- פתיחה
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יהודה בן הדסה הינדה מלכה
פתיחה
תכנים רבים מופיעים בפרשת הבריאה. מעקב אחר התכנים הללו בהמשך התורה מגלה שתי תמונות בהירות, שיש בהן גם מן החידוש וההפתעה.
בפרשת הבריאה מפגישה אותנו התורה עם תכנים רבים: אור וחושך, טוב, יבשה, מים, דשא ועשב, מאורות, נפש חיה, ועוד עשרות רבות של תכנים. כיון שהתכנים הללו מוכרים לנו מהחיים, אנו קוראים את פרשת הבריאה בלי לחוש את החידוש והעוצמה הטמונים בכל מילה שבה, ומה עוד שאנו מכירים פרשה זו כבר מימי הילדות. אולם, אם ננסה לשוות בנפשנו שאנו נפגשים עם פרשת הבריאה ותכניה לראשונה, כך שבכל מילה שהיינו קוראים היינו מרגישים שזה עתה היא נבראת יש מאין, אזי אין ספק כי למקרא הדברים היתה אוחזת בנו התפעמות והתרגשות. למקרא הפסוקים הנשגבים של מעשה בראשית - עשוי מן הסתם כל קורא לחוש כי עדיין רב בהם הנסתר על הנגלה, וכי עדיין אין בפשטם של פסוקים נגלים אלו בכדי לפענח את מלוא תעלומת מעשה בראשית.
אם אכן כזו היתה פגישתנו עם פרשת הבריאה, מסתבר כי אחת הדרכים שהיו עוזרות לנו לעמוד על טיבם ומהותם של תכני הבריאה היתה לעקוב אחרי הופעתם בהמשך התורה. זהו הכלי היסודי שילווה אותנו לאורך החוברת: מעקב מדוקדק אחרי המילים והתכנים המרכיבים את פרשת הבריאה, כפי שהם מופיעים בהמשך התורה.
בדורות שעברו היה צורך באלפי שעות לכל הפחות כדי לערוך מעקב כזה. נכתוב דוגמה לכך: לאורך מעשה הבריאה נזכרת המילה 'טוב' פעמים רבות - בעוברה שם כחוט השני - מה שמעורר מייד את השאלה על טיבו של מה שמוצפן ב'טוב' הזה. אולם, כיצד יכול אדם מן השורה לדעת באלו מקומות עוסקת התורה בטוב שמיטיב ה', אילו לא היה עובר בצורה מדוקדקת על כל התורה שבכתב? וגם אחרי שהיה עובר על כולה, היה מקנן בליבו החשש שמא דילג בטעות על אחד המקומות. וכיצד יוכל אדם זה לדעת היכן כל המקומות בהם מוזכרים בתורה האור וההבדלה האלוקית? וכיוצא בזה בעשרות רבות של חיפושים בהם נדרשת תשובה שלמה ומדויקת. כיום ניתן להגיע בקלות רבה לתשובות מדויקות לשאלות הללו וכיוצא בהן תוך חלקי שניות, בעזרת אמצעי החיפוש הטכנולוגיים. אציין כי לצורך הדברים האמורים בחוברת זו נעזרתי בפרוייקט השו"ת שבהוצאת אוניברסיטת בר אילן, ובתקליטור התורני שבהוצאת חברת DBS.
כפי שנראה, מעקב אחרי תכני פרשת הבריאה בהמשך התורה מגלה שתי תמונות בהירות, שיש בהן גם מן החידוש וההפתעה. התמונות הללו הריהן כקרקע פוריה, אותה ניתן להמשיך ולעבד, והדברים ממחישים מזווית נוספת את דברי חז"ל "הפוך בה והפוך בה, דכולה בה".
אשמח מאוד לקבל כל הארה, הוספה והערה הנוגעת לדברים. לשם כך ניתן לפנות לכתובת: יעקב כהן, בית אל, ת.ד 293, או בדוא"ל: yaakov36@gmail.com.
אם אכן כזו היתה פגישתנו עם פרשת הבריאה, מסתבר כי אחת הדרכים שהיו עוזרות לנו לעמוד על טיבם ומהותם של תכני הבריאה היתה לעקוב אחרי הופעתם בהמשך התורה. זהו הכלי היסודי שילווה אותנו לאורך החוברת: מעקב מדוקדק אחרי המילים והתכנים המרכיבים את פרשת הבריאה, כפי שהם מופיעים בהמשך התורה.
בדורות שעברו היה צורך באלפי שעות לכל הפחות כדי לערוך מעקב כזה. נכתוב דוגמה לכך: לאורך מעשה הבריאה נזכרת המילה 'טוב' פעמים רבות - בעוברה שם כחוט השני - מה שמעורר מייד את השאלה על טיבו של מה שמוצפן ב'טוב' הזה. אולם, כיצד יכול אדם מן השורה לדעת באלו מקומות עוסקת התורה בטוב שמיטיב ה', אילו לא היה עובר בצורה מדוקדקת על כל התורה שבכתב? וגם אחרי שהיה עובר על כולה, היה מקנן בליבו החשש שמא דילג בטעות על אחד המקומות. וכיצד יוכל אדם זה לדעת היכן כל המקומות בהם מוזכרים בתורה האור וההבדלה האלוקית? וכיוצא בזה בעשרות רבות של חיפושים בהם נדרשת תשובה שלמה ומדויקת. כיום ניתן להגיע בקלות רבה לתשובות מדויקות לשאלות הללו וכיוצא בהן תוך חלקי שניות, בעזרת אמצעי החיפוש הטכנולוגיים. אציין כי לצורך הדברים האמורים בחוברת זו נעזרתי בפרוייקט השו"ת שבהוצאת אוניברסיטת בר אילן, ובתקליטור התורני שבהוצאת חברת DBS.
כפי שנראה, מעקב אחרי תכני פרשת הבריאה בהמשך התורה מגלה שתי תמונות בהירות, שיש בהן גם מן החידוש וההפתעה. התמונות הללו הריהן כקרקע פוריה, אותה ניתן להמשיך ולעבד, והדברים ממחישים מזווית נוספת את דברי חז"ל "הפוך בה והפוך בה, דכולה בה".
אשמח מאוד לקבל כל הארה, הוספה והערה הנוגעת לדברים. לשם כך ניתן לפנות לכתובת: יעקב כהן, בית אל, ת.ד 293, או בדוא"ל: yaakov36@gmail.com.
פסוקי הבריאה והמועדים
הרב יעקב כהן | ניסן תשס"ז
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
אמונה, מפץ ואבולוציה
הקדמה
אייר תשע"ז
השיבה לגן עדן במעגלי הנפש, המקום והזמן
תשרי תש"פ
פתיחה
ניסן תשס"ז
ימי הבניים, שפינוזה, והרב זצ"ל
י' תמוז התשע"ד
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
למה ללמוד גמרא?
ארבע כוסות ושלוש מצות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
איך לקשור את הסכך?
הרב עודד מילר | תשרי תשפ"ד
