ה יזכנו להיקהל גם למחרת, ולהיות דבקים בתורתו ויהי החודש הזה כנבואת אבי חוזה, וישמע בבית זה קול ששון וקול שמחה לגאולה שלמה.
איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
בריאת העולם בפרשת לך לך
איך ללמוד גמרא?
חכמת התורה ומדעים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מה הייעוד של תורת הבנים?
מה המשמעות הנחת תפילין?
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
הלכות שטיפת כלים בשבת